We zitten met een probleem/vraagje. Ons zoontje van 15 maanden is al maandenlang niet echt lekker, telkens is er weer iets. Dan oorontsteking, dan ineens weer koorts etc. Maar hij slaapt ook al sinds januari erg slecht en nu is het de afgelopen dagen zo erg dat hij krijsend wakker wordt en ligt te trappen en schoppen. Gisteravond had ik hem uit bed gehaald en lag hij op schoot bij mij. Maar telkens begon hij te schoppen en trappen, en greep hij naar z'n voet en kuit. (het gekke is, heel vaak aan de linkerkant en af en toe aan de rechterkant..). We dachten: zou het soms groei pijn kunnen zijn?? Maar op internet zie ik dat groeipijn pas vanaf 3 jaar kan zijn. Hebben jullie hier ervaring mee? Hij is een billenschuiver en loopt ook nog niet, dus misschien heeft het daar mee te maken? We weten het gewoon niet.. en om weer naar de huisarts te gaan, pff. Dat doe ik ook niet zomaar. Ben onlangs al paar keer acher elkaar geweest voor de gedachten dat hij reflux had (hij vertoonde toen precies hetzelfde als de afgelopen avonden/nachten) en heeft dus medicijnen voor reflux. Hebben jullie tips of ideeen?
Geen tips, maar het is wel herkenbaar. Sil heeft ook rond die leeftijd zoiets gehad en ik vond hetzelfde op internet: kan pas vanaf 3 jaar. Het viel gewoon op dat hij 's avonds/nachts wakker werd en echt KEIHARD huilde. Zo hard dat de buren hem hoorden, wat echt nog nooit was gebeurd. Het was zo zielig! Ik ben er nooit achtergekomen wat het geweest is, al denk ik stiekem nog steeds wel dat het groeipijn is geweest. Maar ja, dat kan niet, he, op die leeftijd? EDIT vergeet ik nog te vertellen: na een goeie week/10 dagen was het net zo snel over als het gekomen was.
Volgens mij kan dat heel goed. Mijn zoon heeft er ook met enige regelmaat last van en als we na 10 keer het bed uit zijn geweest geven we hem een zetpil. Dat helpt hier erg goed
Bedankt... het gekke is dat we eerst dachten dat dat stampen en schoppen kwam van de reflux. Maar goed, hij heeft nu medicijnen en hij schopt dus weer even hard als eerst. Het is dus eigenlijk al maanden aan de gang. Alleen grijpt hij nu ook echt naar z'n beentje en voetje. Zetpil hebben we ook gegeven en dat helpt niets. Ook al in de weer geweest met massage en warme/koude doeken, ook geen resultaat. Als we in het linkervoetje zachtjes knijpen, trekt hij gelijk terug en gaat huilen.. vreemd he!
En dat doet hij alleen 's nachts? Want anders zou ik er ff een HA naar laten kijken. Voor hetzelfde geld heeft hij klem gezeten of zijn enkel verdraaid ofzo en zo iets gekneusd of bezeerd...?
Ja overdag pakt hij wel z'n voetje maar huilt niet ofzo. Lijkt er dan veel minder last van te hebben dan 's avonds/ 's nachts als hij even geslapen heeft.. vind het zó raar!
Zit het echt in het been, of meer richting knie/enkel en het buigen? Is zijn been warm? Mijn jochie had wel groeipijn voor zijn 3e.. vanaf 1,5 denk ik. Af en toe ook pijnklachten. Hoe ouder hij wordt, hoe sterker de klachten worden. En hoe duidelijker dus, dat het inderdaad echt groeipijn was. hier was het ook meestal 's nachts, en bij het wakker worden. Maar als het langer duurt kun je misschien de HA even laten kijken? Het kan ook nog komen, als ze ineens meer gaan bewegen. Een soort spierpijn. Dan hebben die spieren even nodig om bij te komen.
Ik denk ook wel dat het kan. Hier al wat eerder, rond de 9 maanden. Een aantal weken voor we weer naar het cb moesten begon ze ook steeds uit het niks super hard te huilen. Na 5 min was het dan weer over, maar het was echt zo'n typisch hard pijn huiltje. Toen we naar het cb gingen was ze van de groeicurve van de -2 lijn (waar ze altijd op zat) naar de -1 lijn gegaan. Best een groot verschil dus. En de keer erna zat ze weer gewoon terug op de -2 lijn. We denken dus ook echt dat ze in die tijd groeipijn had. Zelf heb ik het als kind ook heel erg en best lang gehad (van zo jong weet ik natuurlijk niet maar wat later wel), dus weet dat het heel erg pijn kan doen.
Ja idd kan het erg pijn doen, dat weet ik zelf ook uit ervaring. Maar omdat ik overal op internet las dat het pas vanaf 3 jaar kan, vroeg ik me toch wel af of het dan wel mogelijk is bij hem! Hij blijft ook gewoon huilen, echt niet eventjes maar gerust een half uur. Nou ja, hopelijk is het snel over want op een gegeven moment weet je ook niet meer wat er nou wel of niet aan de hand is.
groeipijn durf ik niet te zeggen,mischien zich bezeerd. maar rond deze leeftijd hebben veel kinderen een lange lastige periode s'nachts. veel huilen en erg overstuur zijn. van ellende kunnen ze zich ook graag overstrekken of in bochten wringen. meestal dromen ze ook erg rond deze tijd en komen er 1 of meerdere kiezen door als je helemaal pech hebt dient de tweede eenkennigheidsperiode zich aan. al met al een heftige periode voor die kleintjes en dus ook voor de papa's en mama's. als je echt denkt dat hij pijn heeft zou ik even met een arts overleggen wat je kan doen. mijn dochter heeft ook heel veel groeipijn gehad die was toen 9 en ouder, zelf heb ik het ook gehad. ik deed bij haar altijd masseren en een kussen onder de knieén leggen.als ze echt niet kon slapen van de pijn kreeg ze soms weleens een paracetamolletje.
Misschien zit er gewoon iets niet helemaal goed in zijn been/voet en wordt hij wakker omdat zijn voet 'in slaap valt' en gaat tintelen...? Zenuw klem ofzo. Ik zou in dit geval echt even advies vragen aan de huisarts, zeker omdat het zo'n specifieke plek is.