hoe gaat een scheiding

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door liebrando, 16 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liebrando

liebrando Niet meer actief

het ziet er op dit moment uit, dat me mannetje en ik straks toch echt gaan scheiden. Maar hoe gaat dat eigenlijk allemaal? want daar heb ik me nog niet echt mee bezig gehouden. Wel veel gelezen maar kom er niet echt uit......waar moet ik zoiets aan vragen en hoe gaat dat met kinderen enz in werking??

Weet niet of ik het hier kan vragen hoor, zo niet kan iemand mij dan vertellen waar ik me vragen wel beantwoord kan krijgen?

2. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    hey meis sorry kan je niet echt helpen want mijn ex en ik zijn nooit getrouwd geweest (godzijdank) en mijn dochtertje heeft hij nooit erkend maar ik wou je toch even veel sterkte wensen!

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik zou ook niet zo antwoord op je vragen weten, maar misschien heb je iets aan deze link Postbus 51 - Scheiden staat allerlei info op over scheiden.

4. liebrando

Dank je wel meis!
    wij hebben 3 kinderen en zijn wel getrouwd dus er zal wel veel geregeld moeten worden!

5. liebrando

Bedankt voor de link. Zal eens even gaan kijken!

6. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0

ja dat denk ik inderdaad ook dan! nou als je het n beetje goed met je ex kan regelen en hij niet te moeilijk doet en jullie het overal wel over eens zijn zal het wel niet zo heel veel werk zijn denk ik...

7. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Je schrijft 'me mannetje' ... klinkt niet alsof je overtuigd bent dat je wel WIL scheiden. M aar wil me er ook niet mee bemoeien maar het viel me op

8. Firlonnien

Firlonnien Niet meer actief

Een echtscheiding wordt uitgesproken door de rechtbank. Een advocaat dient voor jou een verzoek tot echtscheiding in bij de rechtbank.

9. liebrando

Ik wil wel scheiden vind het alleen erg moeilijk omdat we samen wel 3 kinderen hebben. Maar goed zij zullen meer hebben aan ouders die gelukkig zijn zonder elkaar, dan ouders die ongelukkig zijn met elkaar. En zij de dupe er van worden. Dat zou ik nooit willen.

En ja ik noem hem me mannetje maar zo noem ik hem altijd al, dat zit standaard in me. Vind het een beetje raar om nu al te zeggen ex, want dat is ie nog niet....

10. liebrando

Dus ik moet een advocaat inschakelen. Me man zegt dat je het bij de gemeente moet aanvragen, maar dat was vroeger volgens mij zo. Hij denkt dat je het zo wel even doet een scheiding, nou volgens mij komt er echt wel het een en ander bij kijken!

11. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Toen mijn exman en ik gingen scheiden, 5 jaar geleden, zijn wij naar een mediator/scheidingsbemiddelaar gegaan. Daar hebben we gezamenlijk een aantal afspraken gehad, een stuk of 4, om alles te regelen en te verdelen en de zaken mbt de kinderen te regelen, alles in overleg. Vervolgens heeft de mediator alles officieel op papier gezet en moesten wij een aantal dingen ondertekenen. Na een aantal weken kregen we via hem bericht dat de scheiding was uitgesproken. Dus wij hebben het zonder advocaten geregeld. In februari hadden wij de 1e afspraak en 5 mei was alles rond (bevrijdingsdag:D). Dus eenmaal in gang gaat het betrekkelijk snel voor alles rond is.

12. liebrando

wel fijn dat het zo snel en "makkelijk" ging. Kost dat nou meer dan via de advocaat? of weet je dat niet?

13. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Ik weet niet hoeveel 't bij een advocaat kost. Ik moest zelf een hele kleine bijdrage aan de mediator betalen ( omdat ik geen inkomen had, omdat ik voor de kinderen zorgde, kreeg ik een tegemoetkoming via de gemeente) en mijn man moest wel het hele bedrag betalen. Maar ik heb geen flauw idee meer hoeveel dat dat was.

14. Firlonnien

Firlonnien Niet meer actief

Inschakelen van advocaat noodzakelijk
    Een echtscheiding moet worden aangevraagd bij de rechter. U kunt dit niet zelf doen, maar u heeft hiervoor een advocaat nodig. Het verzoekschrift tot echtscheiding is er in feite in twee vormen:
    Een eenzijdig verzoek tot echtscheiding. Het initiatief voor de scheiding komt dan van een van beide partners.
    Een gemeenschappelijk verzoek tot echtscheiding. Beide partners vragen dan samen de echtscheiding aan.
    Bij een eenzijdig verzoek tot echtscheiding zal de rechter de andere partij altijd in de gelegenheid stellen om zijn of haar zienswijze met betrekking tot het huwelijk kenbaar te maken. Maar ook als de andere partij het niet eens is met de echtscheiding, zal de rechter toch de echtscheiding uitspreken als de verzoekende partij zich op het standpunt stelt dat er sprake is van een duurzame ontwrichting van het huwelijk.

Vaak hebben echtscheidingsadvocaten ook een mediator in de praktijk of zijn ze zelf ook mediator.
    Je kunt het zeker niet zomaar even via de gemeente doen. Het scheelt wel als jullie het samen eens kunnen worden en een gezamenlijk verzoek tot echtscheiding doen.

Overigens, mocht je weinig inkomen hebben, dan kun je toevoeging van een advocaat aanvragen (kosten worden dan voor een groot deel vergoed) Bij de gemeente kun je dan een 'Verklaring omtrent Inkomen en Vermogen' invullen.

Succes!

15. liebrando

oke bedankt voor jullie info! ik zal eens het een en ander uitzoeken.

16. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Het moet idd via een advocaat, maar je kunt ook samen 1 advocaat hebben, als jullie niet als kemphanen tegenover elkaar staan, en alles jullie goed zelf alles kunnen bespreken en regelen ben je zo klaar.
    Tegenwoordig is een mediator verplicht.
    De kosten kunnen meevallen, is erg afhankelijk van het inkomen.
    In mijn situatie toentertijd koste t mij bijna niks, alleen griffierecht (geen inkomen, afhankelijk van n uitkering, en dus kreeg ik bijstand daarin) Mijn ex had een mega goed betaalde baan en die heeft dus flink moeten dokken voor de scheiding.

Ik raad je wel aan echt ALLES goed op papier te laten zetten, ongeacht hoe lief en vriendelijk jullie de scheiding gaan regelen. Je weet niet wat de toekomst brengt en het is handig als je dan een poot hebt om op te staan. Helaas was ik toen zo stom om dat dus niet goed geregeld te hebben en heb jaren na mn scheiding alsnog de nodige rechtszaken gehad, die ons heel veel geld hebben gekost omdat ik samenwoon met mn goed verdienende vriend.

17. hummeltje2009

hummeltje2009 Actief lid

5 jan 2009
    362
    0
    0
    haarlem
    mijn vriend is gescheiden, daarna leerde ik hem kennen. Mijn ouders zijn ook gescheiden (al weer ruim 10 jaar terug, dus ging het heel anders) Maar er zijn van die pro-deo advocaten die je kunnen helpen en je kan dus inderdaad vragen om een inkomstenvergoeding. dan betaal je niet zo heel erg veel voor je advocaat, een kleine bijdrage. alleen het echtscheidingsconvenant die wordt opgesteld, betaal je wel een aardige prijs voor. Hierin worden dus alle regelingen op papier gezet die jullie samen maken. Zoals de woning en de inboedel aan wie die toebedeeld worden. Ook de kinderen worden hierin opgenomen, waar de kinderen gaan wonen, wat de omgangsregeling is met de andere ouder, de voogdij over de kinderen en de alimentatie die betaald gaat worden. de kinder alimentatie en een eventuele partner alimentatie. Mijn vriend had toen dezelfde advocaat als zijn ex, dus dat scheelde dan wel weer in de kosten. Gelukkig is het tussen hun goed gegaan, zo alles bij elkaar. Zij hebben samen 1 zoontje, dus daar meost ook een hoop voor geregeld worden! als je meer wilt weten mag je me ook pb sturen!

heel erg veel succes en sterkte in ieder geval, het is geen makkelijke periode die jij en je (ex)partner tegemoet gaan. evenals je kinderen....

18. liebrando

Dank jullie wel voor jullie informatie, kom zo steeds meer te weten.

Dank je wel hummeltje. Nee dat zal het zeker niet worden. Hoop dat we er samen gewoon goed uit komen vooral voor de kinderen!

19. Angelina

Angelina Niet meer actief

KLIK echtscheidingsconvenant

Zijn afspraken onderling gemaakt door de ex partners en bekrachtigd door de rechter, kan gewoon in overleg met de advocaat en kost dan niets extra's.

Wanneer je besluit afspraken te maken onder het toeziend oog van een notaris, ehhhh.....Dan kost het een flinke duit ;)

Mijn schoonouders hebben het convenant laten opstellen door een notaris....Geen idee waarom, maar ze waren wel duizenden euro's lichter na de scheiding.

20. nyncke

nyncke Fanatiek lid

10 aug 2007
    1.661
    0
    0
    in het brabantse land
    Heb zelf niets met een scheiding te maken gehad. Ja behalve die van mn ouders dan.
    Maar 1 tip zorg dat je voor jezelf wat minder partner ali krijgt. Hier krijg je later van de belastingdienst weer een heffing over. Kijk of je het zo kan regelen dat hij de kinderen wat meer ali kan geven daar betaal je nl geen belasting over

Deel Deze Pagina