Och bij mij was het de bedoeling dat ze op verzoek gevoed zouden worden. Nachtvoedingen waren ook nooit een probleem omdat ik er toch niet mijn bed voor uithoefde. Ik gaf ze slapend na een tijdje. Maar of je een nachtvoeding kunt 'afleren' hangt erg van het kind af. Truc is om papa een weekje nachtdiensten te laten draaien. Laat baby zich door papa troosten en slaapt ie dan verder, dan heeft ie de borst niet echt nodig op dat moment (dat kan weer veranderen tijdens een spurt bijvoorbeeld). Is kind ontroostbaar, dan is de borst gewoon nog nodig.
Wat een fijn topic, voel me even niet alleen! haha Oudste zoontje sliep al door met 5 weken en nooit geen moeite mee gehad. Zoontje nummero 2 komt nog steeds iedere nacht. Hij gaat 7 uur slapen en ik maak hem 22 uur wakker voor een flesvoeding (pepti ivm koemelkallergie) Verder krijgt hij helemaal borstvoeding en ook al aan de fruit en groente. Als ik hem 22.00 uur niet wakker maak komt hij zeker 2 keer 's nachts. Als ik hem wel wakker maak komt hij 1 keer. Hij zit nog steeds op 7 voedingen + groente en fruit dus ik weet zeker dat hij die nachtvoeding niet nodig heeft, daar komt bij dat op het moment dat ik hem aanleg het al klaar is. 9 van de 10 keer wil het bij mij ook niet toeschieten omdat frummel zijn best niet doet. Speentje geprobeerd, troosten, slokje water, laten huilen, wel inbakeren/niet inbakeren/ wel wakker maken 22.00 voeding/niet wakker maken. We hebben alles geprobeerd maar het helpt niet, volgens mij is mijn ventje ook een beetje mamaverslaafd!!
Mijn dochter is al wat ouder maar krijgt ook nog zo'n 7x per dag bv, plus groente/fruit/brood maar dat zegt dus nog niet zoveel. Ik ga hier denk ik rond een jaar proberen om de nachtvoedingen eruit te krijgen, nu drinkt ze nog flink 's nachts en overdag vaak maar eventjes.
Toen mijn dochter 14 maanden was (en nog steeds 1 a 2 keer per nacht kwam voor een voeding) was ik de nachtvoedingen opeens helemaal zat. Mijn man is toen snachts naar haar toe gegaan om haar te troosten, en dat bleek voldoende. Ik bleef dan gewoon in bed liggen, zodat ze me niet zou zien-ruiken-horen . Na 4 nachten was ze al van de nachtvoedingen af. Het was in haar geval volgens mij een soort gewenning. Heerlijk dat ik toen weer hele nachten kon slapen, ze kwam meestal rond 11u en 5u. Ik begrijp dat dit niet bij iedere baby of dreumes werkt, maar bij ons wel.
Ja, maar zo te lezen heb jij toen meteen alle voedingen afgebouwd. Ik denk dat het anders werkt als kind nog onbeperkt overdag mag drinken en alleen 's nachts niet meer.