Ohhh dames, hoop dat jullie (maar dan wel terecht) mij kunnen geruststellen... Ik ben zo dom geweest. Ik was toen nu 32 weken en 6 dagen zwanger. Voor het poppenhuis van onze dochter ben ik gisteren op een klein kamertje aan het schilderen geweest. Ik had een pot Alkydverf staan. Ik ken het verschil tussen Alkyd en Acryl verf, maar weet nooit welke op waterbasis is... Van te voren ben ik gaan googlen op Alkyd en waterbasis en daar kwamen veel hits op. Ik ben nu zo stom geweest om niet een link te openen en dus aan te nemen dat Alkyd de watergedragen variant was. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Het raam stond open en ik denk dat ik ongeveer 30 minuten in de geur heb gestaan. Want geuren deed het wel (maar ik vind watergedragen verf ook nog flink ruiken). Toen ben ik er toch voor de zekerheid mee gestopt. Juiste beslissing zou je zeggen, maar de lucht bleef toch een beetje in huis hangen (niet sterk) en daar heb ik dus wel de hele dag rond gelopen. 's Avonds ging het heel erg hard regenen en heb ik dus de ramen ook nog eens dicht gedaan. Tot slot kwam ik er vanmorgen ook nog eens achter dat ik op de achterkant van mijn arm verf had zitten (daardoor eerder in de bloedbaan?) Voor mijn gevoel fout op fout op fout, waardoor ik mij alleen maar erger ga voelen. - verkeerde verf - geen mondkapje, wel raam open - vannacht ramen dicht gedaan - verf op de huid Daarnaast lees ik dat die Alkydverf 2 weken (giftig) kan blijven geuren (en dat terwijl dat ding vannacht en vandaag bij mijn dochter in de kamer heeft gestaan), ik heb geen opslagplek dus overweeg nu het hele grote poppenhuis maar weg te gooien (buiten in de regen blijft er ook niks van over) Ik probeer rationeel te denken en mijzelf gerust te stellen, maar het lukt mij niet echt . Ik probeer te denken, 'gelukkig' ben ik al 33 weken, het kindje is eigenlijk al 'af' en 'ontwikkeld'. Maar toch betwijfel ik zelf al of het zo werkt. Voel mij er zo rot onder. Iemand heel toevallig ooit ook in deze stomme situatie terecht gekomen die mij gerust kan stellen?
Ik ben geen verf-expert maar ik kan je wel vertellen dat ik 2 uur lang heb geverfd, met acrylverf. Hing er letterlijk met mijn neus boven, ik had wel alle deuren en ramen open maar blijft stom dat ik het gedaan heb. Helaas is er niets meer aan te doen (behalve niet nog een keer doen). Met onze kleine meid gaat alles super dus ik denk dat het niet teveel kwaad kan als je 30 min in de geur staat. Als het maar geen dagen achter elkaar zijn.
Bedankt voor je reactie. Maar acrylverf schijnt de 'juiste' variant te zijn. Daar 'mag'je als zwangere vrouw juist mee verven Ik zit er zo over in omdat ik juist Alkydverf had en het ook nog eens op mijn huid had
Geen dank graag gedaan! Sorry ik bedoelde terpetine. Ik zal het even uitleggen. Wij hadden de babykamer zelf getekend en we wachtte al 4 maanden op de levering, toen de meubeltjes eenmaal binnen kwamen bleek het bedje donkerrood-donkerblauw en oud groen te zijn. Terwijl wij vroegen om alles wit. Ik was zo teleurgesteld en boos dat ik terpetine verf heb gehaald (excuses geen acryl). Daarna uit frustratie meteen de spijlen van het bed geschilderd.. heel dom en had het niet moeten doen maar ik kon die kleuren niet aan zien. Gelukkig kwam manlief thuis en heeft me laten stoppen! Mijn domme actie was dus helaas nog erger dan de jouwe
Het stelt mij in ieder geval gerust dat er meer mensen die 'fout' maken. Fijn dat je de moeite van reageren neemt. Ik vind het wel super knap van je dat je er zo rustig onder bent (of zo overkomt ). Ik begrijp dat jij ook nog zwanger bent en dus nog niet bevallen. Even uit nieuwsgierigheid, hoe weet jij dan dat je kleintje het goed maakt en er waarschijnlijk niks aan over heeft gehouden?
Ik heb met 40 weken nog staan verven (terpentine basis), daarna goed gelucht en uit de kamer weggegaan. Maar me er nooit druk om gemaakt eigenlijk. Denk dat het allemaal wel meevalt hoor.
Hier ook met verf op terpentine basis geverfd. Wel wat gelucht, maar was niet anders: was het bijwerken van de reeds bestaande kleuren. Heb me er ook nooit zo druk om gemaakt eigenlijk.
Wat fijn om ook jullie reacties te lezen. Ik merk dat ik al wat rustiger wordt. Ik schrok me wild toen ik (dus een dag later) erachter kwam dat ik dus wel de verkeerde soort verf gebruikt had. Toch gaan googlen (hoewel ik weet dat je daar dus ook gek van kunt worden) maar werd daar niet vrolijker en dus zeker ook niet rustiger van. Kreeg het idee dat het altijd gevolgen had en zeker door het huidcontact. Daarbij voelde ik mij ook gewoon erg dom dat mij dat weer overkwam, maar ik zie dat ik niet alleen er in ben. Het is nu een kwestie van afwachten tot de bevalling
Op mijn werk stond ik regelmatig alkyd/terpentine basis te vermengen voor klanten. Ik heb zelf thuis ook hetgeen en ander met alkyd verf geverfd. (Wel geventileerd) alles is ok met de baby in mijn buik. En let wel , tegenwoordig zijn er al heel veel schadelijke stoffen uit alkyd verf weggehaald. (Milieu vriendelijker)
Tja je heb toch al gedaan..ik had ook deze zwangerschap en houtverf en muurverg en pucoating etc (niet zelf gedaan en bij pu coating ging weg maar wel dus geslapen in huis met open ramen etc). Het kan zeer weinig kwaad tot niets want alle organen zijn af van baby. Je zou eens moeten kijken naar forlmaldehyde die is pas kankerwekkend maar toch in elk huis bevindt zicht dat in overvloed zelfs in speelgoed..
Eén keertje kan echt geen kwaad hoor. Het is alleen wanneer je er vaak en langdurig mee in contact komt.