..... en nu werd ik 2 uurtjes later alweer gebeld voor een 2e gesprek. Heel fijn zo voor het weekend, nadat er gezegd was in de loop van de volgende week laten we van ons horen. Maar nu heb ik donderdag het 2e gesprek en werd er gevraagd om een aantal dingen mee te nemen, zoals id bewijs, laatste salaris strook, diploma ed. Maar nu twijfel ik.... ben ik nu aangenomen of? Er werd gezegd 2e gesprek, maar niet expliciet gezegd dat ik de baan heb. Mijn vriend zegt dat ik gewoon aangenomen ben, anders vragen ze niet om die papieren, maar ik zit in dubio. Iemand ervaring hiermee? Nu nog bijna een week in spanning, heb al maanden erg veel zin om mijn baan op te zeggen namelijk Ik weet dat jullie ook geen uitsluitsel kunnen geven... Maar wat denken jullie?
Nee, daar zou ik niet vanuit gaan. Wel dat ze, als dit gesprek ook bevalt, alvast je gegevens hebben om de boel snel rond te maken, met je te praten over de voorwaarden of om zich voor te bereiden op een daarna nog te plannen arbeidsvoorwaardengesprek. Laatste salarisstrook heb ik nog nooit verstrekt, trouwens. Gaat ze niks aan. Oh en gefeliciteerd!
Als ze niet expliciet zeggen dat je bent aangenomen dan is dat ook niet zo. Ik zou me voorbereiden op een tweede sollicitatiegesprek.
Een volgende keer zou je kunnen vragen hoeveel kandidaten er voor een 2e gesprek zijn uitgenodigd Dan weet je meteen meer over het doel van het gesprek en kun je je beter voorbereiden. Ik heb me wel ns inhoudelijk voorbereid op een 2e gesprek en toen bleek het een arbeidsvoorwaardengesprek. En daar was ik niet op voorbereid Sindsdien vraag ik altijd door.
Ik denk dat ze het tweede gesprek combineren met een arbeidsvoorwaardengesprek. Bereid je daar dus op voor. Overigens hebben ze helemaal niks te maken met je salarisstrook. Die zou ik dan ook niet verschaffen. Een salarisindicatie afgeven over wat je zou willen verdienen is meer dan voldoende.
Het gaat om een baan in de zorg, dus onderhandelen zal er niet bij zijn. Vaste functieschalen in de cao. Ik weet dat er nog 2 andere kandidaten voor een gesprek waren, misschien 3 maar die zouden volgende week pas op gesprek komen begreep ik. En mijn ervaringen met eerdere sollicitaties, altijd in de zorg gewerkt, is dat het 2e gesprek altijd een arbeidsvoorwaarden gesprek was waarbij het contract klaar lag... en ik weet dat ze graag willen dat er iemand zo snel mogelijk begint, en het einde van de maand is in zicht, vandaar mijn twijfel
Ik denk dat het te maken heeft met het einde van de maand; de maandag na het weekend is het al oktober, dus als ze willen dat je zsm begint zal je donderdag of vrijdag het contract in huis moeten hebben om je huidige baan op te kunnen zeggen. Wel spannend! Succes!
Wij doen het ook wel eens zo, dan wil bv de manager of teamleider ook nog even de kandidaat of kandidaten beoordelen. Als het dan bevalt meteen arbeidsvoorwaardengesprek er achteraan zodat je sneller kunt schakelen. Ps er zijn wel vaste schalen maar in welke trede is heus wel te onderhandelen. Wil je hoger dan je huidige salaris zou ik geen strook meenemen maar zelf je indicatie zeggen
Klopt ja, alleen zit ik al in de hoogste trede..... Maar goed, ik zal het donderdag zien. De duimen laat ik in elk geval maar draaien
Na een week geen internet.... Woensdag werd ik gebeld door degene waar ik gesprek mee had gehad of het me wel duidelijk was dat ik aangenomen was Donderdag gesprek en contract geregeld en 1 november kan ik beginnen!
Gefeliciteerd ts! Goh deze benadering heb ik nooit gehoord, wel boeiend eigenlijk. Ik heb altijd braaf mijn voorgaande salaris stroken aangeleverd (overigens wel goed onderhandeld), maar uit interesse hoe pak je dat dan aan? Hoe zeg je dat je dat niet wil aanleveren?
Het gaat ze gewoon helemaal niks aan wat er exact of die specificatie staat zoals bankrekeningnummer en BSN. Je moet onderhandelen over salaris en eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden zoals reiskosten, ORT, tegemoetkoming ziektekosten etc. Dat kan natuurlijk ook prima in een gesprek, zonder dat je er dan daadwerkelijk bewijs voor aan hoeft te leveren in de vorm van een salarisstrook. Het maakt niet uit wat je bij je vorige werkgever kreeg, maar wat je nieuwe werkgever bereid is om voor jou te betalen. En je hebt echt geen vorige salarisstrook nodig om voor iemand een proefberekening te maken van het nieuwe salaris. Die strook is dus volledig overbodig. Ik heb de vraag ook wel eens gehad hoor. En dan nam ik gewoon mijn wensen mee op een A4. Mochten zij er over nadenken of ze dat wel of niet wilden betalen. Toen ik vroeg waarom ze perse een strook wilde zien was dat omdat het “wel makkelijk was”. Tja, gewoon een gesprek is in mijn ogen een stuk makkelijker. En met een bruto bedrag kunnen ze je prima inschalen hoor. Anders zit de persoon op de salarisadministratie die de proefberekening moet maken niet op de goede plek.