Betekenis echografie

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Matrix, 2 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Matrix

Matrix Actief lid

11 sep 2006
    161
    0
    0
    Graag zou ik willen weten wat maternale adipositas doet betekenen, kan het hier op de site onder medische terminologie/omschrijving echografie niet terug vinden.

Vaak staan er ook getallen achter, kunt u mij hierover meer vertellen ?

Heeft het ook met de grootte van het kindje te maken ?
    Daar het aantal zwangerschapsweken aan de hand van berekening femur wel klopt maar omvang hoofdje en buik bijna 3 weken verder is. Waarvoor ik nu extra onder controlle loop omdat het zeker is dat het een groot kindje(8 pond of meer) bij de bevalling zal zijn.

Alvast bedankt voor de reactie.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

maternale adipositas betekent (je kunt ook google-en) dat jij een hoog gewicht hebt. Dit wordt vermeld omdat het echobeeld dan minder duidelijk kan zijn. De getallen verwijzen naar een gemiddelde, het zijn P waardes. De p50 is gemiddeld, het kindje kan dus een buikomvang hebben meer dan het gemiddelde en benen kleiner dan het gemiddelde (kan inderdaad wel 3 weken verschillen). Dat geeft niet, er zijn grote en kleine mensen, dikke en dunne, et cetera.

Mirjam

3. Matrix

Matrix Actief lid

11 sep 2006
    161
    0
    0
    Bedankt voor je reactie, via googlen kwam ik daar niet direct uit, anders had ik ook hier zeker de vraag niet gesteld lijkt mij. Ik weet wat adipositas doet betekenen, maar in combinatie met maternale en routine echo waarbij een kindje bekeken gaat worden of alles erop en eraan zit, zegt het mij vrij weinig en kom je op internet dus niet veel verder, juist omdat mijn lichaamsgewicht ook niet té hoog is.

Wat de rest aan gaat over P waarden, het ging mij om combinatie maternale adipositas met het feit flink kindje, of dat met elkaar te maken kon hebben of betrekking op het kindje (ipv op mijn hoge lichaamsgewicht).
    En de waarde wat achter MA staat, daar staat getal achter, in dit geval geen P waarde. Misschien was ik daar niet duidelijk in.

Ik weet dat de meting van de femur te maken heeft om zo te kijken of het aantal zwangerschapsweken klopt en of je werkelijk niet verder bent.
    Femur meet men al vanaf begin af aan. Maar omdat nu met lichaamlijk onderzoek bleek dat het kindje fors gegroeid was, ging men verder kijken. Lengte femur volstaat bij mij aan duur, dus ben niet verder in aantal weken, dus is het een flink kindje en heeft in dit geval de meting niets met lang of kort te maken.

Deel Deze Pagina