Ik vroeg me af, vanaf welke leeftijd kan je eigenlijk aardbeien geven? Dat is toch ook fruit waar sommige kindjes allergisch op kunnen reageren?
Onze man krijgt het sinds hij een maand of 9 is, hij vindt het heerlijk, ik meng het met peer (Opperdepop receptje). Inderdaad wel uitkijken met allergie, maar gewoon proberen lijkt me.
Volgens het voedselintroductieschema op bv.com is aardbeien vanaf 12 maanden. Maar ik zou gewoon doen wat voor jou goed voelt! Denk jij dat de kleine het kan hebben, dan zou ik het geven, denk jij hmmm toch maar even niet, dan zou ik wachten ! Gewoon een beetje aanvoelen en op jezelf vertrouwen zegmaar !
Silke krijgt ze nu al. Ik heb van Bonbebe wel eens potjes vanaf 6 mnd met fruit en daar zit ook appel-aardbei bij. Heerlijk vindt ze het!
Aardbeiden zijn vrij allergeen (net als kiwi), dus dat adviseren ze pas vanaf 12 maanden. Bij kinderen met een vastgestelde allergie (koemelkallergie / gluten etc) adviseren ze zelfs nog iets langer te wachten. Ik begrijp ook niet waarom het wel in de potjes zit. Misschien is het weer anders omdat ze daar de aarbeipitjes uit hebben gehaald? (ik roep maar wat). Maar goed, hetzelfde geldt voor tomaat, dat ik ook vrij allergeen en dat zie ik bij potjes van 6 maanden er al inzitten.
Oh? Dat van die kiwi en tomaat wist ik niet. Onze kleine krijgt potjes van olvarit en daar zit gewoon tomaat in. Vind hij heel lekker en heeft nergens last van. Kiwi doe ik zelf in de fruithapjes die ik voor hem maak. Wel gele kiwi's want de groene vindt hij niet zo lekker. Maar daar heeft hij ook geen last van. Goh, wist ik helemaal niet.
Het schijnt dat die haartjes van de aardbeien de problemen kunnen geven. Ik heb eens als tip gelezen om aardbeien af te spoelen met warm water, dan schijnen die haartjes te verdwijnen en is het veiliger om te geven aan kinderen jonger dan 1 jaar...
Ik heb wel eens gelezen dat Bijv aardbei en Kiwi in potjes zo "fijngekookt" is dat het minder allergeen is. Of dat waar is weet ik niet, maar Jelle kreeg met 11 maanden aardbeien van zijn opa en stond prompt onder de uitslag. En met de potjes had hij er geen last van. Met een maand of 15 ben ik weer gewone aardbeien gaan proberen en toen ging het goed. Nu eet hij geen aardbeien, maar hij vreet ze....
er zijn nou eenmaal dingen waarvan ze zeggen dat ze een grotere kans geven op een allergische reactie, en aarbei is daar inderdaad 1 van, maar als je kindje geen verhoogd risico op voedselallergie heeft tja, dan zie ik niet in waarom je het niet nu al zou kunnen geven hoor. Kleine krijgt hier ook werkelijk van alles eigenlijk en ja aardbeien heeft ze ook al gehad, vanaf het moment dat ze fruit kreeg, kreeg ze ook af en toe aardbeien. Wat zij heerlijk vond was als ik de aardbeien goed prakte, water erbij, wat suiker erbij en dan in de ijskast zette en lekker koud liet worden. Heerlijk (en mama trouwens ook )
Aangezien ik zelf allergisch ben voor aardbei en kiwi durf ik het zelf nog niet aan. Maar wellicht als ik die allergie niet had had ik het wel gedaan. Van die tomaat wist ik niet. Ze vind het heerlijk, en het gaat goed gelukkig.
mijn beide kids hebben nooit ergens op gereageerd qua voeding behalve aardbeien allebei voor hun 1e verjaardag kregen ze er uitslag van en nadat ze 1 waren (om en nabij) was dat voorbij