Hallo, Mijn baby is 1,5 week oud en ik geef borstvoeding. Nu gaat mijn baby steeds meer huilen en ik herken de verschillende huiltjes nog niet echt. Wat ik wel merk is dat als ik aanleg ze altijd wil en stil is. Toch heb ik het idee dat het niet altijd honger is wat er aan de hand is want ze kan ook wel eens 5 a 6 uur op een voeding slapen. Ik probeer een ritme van elke 3 uur te hanteren maar zoals vandaag is ze na 2 uur ontroostbaar, heb ik haar aangelegd en toen was het goed en viel ze op mijn borst in slaap. 2 uur later wakker en weer ontroostbaar en dus maar weer aangelegd en weer drinkt ze dan gewoon. Terwijl ze vannacht/ vanochtend eerst 5 uur slaapt op een voeding en daarna 4 uur. Ik heb dus niet het idee dat ze heel erg honger heeft maar ik twijfel omdat ze wel drinkt als ik haar aanleg. Kan ik mijn baby hier door te veel voeding geven? Ze geeft heel af en toe over, boeren doet ze niet veel direct na de voeding. Ik geef altijd twee borsten, doe ong 10-15 min per borst en tussendoor een verschoning. Ik hoop dat u mij kunt vertellen of ik mijn kind te veel borstvoeding kan geven
Hoi, Het klinkt heel goed en als een normaal ritme. In het begin houden we vaak 3 uur aan, omdat dat nu eenmaal zo loopt en soms ook handiger is voor kraamzorg enzo... Maar kindjes gaan hun eigen ritme verkennen en ontdekken waar ze het goed bij doen. De ene keer is dat dan 4 uur slapen, de andere keer anderhalf. Vaak zie je in de ochtend dat de tijd er tussen langer kan zijn, en tegen einde middag, begin avond juist korter. Dan komen ze vaker voor een slokje. In de avond noemen we het clusteren: ieder uur, anderhalf uur een slokje. Meer snacken dan voeden. Dit is normaal gedrag en heeft functie: het helpt jouw productie op een goed peil te houden. Ook kunnen kindjes dan daarna in een diepe slaap vallen en het eerste deel van de nacht doorkomen. Het kan zijn dat je kindje een beetje aan het regelen gaat: een paar dagen onrustig en niets willen dan bij jou zijn aan de borst. Dit heeft ook met productie te maken: kindjes zijn dan toe aan meer voeding (door groei of ontwikkeling, of soms omdat ze iets onder de leden hebben) en door vaker te drinken dan 3 uur maak jij makkelijk meer melk aan. Ik zou je kindje gewoon volgen, als ze poept en plast is het goed, als ze huilt en jij kan haar troost en comfort bieden door haar aan te leggen is het ook goed! En het ene kindje heeft twee uur tussen de voeding en het andere 4. Dat verschilt per kindje, hoe ze gestart zijn, hoe ze groeien etc. Niet te veel vergelijken en vasthouden aan tijden dus. Geniet! groetjes, Heidi