hallo dames, k heb een vraagje..ik ben echt bang voor de bevalling en mss komt dat een beetje omdat k niet echt weet wat me allemaal precies te wachten staat..KAn iemand van jullie mij precies uitleggen wat de stappen zijn en hoe het allemaal voelt bijv: wanneer weet ik nou dat k een wee heb en zulke soort dingen..Dus wat komt eerst en wat zijn dan de volgende stappen : zijn er nog meer dames die echt bang zijn en soms niet kunnen slapen door er teveel aan te denken of is dit normaal en gaat het wel weg.. Help me out
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik totaal niet bang, tuurlijk dacht ik weleens aan maar ik dacht ik laat het wel over me heen komen. Ik had maandagnacht rugweeen maar die gingen na 4 uurtjes weer weg. De volgende avond begonnen rond 22uur de buikween, ze waren nog niet heel heftig. Rond 2 uur 's nachts had ik veel pijn, veel buikweeen en toen ineens weer rugweeen. Ik heb dit gehad tot 1.30 uur Als je echt weeen begonnen zijn dan voel je dat wel Ik heb 2 uren onder de douche gezeten omdat ik de pijn niet meer kon opvangen. Buikweeen zijn goed weg te puffen maar rugweeen totaal niet. Enige wat hielp was onder de douche en eenmaal in het ziekenhuis heb ik uren op mijn zij gelegen en mijn man moest ieder 5 minuten mijn rug masseren. Maar nogmaals als het eenmaal zover is dan weet je het echt wel.
Hoi meis, bij elke vrouw begint het anders (of wordt het anders ervaren.) Mijn eigen bevalling, nu acht weken terug, ligt nog vers in het geheugen Het begon op vrijdagavond met lichte menstruatiekrampjes, 's nachts hield dit aan. Zaterdag overdag ook zo'n typisch 'ongesteld' gevoel, dus met kruikjes op de bank, filmpje aan. Zaterdagnacht kwamen de krampen heviger, om de tien minuten, aflopend (9 minuten, daarna om de 8 minuten, 7 en toen 6) en na een warme douche zette een weeënstorm in, met rugweeën. Het eindigde zondagmiddag in het ziekenhuis, toen Ollie met de keizersnede kwam. Een lange, pittige bevalling dus, met een prachtige afloop Ontsluitingsweeën 'herken' je gek genoeg en als je probeert om rustig te ademen, niet te verkrampen, maar mee te werken met de wee, dan kom je steeds een stukje dichter bij de bevalling. Bang zijn heeft geen zin... ik was het niet, maar had een heel zware bevalling. Stel je erop in dat het hard werken wordt, maar dat je het kán. Enne... wauw, als je dán na al het harde werken je kindje mag vasthouden... TE GEK
Je hebt nog tijd om je op te geven voor zwangerschapsgym of -yoga via de thuiszorg. Naast een hoop gezelligheid, leer je daar hoe de bevalling kan verlopen (is natuurlijk bij iedereen anders), hoe je met de pijn om moet gaan en hoe je zo positief mogelijk door de hele tijd heen komt. Ze zullen je nooit vertellen dat het helemaal geen pijn gaat doen, maar als je jezelf goed hebt voorbereidt, hoef je ook nergens meer bang voor te zijn.
en tegen het einde van je zwangerschap ben je het zwanger zijn zo zat dat je die bevalling voor lief neemt haha! dat is het mooie van moeder natuur, zei mijn verloskundige, succes! groetjes Lonneke
Zwangerschapsgym via de Thuiszorg vond ik zelf erg verhelderend. En ik heb net ook het boek van Beatrijs Smulders "Veilig Bevallen" gelezen. Ik heb nu het idee dat ik redelijk goed weet wat ik kan verwachten.... Succes ermee!
Ik had ook een boek gekocht, 'Bevallen van A tot Z'. Zo weet je toch een klein beetje wat je te wachten staat.
Veilig bevallen van beatrijs smulders gaf mij een goed idee van wat mij te wachten staat, en gaf me op de een of andere manier ook het gevoel van: dat gaan we fixen. Nu nog afwachten... hahahaha
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties..Het doet me goed dit zo te lezen voelt toch als een soort steun..Ik mag nu niet veel doen omdat me baarmoeder al een beetje openstaat dus ik moet nu echt weken thuis blijven anders had ik graag een zwangerschapscursus willen volgen..Ik ga wel die boeken lezen die jullie me aanraden.. wuppie: wat is haptonomie..
Je kan gewoon even je zorgverzekeraar bellen en die kan je wel vertellen met welke thuiszorg organisaties zij een contract hebben (dus waarbij je korting krijgt). Vervolgens kun je die thuiszorg instelling bellen en informatie vragen welke cursussen er zijn. Meestal starten deze ergens tussen week 26 en 30 dus gelijk even doen! Zelf weet ik ook niet echt wat te verwachten hoor dus heb me ook opgegeven. Je krijgt dan informatie over de bevalling, houdingen om weeën op te vangen etc. En je kan informatie met andere toekomstige moeders uitwisselen. Succes. Oh ja ook het boek Veilig Bevallen is een aanrader. Heb het zelf via bol.com aangeschaft. En als je lid bent van een bieb kun je het daar ook lenen. groetjes
ja ik ga dat boek ook bestellen dan..en ik ga ook gelijk bellen naar me verzekering om te vragen hoe dat precies zit..dank je wel meid.. hoe gaat het tot nu toe met jou zwangerschap?
Hey meis, dankzij dat boek (veilig bevallen) heb ik geeneens behoefte meer aan een cursus. er wordt heel eerlijk en open geschreven over wat je te wachten staat. Staan ook handige en goede tips in. En ik heb nu ook echt zoiets van. . . laat maar komen. Komt goed
ow geweldig dat is echt een opluchting om te horen.ik ga dat boek aanschaffen of lenen bij de bieb en dan beginnen met lezen..k denk dat ik me er nu ook veel te veel mee bezig hou omdat ik bang ben maar k wil juist opheldering en alls op een rijtje dan ben ik nie meer bang dan weet k wat me te w8en staat..maar thnx voor je reactie