Ik heb in december bloedonderzoek gehad vanwege veel bloedverlies bij menstruatie en hierbij kwam naar voren dat ik een HB had van 6.9 daar ijzertabletten voor gebruikt en daarna was het 7.8. in mei ben ik bij de gynaecoloog geweest en ook lab geprikt en nog steeds 7.8. prima dus. Nu is vorige week mijn baarmoeder en 1 eierstok verwijderd en had ik 200ml bloedverlies bij de operatie. Sinds de operatie is slapen echt verschrikkelijk, wiebelbenen, vermoeidheid en duizelig. Nu hebben ze afgelopen zaterdag bloed geprikt een dag na de operatie en is mijn HB maar 6.5. Kan je HB zo snel dalen na een operatie met zo weinig bloedverlies? Iemand hier een idee van?
Als je ijzervoorraad ook al laag was ( ferritine) en je verkiest opeens 200 ml dan is er op dat moment niet voldoende ijzer op voorraad om genoeg hb aan te maken . Ik weet niet of je ferritine al eens meegenomen is met je hb. https://www.sanquin.nl/over-bloed/eiwitten/ferritine
Ferritine is vorige maand en afgelopen zaterdag niet meegenomen in het lab. In december was het 7 en in januari was het 12. Geen idee dus hoe dit nu is. Heb wel een econsult gevraagd aan de gynaecoloog maar even afwachten volgende week. Vind het alleen zo'n verschil in een maand tijd maar misschien klopt jou verklaring hierin dan wel..
Ferritine was beide keren ook behoorlijk laag dus wat ik net beschreef zal aardig kloppen. Ik heb ook regelmatig te laag ferritine, de ene keer is mijn hb nog goed en een maand net te laag. Maar hopelijk ben je er nu helemaal van alle gedoe af Sterkte met het herstel en doe echt rustig aan.
Ik ben bloeddonor. Mijn HB is altijd bovengemiddeld goed voor een vrouw. Nu kreeg ik echter enkele dagen geleden een brief binnen dat m’n ferritinegehalte maar 20 microgram per liter is, terwijl de grens voor bloed doneren op 30 mcg./l. ligt. Mag nu ook een half jaar niet doneren daardoor. Nu zullen ze voor het mogen doneren van bloed wel met een ruime marge rekenen, maar een waarde van 7 en 12 lijkt mij dus erg laag. Op je OP terugkomend: ja dat had ik na de bevalling van de oudste. Toen daalde het ook razendsnel (en dat terwijl ik van een hoge HB waarde kwam dus) en moest ik ook een goedje gaan gebruiken. Edit: bericht aangepast nav. een conversatie hieronder.
Ik ben in april gescreend om bloeddonor te worden en toen goedgekeurd dus dan zal de ferritine toch nog verder omhoog gegaan zijn denk ik. In elk geval bedankt voor jullie reacties
Mijn bloed is vorige maand geprikt. Ik had toen een hb van 8.2 en ferritine van 70. 7 en 12 is dus wel echt heel erg laag vind ik.
Dat is wel raar want op de site van sanquin staat: Een laag ferritine heeft geen negatieve invloed op het bloed en is niet schadelijk voor de patiënt die het bloed krijgt. Je bloed kan dus gewoon worden gebruikt.
Dat kan ook precies rond die dag zijn gebeurt dat je ferritinewaarde omhoog is geschoten, dat het daardoor (mogelijk nét) voldoende was om bloed te mogen doneren. Zat me net namelijk te bedenken dat ik voorheen, als ik bloed ging doneren, altijd goed op de inname van ijzerrijke producten lette rondom de tijd dat ik ging doneren. Maar de afgelopen keer glad vergeten en in al die jaren nog nóóit gehad dat de ferritinewaarde te laag was, maar nu dus wel. Dus 1 en 1 is 2 zou ik dan denken. Volgens de link die iemand hierboven stuurde start een gezonde ferritinewaarde voor een vrouw vanaf 20 mcg./l. En aangezien je een best ingrijpende operatie hebt gehad en je waardes in december en januari dus behoorlijk laag waren, is het wellicht verstandig om even een vinger aan de pols te houden bij je HA hierover.
Yes, je hebt gelijk. Ik las het ook net. Kennelijk had ik de brief niet goed gelezen. Ik pas m’n eerdere bericht meteen aan (als dat nog kan)