Bij de oudste wilde ik eigenlijk al eerder beginnen met afleren van de speen maar omdat hij een broertje kreeg en die met een speen zag ik het niet eerlijk vond om het hem dan te gaan verbieden. Nu wil de jongste geen speen en heeft zijn duim en de oudste na een lange periode van keelontsteking weer beter, is zijn we de speen aan het afleren. Hij mag hem nu alleen in bed. Op het KDV liep hij opeens naar zijn mandje en stopte daar zijn speen in, ik stond versteld want waar L was, was ook zijn speen. Nu moet hij dus als hij uit bed gaat zijn speen in bed leggen. De eerste keren had ik hem dan opgetild en moest hij zijn speen in bed gooien. Ik heb het hem alleen laten doen als hij het zelf deed dus zonder dwang. De eerste keren zei hij dan steeds nee maar gooide zijn speen uiteindelijk wel in bed. Vanochtend toen ik hem uit bed ging halen en hij me zag, gooide hij zijn speen uit en richtte zijn armpjes naar me omdat hij opgetild wilde worden. Na 5 dagen is het al vanzelf sprekend bij hem en hij zeurt er ook niet om. Mijn man heeft hem 1 keer wel gedwongen omdat hij nee zei maar toen kwam er dus drama en wat blijkt dat dwingen dus niet helpt. Je begrijpt ik ben super trots op mijn grote knul en ook een beetje op mezelf dat ik het zo aangepakt heb
Super! Precies zoiets hebben wij vandaag gehad op het KDV! Wij zijn met Finn ook bezig. Hij mag hem echt als hij gaat slapen. Dus dat is sowieso in bed. Maar in de auto of kinderwagen rond slaap tijd heb ik hem ook bij me. Op maandag zitten we al om 7.30 op de fiets naar het KDV en dan is ie nog suf dus mag hij hem nog even. Dan tijdens het spelen vergeet hij hem. Nu had de juf na een paar minuutjes echt gevraagd of hij hem even in zn bakje kwam doen. En ja hoor! Hij stopte alles erin (dat is zijn speen, doekje en sinds kort zijn nieuwe knuffel Percy de trein) Ik was ook zo trots! Hij laat hem ook al heel het weekend zonder te brullen boven! Hij gaat dan even uitgebreid zwaaien en roept:"Daaaaagggg speentje!" Hahaha! Maar ik snap je gevoel dus! Hihi!
Ja dat het zo simpel kan zijn. Ik had al uren drama momenten ingecalculeerd. Denk wel dat het scheelt dat hij op het kdv ook leert. Maarja mama is blij
Hier sinds een paar weken precies zo, speen en knuf alleen in bed en als ze in d'r kamertje zit te spelen omdat ik me even opfris, mag ze hem ook (omdat ze hem zelf uit bed kan pakken) en voordat we dan weer naar beneden gaan dan ga ik met haar bij het bedje staan en gooit ze ze zelf in het bedje. Soms doet ze er ineens wel weer dramatisch over, maar dan troost ik haar en blijf herhalen, speen en knuf blijven boven in bed. Het echte drama zal wel komen als speen helemaal weg moet