Ben nu 35,5 week zwanger en bij de vorige controle bleek dat mijn baarmoeder niet goed gegroeid was.. Ik had toen net verlof en ik heb de laatste twee weken werken veel stress gehad.. Groeiecho gehad en kindje leek inderdaad asymmetrische groei te vertonen.. Hoofd normaal, eest klein wat voorkomt bij verminderde werking placenta .. Volgende week opnieuw groeiecho.. In tussen doe ik het rustig aan.. Geen werkstress meer.. Fijn.. Wel een lief peuterpubertje om mij heen Mijn vraag is; zijn er moeders waarbij de groei wel weer bij trok nadat ze verlof kregen?
Tijdens de 20-weken echo kwam naar voren dat zl aan de kleine kant was. Hiervoor meerdere groeiecho's gehad. Met de 35-weken (nadat mijn vakantie voor het verlof was begonnen) was hij al meer op schema. Uiteindelijk is hij geboren als een gemiddeld nl mannetje. Bij mij leek de rust na werk-en verhuisstress te hebben geholpen. Succes met de laatste paar weken!
Wat fijn dat het bij jou allemaal bijgetrokken is.. Ik kwam op internet alleen maar 'slechte' verhalen tegen van kindjes die het net gered hebben of niet redden omdat de placenta op was.. Ben nu wel blij met de extra controle maar t maakt me ook bang Maak me gewoon zorgen maar weet dat ik nu toch moet afwachten .. Tja gevoel versus verstand..
Ik krijg nu extra echo's en tot op heden is hartactie goed en moet zelf letten op beweging .. En dat lukt wel want t is een stuiterbal .. Kindje loopt ook niet heel erg achter en werd op zo'n 2,2 kg geschat.. Kon alleen weinig vinden over dat rust geholpen had.. Verloskundige ws ook wel geruststellend maar dan ben je thuis en denk je weer teveel na..
Bij mij constateerde de vk rond de 32 weken dat de kleine niet goed gegroeid was. Ik heb naar aanleiding daarvan toen onder controle van het ziekenhuis gestaan, elke week een echo. Ik heb de laatste weken rust genomen (in de zin van geen stress) en toen ik 37 weken was, kreeg ik de all-clear van het ziekenhuis. Groei achterstand was bijgetrokken, alhoewel ze dachten dat ik hoe dan ook een klein kindje zou krijgen (2,7kg). Ben thuis bevallen en eenmaal gewogen bleek de kleine 3,3kg te wegen
Hier is de groei achterstand niet bijgetrokken maar door de vele controles, ctg's, echo's is hij op tijd gehaald en hij doet het hartstikke goed. Zijn apgar scores waren 9 en 10 ! Bij mij kwam het door (bleek achteraf) een kleine placenta en 2 bloedvaten ipv 3 in de navelstreng. Ze kunnen echt veel monitoren en zodra ze zien dat je kindje het minder goed doet, zullen ze het kindje eerder laten komen. Dus het is echt niet zo dat in deze situaties veel kindjes het niet redden. Wat een rot verhalen toch op internet. Mijn tip is om inderdaad veel rust te nemen en je alvast voor te bereiden op verschillende scenario's. Hier heb ik prematuur kleertjes aangeschaft en mezelf verdiept in een (spoed) keizersnede. Het hoeft echt niet zo te gaan maar het gaf mij rust om ook klaar te zijn voor de minder 'normale' bevallingstrajecten. Ik ga er vanuit dat het ziekenhuis de echo's doet? Ik liep hier bij de prenatale diagnostiek in het ziekenhuis. Ik lees nu dat ze dus bij 35 weken je kindje 2,2 kilo schatten. Dat was bij mij bij 36,5 week de schatting dus hij/zij heeft nog voldoende tijd om te groeien!
Neem je rust en vertrouw op je gevoel. Gewicht kan nogal eens verkeerd geschat worden met een echo. Mijn mannetje werd groot/zwaar genoeg geschat met 36 weken en is uiteindelijk met 36.9 na een mislukte inleiding met ks geboren met een gewicht van 2,3 kilo. Helemaal gezond overigens.
Ze geven bij te kleine kinderen vaak wel bedrust als advies. Echter alleen extra echo's zou ik niet accepteren als de placenta niet goed werkt. Ik zou ook vragen om een flow meting, en ctg's.
Ik mocht niet meer werken na de geconstateerde groeiachterstand bij 27 weken. Uiteindelijk is zijn groeiachterstand alleen maar opgelopen naar 4 weken en is geboren met 32+6. De placenta was erg klein en de navelstreng veterdun. Ik kreeg elke week flowmetingen. 4x per week een CTG en 1x in de tien dagen een groeiecho. Het is niet bewezen dat bedrust werkt, daarom heb ik dat advies ook nooit gekregen. Wel vele malen rustiger aan gedaan.
Ik kan nu zelf antwoord geven op mijn eigen vraag Het kan afgelopen twee weken heeft de kleine zijn groeiachterstand bijna helemaal ingehaald Nu bijna 37 weken, groen licht gekregen voor een thuisbevalling dus helemaal happy Al voel ik me lichtelijk schuldig dat ik mijn laatste werkweken zo druk geweest ben en daardoor t kleintje tekort heb gedaan.. Nu aftellen
Voel je niet schuldig hoor!! Mijn kleintje liep ook achter bij de groei echo, buikje p9. En 2 weken later buikje p24 en ruim 400 gram aangekomen. En ik heb gewoon gewerkt! Wat fijn dat je kleintje lekker bij is gekomen en je thuis mag bevallen!
Geweldig! Kan mij voorstellen hoe je je moet voelen... Uit onderzoek is ook gebleken dat zwangere vrouwen die te veel werken, kleinere kinderen krijgen. Helaas is hier in Nederland heel weinig info over, heb mij er in verdiept tijdens mijn zwangerschap omdat ik zelf al een verband in veel werken en kleine baby's zag in mijn omgeving.
Hier ook steeds een achterstand met 3 weken. Uiteindelijk geboren met 37 weken met prima gewicht 2920 gram en 46 cm echt een ukkie maar prima. Ik heb overigens vanaf 12 weken niet meer gewerkt maar door hele icsi traject vooraf behoorlijk stress en spanning gehad de hele zwangerschap. Of dat er mee te maken heeft??? Eenmaal uit de buik groeide ze als kool echt niet bij te houden!