Recht van overpad. Wat moeten we hier nu weer mee...

Discussie in 'De lounge' gestart door Anne1001, 12 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ha meiden (en enkele heer),

We hebben even jullie advies nodig!
    Wij hebben een recht van overpad door de tuin van de buurman. Via dit pad kunnen wij op de dijk komen. We hebben nog een tweede ingang via een zijstraat van de dijk. Mensen die vaker bij ons komen weten van de tweede ingang en komen vaak zo omdat dit makkelijker is. Mensen die alleen een adres van ons hebben, zoals de pakketbezorgers, vinden ons huis wat moeilijker maar altijd vanaf de dijk en door de tuin van de buurman.

Onze buurman heeft een paar maanden geleden al zonder overleg een hoge schutting geplaatst tussen onze tuinen. Wel hield hij een gedeelte open zodat we nog gebruik konden maken van het overpad. We wilde hier al voor naar de buurman stappen maar ergens vonden we de schutting ook wel fijn. Lekker wat privacy en we konden er nog langs dus we hebben het zo gelaten.

Nu kijk ik vandaag naar buiten omdat ik een hoop getimmer en geboor hoor.. Is meneer de buurman keurig het open stuk aan het dicht timmeren met de zelfde planken als de schutting! Compleet het recht van overpad geblokkeerd. Mijn man is naar hem toe gegaan om te vragen waar hij mee bezig was (overduidelijk maar voorruit) en kreeg te horen dat hij maar lekker op de bank moest gaan zitten want daar is hij zo goed in. (Mijn man heeft wat overgewicht vandaar de opmerking denk ik) Niet mee te praten dus. Toen hij klaar was met het bouwen van zijn stukje schutting werd vakkundig het zaagsel verzameld en over de schutting heen gegooid in onze tuin. Nu ziet onze tuin en niet zo heel geweldig uit, we zijn nog aan het sparen om hem op te laten knappen maar toch. Het is echt treiteren in mijn ogen. We hebben de wijkagent gebeld en deze is vanavond langs gekomen. Hij was al verbaasd dat de schutting zonder overleg geplaatst was en dat we dit hadden gepikt. Hij gaf het advies om de nieuw geplaatste planken gewoon eigenhandig te verwijderen. Als hij verhaal kwam halen moesten we hem op zijn rechten wijzen. We moesten volgens de agent wat meer ballen tonen anders zou hij over ons heen blijven lopen. Zijn advies was echt goed bedoelt, het was echt een lieve man, maar in onze ogen toch niet echt helemaal de weg. Hier krijg je enorme buren ruzie mee en daar pas ik voor. Het is een jonge kerel, onze buurman, en hij luistert graag naar zware metal muziek welke af en toe al keihard aan staat. Straks staat dit hele dagen op volume standje keihard.

We dachten eerst om langs te gaan aan de deur maar hier voelde we ons ook niet helemaal prettig over omdat er toch niet met hem te praten is. We hebben nu een brief in de bus gedaan. We hebben hier in geschreven dat hij tot 16-3 de tijd heeft om van het nieuwe schutting gedeelte een poort te maken. Doet hij dit niet dan gaan we verdere stappen ondernemen en gaan we ook zo te werk dat we de complete schutting gaan aanvechten. Ik denk niet dat hij hier gehoor aan gaat geven.
    Maar nu vraag ik me dus echt af, wat kunnen we dan gaan doen? Iemand enig idee wie we hiervoor kunnen contacteren en wat dan verdere stappen kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!

2. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    O ja, ook nog een ander iets. Hij heeft er ook een andere buur mee. We wonen in een soort van hofje met huizen haaks op elkaar. Het huis van een andere buur staat voor een gedeelte in onze tuin. De buurvrouw moet ook via het overpad naar onze tuin zodat ze onderhoud aan haar huis kan doen of ramen zemen. Ze heeft het huis pas verkocht en moet er in juni uit. Wij moesten van de buurman maar met de nieuwe buren een nieuw recht van overpad bespreken door die tuin dus! Echt... Hoe komt hij er bij. Maar hij heeft er dus twee buren mee zo..

3. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Gemeente aanspreken er is een gebiedsbeheerder actief die dat op kan lossen voor je.

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Gemeente inschakelen en/of anders rechtshulp inschakelen. Doe dit desnoods gezamelijk met je andere buren. Hij is fout. Dat recht van overpad is destijds wettelijk vastgelegd via een notaris. De kans is zeer groot dat hij de boel gewoon weer af moet breken al dan niet met een boete zolang als hij het zo laat staan.

5. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ik ga maandag de gemeente maar bellen voor verder advies dan. Ben heel benieuwd. Wij hebben inderdaad zwart op wit staan dat wij daar recht van overpad hebben. Bijzonder, hij heeft er 4 jaar geleden zelf voor getekend toen wij dit huis kochten. Is hij snel weer vergeten dat hij daar speciaal voor moest komen tekenen. Pff zit me gewoon weer nijdig te maken :p

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Inderdaad! Raar advies.
    Toch jammer... Kijk, er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar mijn ervaring is dat metalheads juist eigenlijk heel schappelijke mensen zijn. Ik zou tóch proberen om op een normale manier te praten. Wel lastig na zo'n brief, maar je kunt het alsnog proberen. Langs gaan en zeggen dat je dit eigenlijk helemaal niet wilt en dat jullie graag samen om tafel willen, evt. met een buurtbemiddelaar.

7. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Niet doen, niet je avond verzieken voor een fout die je buurman maakt. Gewoon maandag de gemeente bellen en als die niet willen helpen het kadaster en rechtsbijstand.

Hij is het niet waard, om jezelf op te vreten op een zaterdagavond.

8. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Het is verder geen metalhead. Hij luistert alleen van dat soort genre muziek. Ook harde rock ed. Twas meer om een voorbeeld te geven welke dreun er door de muur heen gaat. Mijn man is in het verleden al diversen keren langs geweest om te vragen of het zachter kon en dan werd het volume juist een tandje harder gezet dus daar zijn we mee gestopt. Sinds hij een vriendin heeft is het gelukkig een heel stuk minder geworden maar omdat hij weet dat wij het erg goed horen en ons er aan storen zijn we er bang voor. Hij deed in het verleden z'n muziek bijvoorbeeld aan en ging zelf een uur douchen. Straks word het aangezet en vertrekt hij uit z'n huis en zitten wij er in.
    En geloof me, er is niet met hem te praten. Dat hebben we al geprobeerd zoals ik al beschreef.

9. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Wat een lastige situatie zeg.. En, hoe goed bedoelt ook, ik denk dat de aanpak van de wijkagent alleen maar averechts werkt.

Jullie hebben de brief al in de bus gedaan, dus ik zou het voor nu gewoon even laten.
    Wél zou ik de gemeente inschakelen, omdat het recht van overpad door hun is geregeld. Zij kunnen je vertellen wat je moet doen.

Succes!

10. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Dit zou ik doen.

11. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Rijdende rechter?

Ik zou idd de gemeente bellen en anders je rechtsbijstand.

12. DiEsEl87

DiEsEl87 Niet meer actief

Wat een vervelende vent zeg! Heel goed van de brief! Nu even afwachten en als hij er niks mee doet inderdaad contact opnemen met de gemeente.Succes!

13. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Die brief is een goed idee, je geeft hem zo ook wat tijd om er nog eens over na te denken.
    Als je een rechtsbijstand hebt, zou ik die zeker inschakelen.

Wanneer hij in overtreding is met de regels van de ruimtelijke ordening, kan de gemeente je helpen.
    Is hij niet in strijd met de regels van de ruimtelijke ordening, maar enkel in strijd met het recht van overpad, valt het onder privaatrecht en gaat de gemeente niks voor je doen en zal je het via een juridisch pad moeten bewandelen.

Slecht advies trouwens van de agent. Als jullie aan die schutting gaan lopen slopen, zal de buurman er niet toegankelijker door worden.

Maar wat je zegt, mensen die enkel jullie adres hebben, kunnen nu niet meer bij jullie aan de deur komen. Dat is echt een probleem natuurlijk.

14. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Wat al gezegd is: rechtsbijstand inschakelen. Jullie hebben recht op het overpad, dus jullie buurman mag niet zomaar dat overpad blokkeren. Jullie hebben het aardig geprobeerd, maar als dat niets oplost zou ik de juridische route snel gaan bewandelen. Dit klinkt namelijk niet als een ingewikkelde zaak, meer als een ingewikkelde buurman. Wat irritant! Is het koop of huur? Misschien kan je een klacht indienen bij een VVE of woningbouw?

15. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Zou eerst even met de gemeente overleggen en anders via je rechtsbijstand.
    De wijkagent mag zijn boeken ook nog eens inkijken. Als jullie die schutting slopen, dan verniel je iemands eigendom en de buurman kan jullie dan aanklagen. Daar kunnen jullie dan een boete voor krijgen.

Sterkte!!

16. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Thnx voor alle reacties!

Rijdende rechter, haha! Geweldig :p Zal niet veel spectaculaire tv opleveren denk ik :p

Ik wil, ondanks de brief, morgen toch even de gemeente bellen. Dan hoor ik denk vanzelf wel hoe of wat. Het is inderdaad een vervelende buurman zo, haha! Ben benieuwd hoe het gaat aflopen!

17. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    De brief is gelezen. Hij heeft mijn man opgezocht op Facebook en een berichtje gestuurd. We moeten volgens hem met bewijzen komen. Ik begin nu toch een soort van te twijfelen omdat hij zo zeker van zijn zaak lijkt. Ik heb het koopcontract erbij gezocht. Hier staat duidelijk dat we recht van overpad hebben, zelfs een pad van 2 meter breed aan de noordzijde van zijn perseel, dus officieel ook nog eens langs zijn huis inplaats van aan de achterzijde van zijn tuin!
    Er staan perceel nummers bij maar deze vind ik dus nergens terug op de kadastrale kaart. Het zijn allemaal andere nummers. Toch vreemd! Ik hoop dat de gemeente er wel uit komt haha :p

18. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Als het een officieel en ondertekend document is, heeft hij geen poot om op te staan.
    Ik zou echt zsm bellen met de gemeente. Hij heeft echt geen keus.

Ik zou ook die andere buurvrouw even contacteren. Sta je nog sterker (als ik het goed begrijp heeft zij nu ook geen pad meer naar de achterkant van haar huis toch?).

19. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ja zeker, het is ons koopcontract. Op elke bladzijde een krabbeltje van hem en ons.

De andere buurvrouw kan nu nog wel in haar eigen tuin, maar niet meer in onze tuin komen. Haar huis staat met een flinke hoek in onze tuin. Ze kan nu dus geen ramen meer zemen enz. Zij is er dus ook mee gehinderd. Als ik ze zie wil ik zeker even met haar praten. Wie weet heeft zij ook nog ergens iets staan!

20. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Dit is het enige stukje wat ik er over heb gevonden. Maar het is net abracadabra voor me op sommige stukken! Haha! Maar toch lees ik het hier duidelijk toch?

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      55,3 KB
      Weergaven:
      37

Deel Deze Pagina