Kan een sportclub vrijwillige klussen verplichten

Discussie in 'De lounge' gestart door muppettje, 18 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.623
    13.848
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Bij m’n man z’n voetbalclub is het 2x per jaar bardienst draaien.
    Wat iemand al zei: van de zoveel mensen die meedoen aan een team kunnen er altijd wel 2. En anders gewoon onderling ruilen mocht er onverhoopt wat anders belangrijks tussendoor komen.
    En geloof ook 2x per jaar een dagdeel mee op de vuilniswagen voor oud papier.

Het zal vast even wennen zijn als je dat hiervoor nooit hoefde te doen, maar van een beetje vrijwilligerswerk wordt je niet slechter denk ik dan maar..
    Natuurlijk moet het wel passen bij de verdere invulling van je leven, dus denk echt dat je alleen zelf die afweging kan maken.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  2. Novi

Novi Niet meer actief

Want? Mijn kinderen willen dolgraag voetballen. Ik heb niks met voetbal, maar ik gun mijn kinderen een sport waar ze met plezier naar toe gaan. Betekent niet dat ik zin heb om achter een bar te hangen of competities te organiseren. Ik betaal met alle liefde 2 keer zoveel als ik daarmee niet allerlei onvrijwillige vrijwilligerstaken in mn schoenen geschoven krijg. Het zou fijn zijn als je de keus krijgt. Mensen die het wel leuk vinden om te helpen of de sport niet kunnen of willen betalen als de contributie verhoogd wordt, kunnen dan een lagere contributie betalen en in ruil daarvoor vrijwilligerswerk doen.

Relax, Zeebra, Featherr en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Nee, prima als je niet op een sportclub zit. Mijn verbazing is voor de mensen die wel op een sportclub zitten en denken dat alles maar automatisch gaat als zij hun contributie maar betalen.

Kukido en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  4. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.292
    1.444
    113
    Bij ons op de tennisclub moet je 2x.bardienst draaien of afkopen (volgens mij 35 euro per keer). Ik draai altijd gewoon de bardiensten en meestal is het best gezellig. Bij de voetbalclub betalen we ipv bardienst omdat wij gewoon niks met voetbal hebben (zoontje is lid).

Ik heb er ook niet altijd zin in maar een club kan alleen voortbestaan als mensen meehelpen.

5. muppettje

muppettje Fanatiek lid

7 feb 2010
    1.514
    175
    63
    @spruitje80 sport je man zelf bij die sportclub of iemand van jou gezin dat hij kantine diensten doet? Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet echt naar de voorwaarden heb gekeken, toen ik me aanmeldde. Ik betaal liever iets meer dan dat ik klussen moet doen.

@Jetje1 40 uur dat is behoorlijk veel zeg. Wat van klussen moeten jullie dan allemaal doen? Om het "even" af te kopen is ook een enorm bedrag

@pluk dat is balen zeg, hebben ze toen er nog iets van gezegd, nadat jullie aangaven wat de reden was. Wel makkelijk geld verdienen voor die club op die manier.

@Lief of Stoer het is nu idd wel dat we het in de schoenen krijgen geschoven, vorige maand zijn ze er ineens mee aan komen zetten en ook een hele lijst met klussen wat ze nu hebben.

@suus1983 kantine diensten hebben ze niet, toernooien organiseren ze niet. Mijn kinderen zitten beide niet meer op tennis, ze hebben 1 keer meegedaan aan een toernooi thuis, toen heb ik achter de bar gestaan. Dat vind ik best wel logisch, en dan wil ik ook helpen maar ik vind het niet logisch om bardienst te draaien bij een jeugdtoernooi waar mijn kinderen niet van de partij zijn. Ik vind dat die ouders het dan moeten oppakken.

@cowgirl80 wat houdt dat punten systeem precies in?

@Mamavan2SE nou het park onderhoud zit erbij, een greep van klussen: kantine make over, een heel nieuw systeem voor het toegangshek (gaat nu nog met een pasje maar is verouderd) 3x in het jaar bardienst, je wordt dan ingedeeld via een schema kun je niet moet je zelf vervanging regelen. ze organiseren nu nog geen toernooien, dus een bardienst draaien kon je nooit doen. Nu willen ze dat gaan veranderen vandaar dat ze nu wel bardienst bij de klussen hebben gezet, en zo zijn er nog iets van 20 klussen.

@Juul75 dat klopt wel, het zijn natuurlijk altijd dezelfde die het doen en deels snap ik het wel, maar aan de andere kant het is nog altijd vrijwillig. Ik betaal liever meer, ik vind dat ze die optie ook hadden moeten aanbieden.

@Majo1983 wat van klussen hebben jullie nog meer op de club?

6. Novi

Novi Niet meer actief

Ja dat is toch top! Dat je het af kunt kopen als je zou willen. Er zijn er genoeg die plezier hebben in bepaalde taken. Als zij daarvoor geld krijgen en je er zelf vervolgens vanaf bent vind ik het een prima deal :thumup:

7. muppettje

muppettje Fanatiek lid

7 feb 2010
    1.514
    175
    63
    Ik denk dat dat ook zo is, voorheen kreeg je geen lijst met taken van klussen die er waren. Nu ineens is het pats boem lijst met klussen en vrijwillig wordt verplicht.

8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.234
    12.250
    113
    Maar als iedereen het gaat afkopen, wie gaat er dan achter de bar staan? Horeca kan al geen mensen vinden. En wiens probleem wordt het dan, dat van het vrijwillige bestuur? Ik snap heus dat het nooit uitkomt en dat we allemaal iets beters te doen hebben. Maar als mijn kind plezier haalt uit het sporten, dan neem ik dat voor lief.

Juul75 en Kukido vinden dit leuk.
  9. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    @muppettje bij de tennisbaan is het tuinonderhoud van het terrein. Bij de manege zijn het tientallen klusjes, van schoonmaken tot timmeren. Er hangt een lijst en dan kun je kiezen waar je goed in bent/graag wil doen.

Ik vind het niet meer dan normaal dat je bijdraagt aan een vereniging waarvan je lid bent. Maar ik weet dat ik een uitzondering ben aan de opkomst te zien :D.

Op de voetbalclub van oudste zoontje heb ik nog nooit de vraag gehad trouwens, mijn man traint een team maar verder nog nooit mee hoeven helpen, de bar is bij ons betaald personeel.

10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.234
    12.250
    113
    Wij moesten vroeger op de ruiterclub 1x in de 2 maanden ofzo alle stallen uitmesten met de hele groep. Ik keek er nooit naar uit, maar het was gewoon part of the game. Net als tuig onderhoud, rijbaan harken… dan doe ik liever een middag bardienst draaien :roflmao:

11. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.998
    2.696
    113
    Vrouw
    Dan moet je naar een sportschool gaan oid, hoef je geen vrijwilligerswerk te doen.

Jessi79, Nellie4, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.055
    2.920
    113
    't Gezellige Brabant
    Net als een vereniging niets voor ons ;)

13. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.299
    11.069
    113
    Hier ook. 2 bardiensten per jaar bij de tennis, die mag je zelf indelen (en je kan aangewezen worden als je nog verzaakt hebt en ze krijgen het niet rond). Als je niet wil, betaal je 30 euro per keer als je dit tevoren aangeeft. Er is een poule van mensen die bardienst leuk vinden en tijd over hebben, die gaten vullen voor 30 euro per dienst (betaald door wie niet willen). Je kan ook zelf je dienst alsnog voor 30 euro proberen te verkopen aan iemand uit de poule.

Bij de hockey word je gewoon ingedeeld. We hebben natuurlijk rare jaren gehad met gemankeerde competities en gesloten clubhuizen, dus tot nu toe hoefde je 1x per jaar. En dat is erg ruim ingedeeld: er is een taak "wedstrijdtafel" maar als die er niet is doet de bar het er zonder problemen bij, en de bar is ook zwaar bezet. Niet zo erg, tor nu toe werden we steeds ingedeeld bij een thuiswedstrijd van dochter, dus wanneer mogelijk ga je gewoon lekker kijken.
    Bij de tennis is de materiaalcommissie bezig als wij daar spelen op maandagochtend. Ze proberen man in te lijven. Hun gemiddelde leeftijd is 70+ en het tempo ligt niet zo hoog. Koffiedrinken tot 9 uur, en om 10 uur is het weer hoog tijd voor koffie :roflmao: ze doen maar, we zijn blij dat ze er zijn, maar man ziet zichzelf er nog niet tussen zitten.

14. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.702
    4.313
    113
    noord holland
    @muppettje mijn man sport zelf bij die vereniging. Hij vind de kantinedienst (hooguit 2 keer jaar hoor) niet heel erg, wel gezellig.
    Bij zijn vereniging kan hij ook kiezen om ipv af en toe kantinedienst meer contributie te betalen. Net wat je wil.

15. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    552
    274
    63
    Hier kan je verschillende dingen kiezen. Bardienst, keukendienst, schrijven bij de jury, hulp in het parcours en ringmeester. En vast nog dingen die mij nu niet te binnen schieten. Ik dacht eerst ook dat 40 uur veel zou zijn maar uiteindelijk is het mij meegevallen.

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    @muppettje

We konden 1 malig een korting krijgen van 100 euro. Van wat ik begrepen heb is het nu 10 jaar later wel veranderd maar dit komt voornamelijk omdat er veel mensen ( van die vaste groep vrijwilligers) last hebben van ouderdom of al zijn overleden.

17. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Hier valt het wel mee. Al mijn mannen zitten bij dezelfde vereniging, maar ze hoeven niet zoveel te doen. Mijn man is coach van een jeugdteam. Dat kost wel veel tijd, hij moet ook altijd mee naar de wedstrijden en het competitieseizoen duurde dit jaar twee keer zo lang als normaal.
    Hij zit ook in de kampcommissie en gaat mee als leiding. Maardat is omdat hij dat ook gewoon erg leuk vindt. Zoiets kun je nooit verplichten.

Verder hebben ze een paar keer per jaar een actie om geld te verdienen voor de club, maar dat vindt iedereen gewoon leuk om te doen. Is ook niet verplicht.

Ik weet wel dat het daar lastig is om vrijwilligers voor het bestuur te vinden. Ik ben al twee keer gevraagd als penningmeester, maar ik heb niet veel met die club en voel er niks voor. Ik zit zelf ook niet op de sport.

Het lijkt me vooral lastig als je verplicht vrijwilligerswerk moet doen voor een club waar je zelf niet voor gekozen hebt en niks mee hebt. Ik zou bardienst echt afschuwelijk vinden bv.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.182
    8.907
    113
    Als je keuze hebt in wat je doet en ook de kans krijgt om wat te doen, dan vind ik het niet heel gek. Verenigingen hebben vaak veel moeite om rond te komen en te blijven bestaan, ze zijn deels afhankelijk van vrijwilligers.

Mijn ene dochter danst bij een commerciële dansschool, daar heb je maar zeer beperkt vrijwilligersdingen, alleen met shows zoeken ze altijd hulpouders. Mijn andere dochter rijdt paard bij een vereniging, daar doe ik het e.e.a., vind ik zelf ook leuk, dat scheelt natuurlijk wel. ;) Sommige ouders vinden echter alles teveel…dan denk ik wel eens ‘dan laat je je kind bij een commerciële manege rijden’. En tja, daar is het lesgeld hoger, maar je kunt nu eenmaal niet overal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. (Bij sommige sporten heb je die keuze natuurlijk niet, dan vind ik het wel een beetje anders.)

Juul75 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina