Kan een zwangerschapsvergiftiging zich langzaam ontwikkelen?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door MamavanLoker, 18 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Even de oude benaming, zwangerschapsvergiftiging, want mijn vraag geldt voor alle vormen. Ik kan het antwoord niet duidelijk vinden op Google.
    Zeg het ook gerust als ik mezelf gek maak hoor, maar in deze zwangerschap gaat niets vanzelf en dan word ik nu toch wel een beetje bezorgd.
    Kan een zwangerschapsvergiftiging zich ook langzaam ontwikkelen/opbouwen?

Mijn klachten:
    - Pijn in mijn rechterzij, net onder de ribben
    - Veel harde buiken
    - Tintelende handen, jeuk op m'n handpalmen (grrr!) en uitslag aan de bovenzijde van beide handen
    - Heel veel vocht vasthouden ineens (viel eerst alleen af, nu in 2 weken 2,2 kg aangekomen zonder ander eetpatroon), ringen met hulp af moeten krijgen vandaag, altijd vlekkerige, blauwige of witte handen

Mijn bloeddruk is keurig, 120/60 was deze 1,5 week geleden :). Urine is afgelopen tijd niet getest.

Ik dacht dat de pijn in m'n rechterzij vanuit mijn nier kwam (heb een paar weken terug een infectie gehad en antibiotica, heb ook wat blaasproblemen) maar volgens de osteopaat (waar ik met mijn dochtertje kom en zelf ook maar een consult nam) is mijn lever 'gespannen' en hingen de jeuk/uitslag daar ook mee samen. Hij raadde me aan om veel rust te pakken en dus goed te luisteren naar mijn lijf omdat ik een "iets verhoogd risico heb op een zwangerschapsvergiftiging met deze klachten".
    Maarja, een osteopaat is natuurlijk geen gynaecoloog of verpleegkundige. Wel heeft hij aanvullende opleidingen in zijn vakgebied mbt zwangerschap en baby's/ kinderen. Hij bleek eerder met het verhelpen van klachten goud waard maar hij heeft me toch wel wat bezorgd gemaakt.

Maar wat ik veel lees is dat mensen vaak heel snel, heel ziek worden.
    Zijn er naar jullie weten voorzorgsmaatregelen, kan ik preventief wat doen?
    Of ben ik bang voor niets?

Alvast bedankt!

2. Tulpje34

Tulpje34 Lid

19 apr 2015
    76
    0
    6
    Utrecht
    Bel je verloskundige voor een test op zwangerschapsvergiftiging. Dat is de snelste manier om uitsluitsel te krijgen en de verloskundige weet precies op welke symptomen ze moet letten.

Niet wachten, gewoon bellen!

3. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Met zwangerschapsvergiftiging heb ik geen ervaring maar met name de jeuk (en dan vooral die op je handpalmen) kan een teken van cholestase zijn. Dit hangt samen met je leverwerking. Ik zou contact opnemen met de vk hopelijk kunnen zij je verder helpen.
    Succes!

4. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Ja het kan zich ook langzaam ontwikkelen.
    Ik zeg ook altijd dat ik ineens ziek werd met 36 weken (en kreeg vrijwel acuut een spoedkeizersnede) maar achteraf gezien had ik al vanaf week 20 allerlei vage klachten die ik er nu mee kan linken. Dus het sluimerde al heel lang. Had al die tijd geen eiwit in de urine en slechts licht gestegen bloeddruk.

Of jij het hebt ja of nee kan ik natuurlijk niet zeggen.
    Gezien je klachten vind ik het wel belangrijk dat jij je bloeddruk & urine laat meten, ik zou z.s.m. even bellen als ik jou was. En mocht er niets raars uit komen, misschien kunnen ze het dan heel regelmatig blijven testen.

5. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik loop morgen wel even de inloop in inderdaad. Bloeddruk meten is zo gebeurd en kunnen ze de rest ook beoordelen.
    Ik voel me niet heel slecht gelukkig. Heb me eerder slechter gevoeld maar had toen geen last van mijn handen/vocht.

6. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Even plasje doen. Vk hangt er een stick in en je weet of er eiwit is.
    Bloeddruk is inderdaad zo gemeten.

Hier heeft de vk niets over mn gewicht gezegd. Ik kom of 0 kilo aan of 4 kilo tussen 2 afspraken (om de 3 en 2 weken). Dus kunnen ook groeispurten zijn.

Hier kwamen de symptomen van (aankomende) paniekaanval overeen met die van zw.vergiftiging. waardoor ik steeds angstiger werd.

Jeuk is niet typisch, je vielt je verder niet duizelig of musselijk of iets anders beroerd?

7. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nee verder niet beroerd gelukkig.
    Daarom twijfel ik zelf ook zo, wel gaan, niet gaan, stel ik me niet aan?
    Ik denk ook niet dat ik het nu heb, dan zou ik veel zieker moeten zijn maar ik ben gewoon een beetje bang dat het "opbouwt" en het dan wel een vergiftiging wordt.
    Maar het kan idd geen kwaad om een keertje te meten hoe de bloeddruk is en of de urine goed is nu ik zoveel vocht vasthou.

8. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    Tilburg
    Snap je bezorgdheid wel. Ben zelf ook bang dat het langzaam opbouwd. Vooral de verhalen die ik hoor, dat mensen ineens heel ziek worden. Ben dan steeds aan het opletten of ik de symptomen krijg, maar debk dat die angst ook wel meehelpt. De symptomen kunnen overal bijhoren.

Voor de vk is het kleine moeite om even te checken. En jouw gemoedsrust is weer goed ;)

9. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Bij mij sluimerde het achteraf ook vanaf 32 weken, (vorige zwangerscchap) bloeddruk bleef prima maar wel vocht vast houden langszaam aan werd ik steeds zieker. Uiteindelijk wilde ze geen eens testen op PE. Maar na aandringen wel gedaan, moest toen met spoed terug komen bleek het wel te hebben & bloeddruk liep daarna snel op.
    Zou toch even de vk bellen voor een test, beter even laten checken.

10. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ben naar de HA geweest voor urine onderzoek en bloeddruk. Urine was goed, bloeddruk was gestegen naar 130/80 en hij vond het dus toch een goed idee om langs de verloskundige te gaan omdat de onderdruk 20 punten scheelt met mijn normale onderdruk (heel de zwangerschap al 120/60).

Vk heeft gevraagd om nog een plasje mee te nemen voor eiwitonderzoek en gaat vanmiddag nog een keer de bloeddruk meten. En natuurlijk naar ons kindje luisteren, al is die flink bezig dus daar maak ik me geen zorgen om :).

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Er zijn aantaal vormen/stadia van z.verg.
    Bij 1e had ik dat in vrij lichte vorm: na 32wk ineens duizelig, onderbd 30 punten hoger, eiwit in urine, veel vocht.
    Toch bleven artsen in zh vasthouden dat ik dat niet heb en dat er sommige gewoon eiwit aanmaken tijdens zwangerschap.
    Ze controleerde wel elke week bd, ctg, urine en bloedwaardes.
    Met 40.3 kreeg ik ween en ging naar ctg. Mijn bloeddruk stijgde veel 145/95 en bloedwaardes waren enorm verandert. Dus ik bleef in zh.
    Uiteindelijk gewoon 36uur zware stormween, 3 ruggenprikken en geen ontsluiting met ks geboren.

Tijdens volgende zwangerschap werd gelijk in begin urine op eiwit getest en die had ik niet. Dus pas dan zeiden artsen: ja je had wel degelijk zwangerschapsverg.
    Nu wordt ik niet extra gecotroleerd of zo ook urine niet.
    Ik moet leten op volgende:
    - pijn in mijn borst (riem gevoel),
    - veel vocht
    - duizelig, misselijk, zwarte sterretjes
    - bloeddruk onder boven 85(normaal is die 70)
    - benauwdheid, overgeven, ziek zijn

Ik geloof dat voor z.verg. Moet je hoe dan ook eiwit in urine hebben en/of extreem hoge bloeddruk.

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    O ja dat jeuk aan handen etc kan gewoom normaal tijdens zwangerschap (eczeem) idem uitslag erop. Ik heb aanleg voor eczeem dus ik heb dat ook af en toe gehad

13. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zo, eindelijk de update.
    😢 pffff een hele dag dokter, verloskundige en gynaecoloog achter de rug. Zo vermoeiend en ik was al zo moe/niet lekker.
    De verloskundige vond dat ik toch bijna alle klachten had bijbehorend bij pre-eclampsie. En onderdruk idd 20 punten gestegen. Gelukkig met het staafje geen eiwit te zien in de urine. Doorverwezen naar de gynaecoloog. Daar bloeddruk nogmaals gemeten, 110/80. Ze vond me ook snel "uitgeput"/zweterig en kortademig en idd veeel vocht. Moesten in het ziekenhuis wachten op de uitslag van de "nieuwe" urine en het bloed wat was afgenomen, als het dan niet goed was konden ze direct iets doen.
    Daar schrok ik best van. Voel me echt niet lekker maar PE nee toch?
    Bloed is gelukkig goed alleen urine teveel witte bloedcellen. Antibiotica voorgeschreven nu door de gynaecoloog, ze denkt aan een anders voordoende blaasontsteking. Ze hoopt dat de hoge bloeddruk is van de pijn die ik heb maar moet nu over een week al weer terug naar de gynaecoloog zelf. Om te kijken of de bloeddruk niet verder oploopt. Blijf daar voorlopig onder controle. En meteen bellen als er iets verandert.. 😕
    Ons kleine mannetje moet nog 14 weken blijven zitten!
    Dus adem in, adem uit, ik hou mezelf in de gaten en duim dat het een blaasontsteking is en dat de bloeddruk volgende week hetzelfde of lager is.

14. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    Tilburg
    Fijn dat ze er iets aan doen en nu maar hopen dat het toch die blaasontsteking is.

15. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Nee dus, eiwitten zijn niet altijd (meetbaar) aanwezig. Soms zelfs ook geen hoge bloeddruk. Helaas wordt het nog vaak als regel gehanteerd maar het blijkt achterhaald volgens recente onderzoeken. Dat maakt het zo belangrijk je klachten goed in de gaten te houden en onmiddellijk aan de bel te trekken wanneer ze verslechteren.

TS, ik hoop echt dat het een blaasontsteking blijkt te zijn en dat je je snel weer wat beter mag voelen. Fijn dat ze je goed in de gaten houden!

16. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel allemaal!

17. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Heb behoorlijk last van mijn bloeddruk denk ik.
    Soms echt hartkloppingen, als ik iets simpels doe ben ik helemaal uitgeteld. Was opvouwen bv, zittend op de bank. M'n man schrok van m'n bonkende en snelle hartslag, die zag je door m'n kleding heen. Was ook duizelig toen ik opstond om even in de bank te gaan liggen. Beetje hoofdpijn maar dat is de hele dag door.
    De lage buikpijn is gelukkig weg maar die in mijn rechterzij nog niet :(
    Het is niet erger maar ook niet veel minder allemaal. In de gaten houden maar.

18. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Hebben ze je schildklier ook geprikt? Klinkt allemaal precies als mijn klachten toen ik hyper was.

19. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Je kan ook gewoon hypertensie hebben dus hoge bloeddruk.
    Ik kan je aanraden om bloeddruk meter kopen en zelf metingen doen. Ik heb dat bij 1e gedaan want arts zei dat je kan gewoon bellen etc maar soms twijfelde ik of bd hoger ligt door spanning of mijne eigen inbeelding. Dus ik mette dat vaak en zo wist ik wel ongweer of mijn klachten doordat komen.

Nu dus heb ik ook soms duizelig, moe, uitgeput etc. Ik meet dan en ik zie dat het netjes is 135/75 of zo dus ik heb gewoon te veel gedaan of gelopen of spanning (hogere boven druk) maar onderdruk okey en stel is die 85+ dan bel ik ziekenhuis gelijk
    Ik wil namelijk niet voor uren voor niets aan ctg!

20. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Net hartkloppingen gehad en nagekeken in het ziekenhuis. Mijn hartslag gaat naar 160 als ik last heb, in rust is hij tussen de 110-120.
    In overleg met de gynaecoloog is er nu idd bloedonderzoek gedaan naar de schildklierwaardes. Ik word vanmiddag gebeld. Ben benieuwd...

Deel Deze Pagina