40 weken zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Velobabe, 17 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Velobabe

Velobabe Fanatiek lid

11 jul 2006
    2.272
    0
    0
    #1 Velobabe, 17 feb 2012
    Laatst bewerkt: 17 feb 2012
    Mijn eerste kindje (2007) 4060 gram is geboren met 41+6 na serotiniteitscontrole+strippen in het ziekenhuis. Wilde nl. graag thuisbevallen. Moest uiteindelijk alsnog naar het ziekenhuis, de ontsluiting stopte thuis bij 7 cm door de ligging van de kleine, maar geen complicaties behalve op een haartje na een totaal ruptuur.

Mijn tweede kindje (2009) 3740 is thuis geboren met 41 weken, 's nachts om 02.15 spontaan gebroken vliezen en om 07.00 was hij er.
    De Vk heeft wel een knip gezet, maar verder niets.

Morgen ben ik 40 weken zwanger van ons derde wondertje.
    Ben vandaag op controle geweest bij de vk.
    Alles ok, bloeddruk en hartslag van de kleine, ingedaald, etc.
    Ze heeft geen inwendig onderzoek gedaan.

Heb gevraagd of ze a.s. maandag of dinsdag wilde strippen.
    Antwoord: nee. Ze wil pas a.s. donderdag met 40+5 langskomen.
    Ze verwacht dat de kleine ook deze keer geen haast heeft.

Mag met 41 weken kiezen voor inleiden, maar dat wil ze dan a.s. donderdag bespreken, lijkt mij laat, 2 dagen voordat ik 41 weken ben of niet?

Wat zijn de voor- en nadelen van inleiden? Of afwachten?
    Een grote baby en complicaties bij de bevalling, al dan niet spontaan (ruptuur, etc). Wil best op de natuur wachten, maar dan moet het wel het beste zijn.

P.S.: Het is een vk praktijk met meerdere vk's.
    Maandag gewoon bellen en nog eens vragen of ze willen strippen?

Slaap weinig, heb veel harde buiken en continue pijn in mijn lies. Zou het schoudertje van de kleine zijn volgens de vk. Dit heb ik vandaag ook verteld.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het is gebruikelijk om pas te strippen als je 41 weken bent, daarvoor geeft het vaak onrust(harde buiken) maar zet het niet door.
    Ik ben met je eens dat ze wel eerder het verdere beleid had kunnen bespreken. Ik denk dat je prima kunt strippen en dat je heel goede kans maakt om daarop te gaan bevallen. Voorkeur heeft strippen en de natuur dus een kans geven. Maar je moet het er zelf wel mee eens zijn. als je twijfelt of je wilt eerder praten over strippen of inleiden, dan zou ik bellen en kijken of je eerder kunt komen. Bij meer vragen hoor ik het wel!

Mirjam

3. Velobabe

Velobabe Fanatiek lid

11 jul 2006
    2.272
    0
    0
    Ik ben toch gisteren gestript met 40+2.
    Had al 2 cm ontsluiting, na het strippen 3 cm.
    Bm was al een stuk verstreken, nog niet helemaal.
    Ook al verweekt. Was gunstig zei de vk.
    Had wat bloedverlies na het strippen en nu nog.
    Verder nog steeds veel harde buiken, geen wee te bekennen.

Kwam de vk vanochtend tegen, ze wil morgen een 2e keer strippen. Weet nu niet wat beter is. Morgen een 2e poging of donderdag. Ze bood zelf aan om het morgen te proberen ipv donderdag.

Ik ga sowieso niet voor inleiden.

Alvast bedankt voor je snelle reactie.

4. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Uit onderzoek weten we dat strippen om de dag na 40 weken het meeste resultaat opleveren, dus de kans vergroot dat de bevalling spontaan begint, dus het is geen probleem om morgen te strippen.

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina