Onze zoon is nu ruim 3 maanden. Overdag slaapt hij prima zelf in, maar s'avonds is het een drama. Ik weet van onze meid nog dat ze zich bij mij is slaap dronk/sabbelde en dat ik ze daarna in bed kon leggen en dan gewoon verder sliep. Maar bij onze zoon is dat wel anders. Hij drinkt/sabbelt bij mij en valt dan ook in slaap, maar zodra ik hem in bed wil leggen of ook maar 1 stap met hem maak dan is ie weer wakker. Nu laat ik hem dus bij mij drinken tot ie slaapt en dan leg ik hem in zijn bedje neer en hang ik over zijn bed heen zodat ie in slaapt kan vallen (ik heb al vanalles geprobeerd maar dit is de enige manier ). Hij valt dan in slaap, maar tot 3/4x toe wordt ie wakker en moet ik weer met mijn borst over het bed heen hangen (ben dus 1,5/2 uur bezig met hem). Zijn er meer moeders met dit probleem? En hoe gaan jullie ermee om? Of moet ik zo doorgaan in de hoop dat het snel over zal gaan en zelf in slaap leert te vallen. Mijn spieren vinden dit gedoe in de avond namelijk niet zo prettig (en ik eigenlijk ook niet ).
Hier sliep ze de eerste 3 maanden 's avonds niet. Of soms op schoot. Clusteren deed ze dan ook altijd 's avonds. Met 4 maanden viel ze bij ons op bed in slaap en dan legde ik haar naar een kwartier/half uur over. Dan was ze diep in slaap en werd ze niet meer wakker. Vanaf 5 maanden bleef ze wakker tijdens de voeding en legde ik haar wakker in haar bedje.
Ik had ook het probleem dat m'n zoontje niet wilde slapen als we hem in z'n bedje legde. Dus nadat we gevonden hadden dat hij wat moest drinken net voor hij z'n bedje inging, ging het al vlotter. Maar iets erna altijd maar huilen als we hem neerlegden. Toen hebben we zo'n muziekdoosje dat Winnie the Pooh op de plafond schijnt en sinds gaat het prima! Hij is door het licht en de bewegingen op het plafond helemaal afgeleid en door het eentonige muziek valt hij snel in slaap. Het muziekje duurt 5 min en valt dan automatisch uit. Als hij huilt, springt het vanzelf terug aan (kan je zo instellen). Maar vaak slaapt hij al voor die 5 minuten om zijn, soms zetten we het nog eens 5 minuten op...
Op de leeftijd van 3 maanden had ik mijn zoontje hele avonden op schoot/aan de borst. Die ging toen nog niet om 7 uur naar bed ofzo, ze hebben dan ook nog helemaal geen dag-/nachtritme. Wat je kunt doen is wakker wegleggen. Dus zorgen dat je kindje niet in slaap valt aan de borst. Mijn zoontje valt 's avonds ook weleens in slaap aan de borst, maar ik zorg dan dat hij net die grens bereikt, want als hij eenmaal slaapt en ik sta op zijn de rapen gaar! Maar mijn zoontje is wel 15 maanden ouder dan de jouwe!
Mijn dochter valt ook aan de borst in slaap. Kan haar gewoon in bed liggen nu, doet ze 1 oog een beetje open, draait op haar zij en slaapt verder. Maar eerder hadden we dit probleem ook. Wij hebben dit toen op kunnen lossen met kruikjes, ze voelde dat haar bedje koud was en werd daar wakker van, als we het voorverwarmde dan bleef ze slapen. Ook een speentje hielp hier... afkoppelen en dan snel de speen erin.
Lijkt me 'gewoon' clusteren... Lekker jezelf installeren in de zetel en hem meenemen als je zelf gaat slapen.
Dank jullie voor de reacties. Gisteravond weer bezig geweest van 19.00 tot 22.00. Hij slaapt elke keer 5a10 minuten en is weer wakker. Speentje helpt hier helaas niet, wordt meteen uit gespuugd. Het is idd clusteren wat hij doet. Misschien is zo'n muziekje wel iets of misschien kan ik idd proberen om hem gewoon bij me te houden en naar bed te doen als wij gaan. Alleen wordt hij meestal dan meteen wakker als ik met hem beweeg en kan ik weer van voor af aan beginnen . Wat ik al geprobeerd heb is: - speentje met en zonder mamamelk eraan - laten mopperen/huilen. Dat wordt gillen/krijsen - bij mij een half uur laten slapen en dan in bed. Is dan meteen wakker - bed voorverwarmen met kruik - pink geprobeerd. Dit ging de eerste paar weken wel goed, nu ook niet meer. Het is toch zo uitzoeken hoe je kindje het beste kan slapen s'avonds in bed . Zou het eventueel ook kunnen zijn omdat hij s'morgens pas laat wakker is? Dit is zijn schema: 10.00 eerste voeding en meteen terug in bed , wij hebben slaperds van kids. 13.00 voeding en wakker en spelen 14.30 kleine voeding en slapen 17.30 voeding en wakker 19.00 avondritueel, voeding en dan clusteren tot 22.00 en dan slapen tot de volgende ochtend 10.00 uur. Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, ben gewoon zoekende .
Maar als je denkt dat het clusteren is, dan zou ik er niets aan veranderen. Het kan dan zomaar ineens over zijn.
Ik bedoel dan natuurlijk dat ik hem dan dus pas in bed zou leggen als hij klaar is met clusteren. 22.00 dus als ik het goed begrijp. En dat is volgens mij absoluut geen verkeerde tijd. Mijn dochter van 6,5 maand gaat om 21.00 naar bed. Gewoon lekker zijn ritme volgen zou ik zeggen. Het verandert allemaal vanzelf wel een keer.
Ik ga dat eens proberen. Gewoon beneden bij mij houden tot 22.00 en dan in bed leggen, kijken hoe dat werkt. Dank jullie wel, ga het vanavond meteen proberen. Nu maar hopen dat hij daarna niet weer gaat beginnen, heb nu een beetje het idee dat hij het nu gewend is om in zijn eigen bed geclusterd te worden (en dat wil ik niet, want ik krijg er echt spierpijn van).
Logisch dat je daar spierpijn van krijgt! Klinkt idd als clusteren. Weet niet of je een beetje handig bent met een draagdoek? Want dan zou je kunnen overwegen om hem 's avonds daarin te doen, dan kun je zelf ook nog wat (al heb je 'smorgens ook nog tot 10 uur de tijd aan jezelf lees ik lekker!) . Ik denk ook dat hij het niet zo gezellig vindt om 's avonds in bedje te zijn. Hij wordt wakker en mist jou. Succes vanavond!
Je moet ook aan jezelf denken hoor, maak het jezelf makkelijk! Kruip op de bank of in bed, lekker wat te snoepen en te drinken erbij, leuke programma's of boekjes of film en lekker laten drinken! Niet teveel willen, je kindje regelt het zelf wel.
Ik deed die eerste maanden echt helemaal niks! Zat met zl op de bank met de borst ontbloot en manlief kookte en deed de boel 's avonds. Tussendoor lag ons zoontje of bij mij of bij papa te slapen en dan wou hij weer drinken etc. Ik vond het heeeeeeeerlijk! Ik snap al die moeders ook niet die bv vermoeiend vinden, ik kwam er helemaal van bij!
haha, ik vind het redelijk vermoeiend ja.. mijn man is dan ook nooit thuis s'avonds en heb er nog 1 rondlopen dus kan niet uren op de bank gaan zitten op mijn gemakkie.
Ik vond het ook vervelend als mijn man late dienst had maar het was niet anders. Hier kwam ik dus ook vrijwel niet van de bank af. We deden vaak om half 10 badje, rond 10uur aan de borst op bed en dan viel ze in slaap. HIer had ik de kinderwagen ook beneden staan, als ze dan wel even sliep probeerde ik haar daar wel eens in te leggen. Hoefde ik ook niet steeds naar boven te lopen. Maar het clusteren gaat vanzelf weer over hoor! Vanaf 4 maanden ligt ze er hier rond 19u in.
Gisteravond dus geprobeerd, maar helaas rond 22.15 naar bed gebracht en ik kon weer van voor af aan beginnen. Om 00.00 sliep ie pas , met als gevolg om om 7 uur weer te komen (normaal 10.00). Dus bij me houden heeft niet geholpen (hij bleef dan ook slapen en clusterde niet) Vanavond maar weer op de oude manier verder (tig x over zijn bedje hangen). Of zijn er meer ideeen?
Julian leg ik na het voeden rond 20.00 uur wakker weg. Met opzet. Dan doe ik het licht uit. Meestal gaat hij dan gewoon gelijk slapen. Maar soms lukt dat niet gelijk en geef ik hem een speentje. Dat moet ik dan een paar keer doen. Misschien kun je dat proberen? Edit: clusteren kan inderdaad maar het kan ook gewoon nog behoefte zijn om te zuigen.
Ik heb het over 's avonds he? Ik neem aan dat die andere dan in bed ligt. Mijn man was ook weleens een week weg in het begin. Maar iedereen is anders.
Ik vind dat borst geven al hangend over het ledikant echt maf hoor, dat is ten eerste niet goed voor jezelf en ten tweede is wakker weg leggen echt beter. Je zal er even doorheen moeten, maar alles went. Ik vind dat je ventje al goed doorslaapt zeg! Hier kwam op die leeftijd meneertje gewoon om de paar uur 's nachts en nu ook nog 1x per nacht.