Je kind weerbaar maken

Discussie in 'De lounge' gestart door NooNoo, 4 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Gisteren liep ik langs een basisschool en zag dat een jongetje keihard werd uitgelachen door 4 meisjes, heel vals was het eigenlijk. Het jochie wist volgens mij niet zo goed wat ie moest doen want hij stak z'n tong een keer uit, deed 'ha-ha-ha' terug en probeerde een meisje te slaan. Ik dacht gelijk: dat zijn kinderen, die kunnen zo gemeen zijn. Maar ik dacht ook: hoe ga je daar als ouder zijnde nou mee om?

Ik begrijp dat elk kind anders in elkaar zit. De één zal van zich af bijten zonder dat je dat hoef te leren, de ander zal weg lopen en weer een ander... nou ja. Ik zelf ben vroeger gepest, mijn moeder en mijn oma ook. Straks zit het in de familie... ;)
    Ze is nog heel klein, maar ik merk dat ik in dat soort situaties een soort van terug in de tijd ga, en die gevoelens van toen weer krijg. Ik wil haar dan heel erg beschermen, maar is dat wel goed? Het is fijn om op mama terug te kunnen vallen, maar ze moet ook van zich af kunnen bijten.
    Ik kon ook altijd op m'n moeder terug vallen, maar die liet mij nooit zelf iets oplossen. Fijn hoor, de confrontatie niet aan hoeven gaan, maar uiteindelijk ben ik er niks mee opgeschoten. Dat wil ik dus echt heel graag anders doen, maar hoe pak je zoiets aan?
    Stel ze wordt geplaagd om verzin maar een reden, komt met dat verhaal thuis... wat doe ik dan?
    Ik vind het zó erg dat ik me nu al geen raad weet met zo'n situatie. Ik kan heus 100 dingen bedenken, maar wat is nou de beste? Een soort van gulden middenweg? Niet van: schop er maar op los of loop er maar bij weg (dat moest ik altijd)...

2. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Wat het beste is, zal de tijd uitwijzen denk ik.
    Ik was zelf als kind ook een zondebok voor pesters en plaagkoppen.
    Ik was vooral een onzeker kind, die erg bang was hoe ze overkwam bij anderen..
    Mijn vader is meerdere keren bij een klasgenootje langs geweest, om verhaal te halen.
    Toen vond ik het fijn dat ie dat deed, het hielp ook wel, maar achteraf gezien heb ik zelf véél te weinig opgelost, voor zover dat kon.

Gelukkig is mijn zoontje het tegenovergestelde..
    Die laat vooral niet over zich heenlopen, en slaat wel terug als iemand hem mept. Ook is ie echt een baasje.
    Ook moeilijk om hiermee om te gaan hoor, ik moet hier ook nog echt mijn weg in vinden!

3. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Ben zelf vroeger gepest en ik had het juist wel fijn gevonden als mijn ouders eens een keer hadden ingegrepen, ik moest het juist zelf oplossen maar kon dat niet. Ik weet ook niet hoe je een kind weerbaar maakt, denk door te zorgen dat ze veel zelfvertrouwen krijgen. Misschien is bijvoorbeeld judo een goede sport, daar kunnen ze ook al op als ze klein zijn, zo leren ze hun eigen krachten kennen maar zich ook te beheersen. Verder denk ik dat alle kinderen weleens geplaagd worden.

4. lea

lea Fanatiek lid

Ik snap je gevoel heel erg, dat heb ik ook op dit moment, mijn dochter gaat net naar de basisschool en hoop dat het een zorgeloze tijd voor haar wordt, zonder pesten. Ik merk dan ook dat ik mijn eigen gevoel projecteer op die van mijn kind. ( ik ben vroeger ook gepest). Het enige wat je kunt doen is denk ik achter je kind staan in alles. Dat er thuis een veilige basis is dat is heeeel erg belangerijk dat je kind weet dat je er altijd voor hem/haar bent. Jezelf weer rot voelen en in die positie zetten daaar help je je kind niet mee denk ik. Laat maar zien dat je ook al wordt je gepest het waard bent om er te zijn.

nu loop ik erg op de zaken vooruit, mocht het zover komen dan volg ik mijn gevoel ik denk dat dat het beste is.

Oja ik bespreek het wel met mijn man ( die die zorgen niet deelt;)) maar het lucht wel op als ik het uitgesproken heb dat ik het moeilijk vind.

5. Chai

Chai Niet meer actief

Je kind een beetje arrogantie aanpraten lijkt me geen slecht ding. Ik merk toch altijd dat de onzekere kindjes die vaak gepest worden de kindjes zijn die niet vaak tehoren krijgen hoe speciaal ze zijn en mooi, etc.
    De kindjes die er vaak het best vanaf komen zijn diegene die zich goed voelen in hun eigen velletje.
    Dat zie ik ook nu bij mijn kleine broertje die heeft gewoon een goed bekkie, heeft de halve (middelbare)school tevriend en is ook nooit gepest.
    En daar heb je ook veel aan als je later volwassen bent trouwens. ;)

6. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Nou Chai, dat gaat niet altijd op hoor!
    Mijn ouders waren niet overdreven scheutig met complimenten ofzo, maar wat ik bij mijn schoonzus en zwager zie..
    Die vinden hun kind helemaal het einde.. maar hij ligt op school helemaal niet goed bij andere kindjes.
    Wij (man en ik) snappen wel waarom, hij is ook echt een beetje een vreemde eend in de bijt vergeleken met leeftijdsgenoten.
    Maar zij zien dat niet, en blijven alles maar vergoeilijken.

7. Chai

Chai Niet meer actief

Ik zeg ook helemaal niet dat dat altijd opgaat.
    Ik vertel gewoon mijn ervaring ermee.
    Ik denk dat er niks te zeggen valt wat 'altijd' werkt, maargoeeeeed....

Trouwens ik wil nog even een vraagje stellen.
    Hoe weet je eigenlijk zo zeker dat hij de vreemde eend is omdat hij dan zo de lucht in geprezen word door zijn ouders?
    Misschien had het nog wel een veel erger geval geweest als ze dat niet deden.

8. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Voor mezelf zit er wel een kern van waarheid in, in die 'arrogantie'. Ik kreeg vroeger niet echt complimentjes ofzo, werd ook nooit heel erg gestimuleerd. Ik mocht op een 'grote-mensen-stoel' zitten als er visite was, want ik hoorde er gewoon bij, maar dat is het enige.
    Dat is iets wat NooNooman ons ook echt hebben voorgenomen. MiniNooNoo mag er zijn en dat zullen we haar laten weten ook. Niet overdreven natuurlijk, maar ik denk ook echt dat kinderen daar van kunnen groeien.

9. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Ik vind ook dat je je kindje best weerbaar mag maken.
    Al heb ik zelf het idee dat ze het zelf moeten doen.
    Dat wil zeggen : Dat je praat met je kind over hoe ze het moeten aanpakken en zelf de touwtjes in handen nemen.
    Ik denk dat een kindje er ook uit gaat liggen als ouders steeds verhaal gaan halen bij andere kindjes of ouders.

Nou heb ik best wel een ouderwetse opvoeding gehad en ben opgegroeid met heel veel buurtkindjes.
    Ik werd ook gepest en geslagen.
    Tot dat mijn moeder zei; Als je je nog een keer laat slaan of pesten zonder wat terug te doen krijg je straf van mij. Ja dat klinkt erg maar heeft zo goed geholpen. Ik heb een keer flink doorgepakt en ben nooit meer gepest.

Nu ben ik me ervan bewust dat dit misschien een hele andere manier is dan wat de doorsnee zp-er doet maar goed dit heeft mij geholpen.

groetjes Draga

10. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dat is dus mijn probleem. Hoe moet ze het aanpakken dan? Ik wil niet dat ze gaat slaan of schoppen. Het komt toch niet over als ik zeg: "Goh, het is niet aardig van die kindjes dat ze je slaan. Sla ze de volgende keer maar gewoon terug hoor!" :(
    Maar ik wil ook niet zeggen: "Loop maar weg als ze dat doen". Ik moest vroeger altijd weglopen en daardoor heb ik nu nog enorm veel moeite met de confrontatie aan gaan. Het wordt wel beter, maar het is niet echt relaxed als je daar 26 jaar over moet doen.

Of wil ik iets onmogelijks?
    Tuurlijk, ze moet het zelf oplossen thuis is er altijd mama die met een kopje thee, advies en een dikke knuffel klaar zit en indien nodig zelfs met je mee gaat, maar wat houdt dat advies in, wanneer ga ik mee en wat was ik dan van plan?
    Ik weet nog wel dat m'n moeder dat vroeger deed, ging ze naar de ouders of naar de meester. Oooh hoe erg ik me dan schaamde, hou toch op mam, snap je dan niet dat ik dat morgen weer op m'n bordje krijg? :(

11. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Ik ben ook niet voor slaan. Maar soms kan het niet anders. Dus niet als ze 1 keer een tik hebben gehad op school bijv. dan kunnen ze naar de juf of meester gaan.
    Maar als mijn kind herhaaldelijk zou worden geslagen ja dan zou ik wel zeggen en nu sla je terug.
    En soms komen woorden nog harder aan dan tikjes.
    Dat je ze leert om niet weg te lopen hoe bang ze ook zijn. Zo leert de pestkop ook van :He ze loopt niet weg ze is niet bang voor mij. En dan is het klieren een stuk minder leuk.
    Tuurlijk zijn dit lastige dingen. Maar als mijn kindje steeds door de zelfde te grazen word genomen mag die van mij slaan.
    En misschien is dat not done maar mijn kind mijn regels;)
    Niemand vind het leuk als hun kind gepest word.

oja en tuurlijk is het niet aardig van je als je zegt dat je kind moet slaan. Maar het is ook niet aardig van die andere ouders die het toestaan dat ze jouw kind slaan. Hoevaak zie je niet dat ouders erbij staan kijken en niets doen. Want hun kind deed niks die stond er alleen maar bij:( Ouders geloven te vaak in de onschuld an hun eigen kind.

12. Sensea

Sensea Niet meer actief

je kunt in theorie vanalles verzinnen, de praktijk is vaak helaas toch anders. het is voor het merendeel toch karakter hoe een kindje reageerd.

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb het er wel eens over gehad met de maatschappelijk werker van het schisis team. Mijn dochtertje heeft schisis en het valt dus te verwachten dat ze daarmee gepest gaat worden, want zo zitten kinderen nu eenmaal in elkaar. Hij gaf aan dat sommige kinderen het karakter mee hebben en van zichzelf al wat weerbaarder zijn (gelukkig valt mijn dochtertje daaronder) en dat andere kinderen heel zachtaardig zijn en dan ook snel een doelwit worden.

Mijn nicht heeft haar kinderen naar de vrije school gedaan omdat daar vaak meer aandacht is voor de sociale ontwikkeling van kinderen, Daltonscholen staan daar ook goed om bekend, en dat pakt vaak pestgedrag bij de wortel aan. L. gaat straks zodra ze dat kan op teamsporten om te leren met andere kidneren om te gaan, ook in een competetieve omgeving. Ze gaat ook naar de opvang om al vroeg met andere kinderen om te leren gaan en voor zich op te komen.

Ik vermoed dat ik over het volgende een boel commentaar ga krijgen. Man en ik hebben afgesproken dat we L. gewoon zeggen dat als iemand haar pest met haar uiterlijk ze na een keertje zeggen dat ze op moeten houden er gerust een dreun op mag geven. Jonge kinderen zijn onderling vaker beter in het uitwerken van de sociale pikorde door fysieke overtuigingskracht dan door hele gesprekken. En dan moet ze maar een keertje nablijven, maar wordt ze in ieder geval niet meer gepest.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Denk dat dit inderdaad helemaal het geval is.

15. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ben ik het denk ik wel mee eens, arrogantie klinkt misschien wat raar maar ik snap wel wat je bedoeld "zelfverzekerdheid" is misschien een beter woord.

Een kind wat zich speciaal, geliefd e.d. voelt zal ook meestal zekerder in zijn vel zitten (uitzonderingen daar gelaten)

Mijn moeder was altijd van naar school toe komen, en mezelf gedragen, ik ben daarmee altijd gepest, tot mijn pa zei, nu is het genoeg sla toch een keer erop dan ben je ervan af dus ik dacht WHY NOT en voila meteen was het over; nooit meer gepest en allemaal vrienden, ik moest gewoon 1 keer laten zien dat ik NIET het slachtoffer was. Ik ben niet pro slaan ofzo maar in dit geval was het zeker een keer nodig haha

16. Triskele

haha had ik dit niet gelezen maar dat bedoel ik dus.. :D

17. Triskele

Laten we wel voorop stellen dat ik het VRESELIJK zal vinden en mijn hart zou breken als ik zie dat mijn kids gepest word, ik zou er volgens mij echt om moeten huilen, want hoe kan iemand anders mijn mooie en speciale kind nu pijn doen? haha das echt het mamagevoel denk ik en zal het proberen het voor me te houden...

18. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Hier vroeger ook gepest, deed ook nooit wat terug want tja, dat mag niet he?
    Tot ik het zo zat was, dat ik 1 van die jongens een blauw oog sloeg en de ander over de bielzen gooide, kop tegen de boom aan, dus alles ook lekker blauw. Nou het was wel een tijdje minder hoor.
    Kreeg natuurlijk wel straf, want slaan mag niet van de juf. ;)

Bij ons waren het juist de kinderen die altijd te horen kregen dat ze geweldig waren, de hemel in geprezen werden en niets fout konden doen die aan het pesten waren.
    (Neee, mijn zoontje doet dat niet hoor...)

Blijft een moeilijk onderwerp, maar ook ik ben van mening dat een kind best een keer van zich af mag slaan.

19. Triskele

oja de "mijn zoontje doet dat niet" preek daar heb ik echt zo'n hekel aan, ik zou dat niet snel zeggen, ik weet dat onze zoon best pittig kan zijn en nog meisje nog erger, ik vraag het wel altijd aan ze en leer ze ergens voor hun excuses aanbieden.

Maar van die moeders die er automatisch van uitgaan dat hun kind dat niet gedaan kan hebben vind ik de ergste soort!

20. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit toelaat. Als je kind steeds gepest word vind ik best dat een kind een keer een dreun uit mag delen.

Wij waren vorige week op de kinderboederij en daar was ook een jongen die mijn zoontje keihard van de glijbaan duwde. Hij was flink overstuur en kwam gelijk naar mij toe. Dus ik zei ga maar naar hem toe en zeg maar dat hij dit niet mag doen. Hij heeft dit ook gezegd. Later deed dat kind het nog een keer, toen heb ik ook gezegd als hij dit weer doet mag je hem van mij terug duwen.

Zelf heb ik eens flinke ruzie gehad met een klasgenootje. Dat ging een tijdje door. Op een gegeven moment stond ik voor ons huis en zij zou mij wel even wat doen. Mijn moeder stond voor het raam en zag wat er gebeurde, ze baalde haar hand in een vuist en maakte een sla beweging, zo van nu sla jij er maar eens op los. En dit heb ik toen ook gedaan, gelijk daarna was het over.

Deel Deze Pagina