Borstvoeding, kolven en KDV

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Sanda, 9 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanda

Sanda Actief lid

3 nov 2010
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!

Ik heb een vraagje:
    Mijn dochtertje van 11 weken krijgt borstvoeding. Dit gaat prima, ze groeit er goed van! Haar gewicht zal nu ca. 5,5- 6kg zijn (Drie weken geleden was ze bijna 5kg) Ik voed op verzoek en bijna altijd krijgt ze 5 voedingen per dag.
    Volgende week gaat ze naar het kinderdagverblijf, daarom heeft ze gisteren haar eerste wendagje gehad. Om na te gaan hoeveel cc afgekolfde borstvoeding ik mee moest geven ben ik ongeveer uitgegaan van de formule 6*150cc/5 = 180cc . Dit heb ik dus 2x (want 2 voedingsmomenten)meegegeven aan het KDV.
    Toen zij op het KDV was heb ik thuis de voedingen moeten afkolven. Echter, ik had om zowel 11u als 15u binnen 20minuten al ruim 200cc afgekolfd (beide borsten, drinkt mijn dochtertje ook altijd). Ik had er zelfs nog meer uit kunnen halen als ik door was gegaan. Mijn dochtertje drinkt altijd minimaal 15min. aan beide borsten. Betekent dit dat ze al zeker 200cc per voeding drinkt?? Want ik had begrepen dat de kolf minder melk uit je borst haalt dan je kindje?
    De oefendag op het KDV ging goed, niet gehuild en volgens de juffen had ze genoeg gedronken. Maar eenmaal thuis heeft ze erg lang en veel willen drinken bij mij. Dit kan natuurlijk ook omdat ze de borst (en mij ;) ) gemist had en minder had geslapen.
    Maar zal ik haar de volgende keer voor de zekerheid 200cc (of meer?) per voeding meegeven naar het KDV? Trouwens, ik had voor de zekerheid nog 100cc extra meegegeven aan 't KDV, maar die hadden ze niet gebruikt.
    En is het zo dat kindjes van deze leeftijd max. 1000cc voeding per dag mogen? Of geldt dat alleen voor flesvoeding (ivm teveel aan vit./mineralen?)

Alvast bedankt!

Groetjes, Sanda

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Sandra,

Wat fijn dat het zo goed gaat met de borstvoeding!

Wat betreft de hoeveelheid drinken per voeding, het kan best zijn dat ze inderdaad al (ruim) 200 ml per voeding drinkt. Als je kolft, kolf dan gewoon hetgene wat je uit je borst krijgt. Zeker als je dochtertje je borst ook goed leeg drinkt. Zo blijft je productie goed op peil. Deze hoeveelheid kan je gewoon meegeven als je haar naar het kinderdagverblijf gaat. Drinkt ze niet alles op, dan is dat ook prima.

De maximum hoeveelheid geldt alleen voor flesvoeding. Wat betreft borstvoeding is er geen maximum, dus biedt haar gewoon hetgene aan wat ze vraagt en wat ze opdrinkt! Borstvoeding past zich namelijk aan tijdens het drinken, flesvoeding niet.

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina