De titel zegt het al. Hebben jullie een achterwacht voor wanneer jullie kindje ziek is. Mijn dochter is ziek sinds maandag en ik heb daarvoor 2 dagen vrij genomen en mijn man 1 dag. Nu kreeg ik ineens te horen dat ik dat echt niet kon maken en moest gaan zorgen voor een achterwacht. Nu heb ik hier voorheen nooit problemen mee gehad en kon ik gewoon thuis blijven. Dit was wel met een ander management. Nu snap ik wel dat ze er niet blij mee zijn dat ik vrij moet nemen, maar ik heb niemand die kan oppassen. Familie woont in het buitenland of werken zelf ook fulltime. Hoe hebben jullie dat opgelost of hebben jullie tips?
Inderdaad is een werkgever daar niet blij mee nee. Jij bent immers niet ziek dus je kan gewoon werken, weet dat ze het bij ons ook niet op prijs stellen. Je mag vrij nemen om andere oppas te regelen maar het is niet de bedoeling dat je de ziekte dagen van je kind ook niet komt werken. Vaak kunnen wij onderling met collega's wel het een en ander opvangen en dat ik weer uren ergens voor hun terug werk. Verder heb ik bijna altijd mijn moeder en schoonmoeder die er zijn voor ons. Het scheelt dat ik alleen smiddags werk vanaf 15.00 en mijn man is om 16.00 thuis. Dus stel dat ze een keer erg ziek zijn en echt niet vervoerd kunnen worden dan vraag ik of mijn man een uur korter of later te beginnen, maar dat is nog nooit gebeurd. Maar kan mij indenken dat als je gebruik maakt van een kdv dan zit je al gauw aan de vaste regeltjes en moet je je kind thuis houden. Heb je niet evt. vrienden ook met kinderen? of buren? Of dat jij een deel van de dag werkt en je man? dus half om half vrij nemen? Misschien dat je werkgever daar flexibeler mee is?
Ik snap ook heel goed dat ze het niet fijn vinden. Het is niet hun probleem dat mijn kind ziek is. Maar ik vind het nog best lastig om daar een oplossing voor te vinden aangezien wij nu niemand hebben die op een werkdag kan oppassen. Wij zijn de eerste in onze vrienden groep met een kindje en zij werken of studeren dus allemaal fulltime. Familie in de buurt werken ook allemaal fulltime. De enige die zouden kunnen oppassen zijn schoonouders, maar die wonen in het buitenland. We hebben leuke buren, maar we hebben daar niet zo'n goed contact mee dat ik mijn kindje daar achterlaat. We zijn ons er heel goed van bewust dat we iets moeten regelen, maar ik vind het zo lastig.
wonen je schoonouders ver weg in het buitenland? of op een uurtje rijden? en vinden ze het een probleem als ze bv een aantal dagen op een ziek kind moeten passen? Als dat problemen met je werk voorkomt zou ik daar is op onderzoek over gaan. En is er niet een mogelijkheid om dagen met een collega te ruilen? Ik heb wel eens gehad dat ik moest werken en mijn man ook plotseling en verder eigenlijk niemand hadden waardoor ik een vriendin heb gebeld of zij kon. Gelukkig was zij vrij en kon zij komen werkte toenook fulltime. Ik zou gewoon is rondpolsen. vaak vinden vrienden het wel leuk om te doen.
Schoonouders wonen ongeveer 3,5 uur rijden van hier. Mijn schoonvader werkt s'nachts dus makkelijk voor een paar dagen komen is dan lastig. Gastouderopvang is misschien wel iets om over na te denken. Man is er niet een heel groot voorstander van omdat ze dan alleen is met ons kind en er verder geen toezicht is. Hij is door al die verhalen heel voorzichtig en wantrouwend. Ik neem onze dochter nu mee naar mijn werk op het kinderdagverblijf dus we hebben ons daar nooit echt zorgen om hoeven maken.
Nee ik heb geen achterwacht. Mijn man is militair en alleen de weekenden thuis. Mijn moeder werkt zelf 32 uur en schoonfamilie wonen op 24 uur vliegen. Vriendinnen werken zelf ook en als ze vrij zouden zijn kan ik mij voorstellen dat ze liever niet op een ziek kind passen, ze hebben het zelf als druk genoeg en zijn bang dat hun eigen kind ook ziek wordt. Ik draai er dus ook altijd zelf voor op helaas. Trouwens je hoeft geen vrij te nemen als je kind ziek is, je hebt dan recht op zorg verlof!
Tot nu toe heb ik ook nooit problemen gehad. Dit was de eerste keer dat ik er op gewezen werd. Ik kreeg trouwens steeds calamiteiten verlof voor max een dag. Bij ons schijn je niet zo makkelijk meer zorgverlof te krijgen als je kindje ziek is. Binnenkort word ik ook wegbezuinigd dus ben ik thuis en werkzoekende. Ze vond dat ik daardoor nog meer reden had om een achterwacht te hebben. Een volgende werkgever zou dit helemaal niet accepteren vooral omdat de keuze zo groot is.
Wel, heel eerlijk, als je nu al weet dat je niet mag blijven bij je huidige werkgever, dan zou ik me zolang je daar nog werkt niet druk maken rond het opnemen van zorgverlof. Als ze het binnenkort helemaal zonder je kunnen stellen, dan kan er nu ook wel een dagje van af.
Bij ons zijn mijn schoonouders achterwacht, maar die kunnen natuurlijk ook niet altijd. Laatst ook 2x achter elkaar vrij moeten nemen ivm zieke kinderen en schoonouders konden niet. Mijn man had de 2e x een meeting waar hij bij moest zijn dus had ik maar weer vrijgenomen. Gelukkig doen ze er bij mij niet heel erg moeilijk over. Maar ik werk als secretaresse, heb gewoon mijn eigen stapel werk en als ik niet kom blijft het liggen tot de volgende keer. Bij een kdv is het natuurlijk lastiger om vervanging te vinden als je vrij neemt. Je kunt toch gewoon bij hen aangeven dat je geen mogelijkheid tot achterwacht hebt. Sommige mensen hebben dat nu eenmaal wel andere niet. Vriendin van mij die heeft haar ouders, schoonouders, zus en 2 schoonzussen als achterwacht dus die zit al snel goed! Mijn ouders en zussen wonen allemaal minstens een uur van ons vandaan dus dat is geen optie. Zorgverlof is trouwens niet altijd een recht, want je moet kunnen aantonen dat jij echt de enige ben die je kind kan verzorgen en dat is meestal niet zo, want je man kan dit net zo goed.
zorgverlof is niet bedoeld voor elke keer als een kindje ziek is, daar moet meer aan de hand zijn (bijv hronisch ziek of zkh-opname) ik zou toch een oppas/gastouder zoeken. Klinkt misschien hard, maar de werkgever kan er niet voor opdraaien dat jouw man iemand niet vertrouwt. Kan je man dan niet vrij nemen? wij hebben hier een pool van 6 mensen (wij + beide opa's en oma's), die kunnen opvangen. We werken trouwens alle 6, en bekijken per situatie wie het beste en makkelijkste kan opvangen in noodsituaties. net zoals nu: dochter heeft vorige week in zkh gelegen. Toen zijn man en ik uiteraard de hele week vrij geweest, voor haar en voor andere kids. Deze week wil ik haar liever thuis houden van kdv, dus heeft dinsdag 1 oma vrij genomen, en vandaag andere oma (konden gelukkig wel uren ruilen).
Nee inderdaad. Uiteindelijk heb ik gewoon vrij gekregen etc, maar vanuit haar was het wel meer een tip voor bij de volgende werkgever. Aangezien ze ook weet hoe moeilijk het is werk te vinden en waar ze tegenwoordig op letten. Beetje opbouwende kritiek Ik snap het ook wel en ze hebben ook wel gelijk. Maar wij zitten nu eenmaal een beetje in de situatie dat we niemand hebben. En ik kan ook niet iemand verplichten vrij te nemen aangezien wij de keuze hebben gemaakt om kinderen te krijgen. Mijn man en ik nemen om en om vrij. Ligt er op dat moment aan wie het makkelijkst thuis kan blijven. Man kan vaak ook thuis werken, maar soms moet hij naar klanten en dan lukt het niet.
Ik zou toch op zoek gaan naar iemand die achterwacht kan zijn. Neem wat tijd om diegene te leren kennen (ook voor je dochter), zodat je met een gerust hart je dochter bij diegene kunt achterlaten als ze een keer ziek is. Ik snap wel dat het moeilijk is: juist als ze ziek zijn, wil je zelf voor ze zorgen. Dan voelt een kind zich toch het prettigst, als er een vertrouwd iemand is. Vraag anders eens op het kdv of iemand een goede oppas heeft. Wij hebben gelukkig beide zeer flexibel werk, en ik heb een schoonmoeder die wel eens wil inspringen. Tot nu toe redden we het daarmee.
Als mijn dochter ziek is, blijf ik thuis. Ik ben in de gelukkige positie dat ik thuis kan werken Ik zou inderdaad toch nadenken over gastouderopvang!
Wij kunnen gelukkig beide thuis werken dus dat is vaak een makkelijke oplossing. Anders hebben we altijd 2 oma's die kunnen, en wat vriendinnen
We zijn nu ook druk aan het brainstormen hoe we dit kunnen oplossen. Aangezien we in de toekomst nog een kindje willen is het wel van belang dat we iets kunnen regelen. Ik zal sowieso eens naar gastouderopvang kijken.
Wij hebben opa als achterwacht. Kan eigenlijk altijd wel en anders zorgt hij er wel voor dat hij kan. Maar mijn vriend kan altijd wel makkelijk vrij nemen en anders valt er bij mij wel een mouw aan te passen. Verder hebben we nog een buurvrouw die ook wel in wil springen als het nodig is. Maar gelukkig is het nog niet zo vaak nodig geweest.
ehh als er een kind ziek is zijn mijn man of ik thuis. PUNT. ook als me dat mijn baan kost. UItzondering is als kleine al zoveel opgeknapt is dat ze nog niet sterk genoeg zijn voor school/kdv maar welk voor een dagje oma, dan gaan ze naar mijn moeder/schoonmoeder.
Ik heb daarom gekozen voor een gastouder. Daar kan hij ook naartoe als hij niet helemaal fit is. Ik heb zelf namelijk geen achtervang. Ik heb geen partner én geen familie in de buurt