zwanger en eigen bedrijf in een druk zomer restaurant

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door rosannanl, 9 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug
    Hallo,
    zoals jullie zien ben ik 11 weken zwanger en ben ik eind september uitgerekend.
    Mijn ouders hebben een restaurant vlak bij de kust (dus echt een zomer bedrijf) en daar werken ik en mijn man.ik ben daar serveerster.
    Op dit moment is het nog goed te doen,omdat het nog niet echt druk is,de drukte begint pas begin april en dan eindigt het begin september.
    En dan heb ik het ook mega stress druk,rennen en vliegen door de zaal.
    Hoe moet ik dat doen? het is toch je eigen bedrijf en je weet zelf ook dat je in de problemen zit omdat je weinig personeel heb dus probeer je zo veel mogelijk te doen.
    Toen ik zwanger was van mijn eerste was ik in januari uitgerekend en heb ik makkelijk tot eind oktober gewerkt,dus dat was eigenlijk geen probleem,maar zit nu bijna aan mijn eind van mijn zwangerschap deze zomer!

Zijn er zwangere die in de horeca werken en die misschien nog ook eigen baas zijn?zo ja wat doen die?
    groetjes
    rosanna

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb er geen ervaring mee, maar pas echt op jezelf. Ik kan me voorstellen dat zo'n baan veel stress kan opleveren en dat moet je natuurlijk nu niet hebben zo tijdens je zwangerschap... Kun je niet tijdelijk ander werk doen, wat administratiever bijvoorbeeld?

3. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug
    Hoi bedankt voor terug antwoorden,
    Er is al afgesproken dat ik in hartje zomer bij het meenemen blijf,zo hoef ik niet zo vaak de zaal in rennen.
    Het opvangen van onzen gasten en het doorgen aan een collega waar ze evt kunnen plaat kunnen gaan nemen en dan neemt de collega het weer van me over,en als er gasten binnen komen die eten willen afhalen,dat ik daar dan de bestelling van opneem.dan hoef ik niet zo veel te lopen en me druk over de zaal te maken.Het is qua werk veel lichter werken dan de zaal,maar toch je blijt toch wel een beetje in die spanning van zal dat wel allemaal goed gaan daaro!(kijk als het niet je eigen bedrijf was geweest,dan had ik er denk veel minder problemen mee,maar omdat het je eigen bedrijf is,wil je toch dat het goed gaat,plus ik heb dan met mijn moeder geruild,voorheen deed mijn moeder het afhaal gebied en ik de zaal,maar voel me daar ook een beetje schuldig over,want ja mijn moeder word ook een dagje ouder en dat merk je zo,en zaal is 10x zwaarder dan afhaal!)wat is dit erg!

4. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Misschien kun je proberen je wat meer te richten op de administratieve kant?
    reserveringen, boekhouding etc. '
    evt. ontvangst, placeren, afrekenen.

(ik kom oorspronkelijk uit de wat luxere horeca, en heb ook ouders met een eigen zaak)

en je kunt beter wat rustiger aan doen, dan dat je er eerder tussenuit moet omdat het echt niet meer gaat. Dan zitten je ouders pas echt met de gebakken peren. :)

succes iig!

5. rosannanl

rosannanl Actief lid

7 jan 2008
    236
    0
    0
    horeca.serveerster
    St.Maartensvlotbrug
    hoi hoi,
    nou administratie en boekhouding dat is echt bij mij een 0,dus dat is al niets,en we hebben meer mensen nodig in de zaal dan boekhouding,dus dat is geen optie,maar ga effe kijken hoe het is om bij de afhaal te staan,kijken of ik dat red,anders moet ik echt een stapje terug nemen en overwegen om halve wegen te stoppen.Heb het er ook met mij ouders en man over gehad dat we zo de zomer niet door kunnen,ik die hoog zwanger ben en mijn moeder en vader zijn ook al op een leeftijd die dubbel werk niet meer aankunnen.
    wat een stress!

6. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Hoi Hoi,
    Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik ben ook zwanger (van de 1ste), en heb een eigen babykleding winkel. (zonder personeel)

Ook ik ga de zomer hoog zwanger in.. 12 sept verwacht ik de kleine.

Ik heb vervanging/personeel geregeld voor die periode, zodat ik dat niet allemaal op het laatst nog hoef te regelen.

Misschien een tip voor jouw, zorg dat er iemand achter de hand is voor het geval het straks wel te zwaar blijkt te zijn.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Hier ook al zoiets. Ik heb samen met mijn vader en nog iemand een belastingadvieskantoor. En ik ben nu hoogzwanger, lekkere timing he?
    Gelukkig is het bij ons wel te doen dat ik afwezig ben. De andere twee hebben het wel drukker en bepaalde zaken blijven gewoon langer liggen, maar dat is bij ons niet echt een drama. Hooguit vervelend voor de cliënt, maar de meesten hebben wel begrip voor de situatie.

Is het niet mogelijk dat jullie er nog extra personeel bij aannemen voor de zomertijd, zodat jij het wat rustiger aan kunt doen? Het lijkt mij echt totaal onmogelijk om jouw werk te kunnen blijven doen, da's echt veel te zwaar.

8. Ibas

Ibas Bekend lid

23 mrt 2009
    752
    0
    0
    Zelfstandige Horeca
    Noord Holland
    Hoi Rosanna,

Zelf heb ik een eigen zaak in de horeca (lunchroom) en afgelopen week heb ik mn laatste pil geslikt. Onze kinderwens is zooo groot dat ik nu zoiets heb van we zien wel hoe we alles oplossen als ik eenmaal zwanger ben. We moeten eerst nog maar zien hoe lang het duurt voordat ik uberhaupt zwanger ben en dan hebben we nog 9 maanden om overal vervangen en oplossingen voor te vinden.

Hoe kijken je ouders tegen je zwangerschap aan? Het is natuurlijk fantastisch dat ze opa en oma worden, maar daarentegen ook vervelend dat ze in de drukke tijd een goeie kracht moeten missen.

Ik hoop dat we misschien wat tips en ervaringen kunnen uitwisselen als horeca-collega's ;) .

Groetjes Ibas

9. laika10

laika10 Actief lid

28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Ik kan me voorstellen dat het stressvol voor je is, maar er zijn belangrijkere dingen hoor.

Ik heb ook een eigen winkel en ben 6 dagen in de week geopend, hele dag rondrennen en staan. Maar hoe graag je ook tot het einde door wilt gaan, je lichaam zegt vanzelf stop hoor, hoe graag jij ook wil. Ik snap dat je je ouders niet wilt belasten omdat ze een dagje ouder zijn, maar daar heb jij feitelijk gezien geen bal aan. Van wie is de zaak van jou en je man of van je ouders? Wat is het probleem om tijdelijk iemand aan te nemen? Ja dat kost extra geld, en nee die persoon is niet zo flexibel als jij en zal waarschijnlijk minder snel of efficient werken, maar nogmaals, er zijn belangrijkere dingen nu ( babytje gezond op de wereld zetten?)

ik kan me niet voorstellen dat je ouders de gezondheid van jou en je ongeboren kindje op het spel zetten omdat ze niemand willen of kunnen aannemen. En er altijd personeel te vinden, alleen moet je het niet gaan zoeken als jij al niet meer kan...

ik heb overigens gewerkt tot de dag van mijn bevalling ( do avond nog gewerkt, do nacht weeen begonnen) maar ik had wel elk uur er iemand anders bij die ik kon aansturen en mij kon helpen.

En elke zwangerschap is anders he...misschien loopt je deze fluitend door totaan je bevalling, maar je kan ook met 20 weken helemaal uitgeblust zijn. Dus ik zou zeggen neem het risico niet, ga nu opzoek naar iemand en neemd e tijd om van je zwangerschap te genieten...

10. louloutje

louloutje Actief lid

23 mei 2007
    190
    0
    0
    Ook ik heb een eigen zaak, 6 dagen per week open en heb ook tot op de laatste dag gewerkt.
    Maar net wat laika schrijft; iedere zwangerschap is anders... Heb je geen arbeidsongeschiktheids verzekering? Hierbij krijg je ook 16 weken zwangerschaps verlof (of 14 als je iegen risico hebt) en dus uitbetaald. Hoogte hangt natuurlijk af van het verzekerde bedrag. Daarvan kun je eventueel uitzendkrachten of seizoens medewerkers betalen....

11. MijnKleine

MijnKleine Fanatiek lid

13 jan 2009
    1.521
    0
    36
    Dressuur amazone & instructrice
    Zuid Limburg
    Ik begrijp je ongerustheid! Zelf zit ik dan niet in de horeca maar ik ben beroepsruiter en instructrice (paardensport), ik werk ook voor mezelf en met mijn vader samen. Ook ik ben in September uitgerekend en maak me nu al zorgen hoe ik het moet gaan doen met de paarden.
    Heb al sinds de 10e week enorme bekkenpijn, die steeds erger wordt maar de paarden moeten toch gereden worden. Nu kan mijn vader gelukkig wel wat werk extra op zich nemen maar ook hij heeft grenzen natuurlijk. Werk ik niet, komt er van mijn kant ook 'niks' binnen. Nu werkt mijn vriend wel extra, maar ook hij kan niet meer dan hij kan ;)

Is er niet de mogelijkheid dat je een jonge spontane meid of knul aan kan nemen voor de zomermaanden? Of een stagiaire? Lijkt me in de horeca niet zo'n probleem? Zeker in een strandtent en in de zomermaanden is dat een goede gelegenheid voor een student om een extra centje te verdienen!

Deel Deze Pagina