Hé, Bedankt voor de info! Ik heb zonet even contact gehad met het labo en blijkbaar zou donderdag of vrijdag de resultaten pas bekend zijn, aangezien het onderzoek nog extern (buiten het labo) gebeurd... Dus blijven wachten!
Pas vandaag de volledige uitslag gehad... maar niet goed volgens de huisarts. Moet zo snel mogelijk een afspraak maken bij de gyn want op de natuurlijke manier gaat het moeilijk word volgens hem... Kan iemand me mee helpen interpreteren wat dit betekent of hoeveel goede zaadjes we hebben? 47 miljoen zaadcellen per ml, totaal was 4.2 ml Beweeglijk is 10% Morfologie: 2% is goed gevormd, 98% is afwijkend Hopelijk kan iemand me wat wijzer maken met de cijfers...een vcm score heb ik niet gehad, maar de beweeglijkheid en Morfologie klinken toch niet erg goed naar mijn idee.
Klopt het dan als ik van 47 miljoen 10% neem (de goed bewegende) en dan van dat getal nog eens 2% neem voor de goed gevormde? Want dan komen we op 94 000 zaadjes die 'in orde' zouden moeten zijn. Of kan je dit zo niet berekenen?
Heeft niemand een idee of ik de berekening zo mag maken of niet? Of misschien dames met een vergelijkbare uitslag en wat jullie nadien gedaan hebben of hoe jullie zijn zwanger geworden? Ben wel benieuwd... half oktober ligt er een afspraak vast bij de gyn... Dus toch nog wel een goede maand geduld hebben voor meer uitleg of informatie. Alle info of ervaringen zijn welkom! Bedankt alvast!
Volgens mij wel inderdaad. Mag ik vragen of er aanleiding was om het zaad te onderzoeken? Zie in je handtekening dat je in ronde 9 zit, en normaal gesproken moet je min. een jaar bezig zijn voor ze gaan beginnen met onderzoeken, en dan zit je meestal al bij de gynaecoloog. Deze kan over het algemeen meer en beter uitleg geven over dit soort uitslagen. Deze uitslag is helaas niet goed nee, met dit soort uitslagen kom je in aanmerking voor ICSI behandelingen. IUI ed. hebben in dit geval te weinig zin. Ik zou inderdaad z.s.m. een afspraak maken met een fertiliteitskliniek of ziekenhuis, daar zullen ze het onderzoek waarschijnlijk nog een keer herhalen. Kan me voorstellen dat het schrikken is, wij kregen een paar jaar geleden een vergelijkbare uitslag te horen en de grond zakte even onder ons vandaan. Het balletje is toen gaan rollen en zijn meteen het traject ingegaan. Inmiddels ( 5 jaar verder) en zwanger van ons 2e kindje. Beide m.b.v. ICSI. Het is dus zeker niet hopeloos. Hoe dan ook heel veel sterkte en succes!!
Hé! Bedankt voor jullie reacties! Wij zijn inderdaad nog maar in ronde 9, ikzelf ben 27, maar mijn vriend is er 44. We hebben van (zo goed als het begin) gebruik gemaakt van ovulatietesten en temperaturen, zodat ik perfect wist wanneer ik mijn eisprong had en wanneer mijn vruchtbare dagen waren. Ik begon eigenlijk te vermoeden dat er ergens iets niet juist zat en daarom heb ik het de laatste keer aan de huisarts vermeld. Dat we al eventjes bezig waren en dat eigenlijk de leeftijd van mijn vriend ook wel meespeelt... Hij begint zich stilaan te oud te voelen om papa te worden, voor hem mag het zeker geen jaren meer duren. De huisarts heeft me dan gewoon gezegd dat een eerste stap is om het zaad na te kijken en dat is dus recent gebeurd. Hij zei zelf dat het resultaat niet echt heel goed is om spontaan zwanger te worden en dat ik best langs de gyn ging om de resultaten goed te kunnen laten interpreteren. We hebben dus 19 oktober ook een afspraak vastgelegd bij mijn gyn en vanaf daar zullen we wel verder kijken. Hadden zijn zaadjes nu in orde geweest, dan hadden we gewoon blijven proberen. Maar als het echt moeilijk wordt om op de natuurlijke manier zwanger te worden, vinden we het gek om op zijn leeftijd ook nog lang zelf te proberen. Dan kunnen we misschien beter hulp inschakelen indien nodig. Jij bent dan ook 2 keer zwanger geraakt door ICSI Crienatje? Wat fijn dat er nu toch een 2de aan komt! Maar 5 jaar... Dat is lang hé! Hoeveel pogingen heb je moeten doen voor je 1ste en 2de kindje als ik vragen mag? En zit er een lange periode tussen je 2 kindjes? Sorry voor al die vragen hoor, je hoeft heus niet te antwoorden als je niet wil. Ben ook maar benieuwd omdat wij eigenlijk ook droomden van 2 kindjes. Maar als het te lang duurt, zal het misschien maar bij eentje moeten blijven... Voor mij zou dat nog prima lukken, maar mijn vriend heeft het er lastiger mee. We zijn nu ruim 2.5 jaar samen en hij had voordien eigenlijk nooit stilgestaan bij zijn kinderwens omdat hij geen relatie had... Ik had sowieso graag kindjes, maar we zijn elkaar misschien net iets te laat tegen gekomen daarvoor... Afwachten dus! En weet jij dan op welke manier ze beslissen voor welke behandeling je in aanmerking komt? Hangt het af van de kwaliteit van het zaad of je in aanmerking komt voor IUI, IVF of ICSI? Een 2de zaadonderzoek zal standaard waarschijnlijk nog wel gedaan worden. En bij mij zal er mogelijk ook nog wel het één en ander gecheckt moeten worden dan... Eerst maar de afspraak bij de gyn afwachten en ondertussen misschien al maar wat informatie verzamelen en lezen... Sowieso dat er nog enkele maanden overgaan voor je zo'n traject zou kunnen starten hé! Nogmaals bedankt voor je berichtje! Ben blij dat ik wat meer info kan krijgen van mensen die het zelf hebben meegemaakt!
Geeft niks hoor, gewoon vragen 😊. De 5 jaar is geteld vanaf begin MMM tot nu. Het heeft 2,5 jaar geduurd vanaf stoppen met de pil tot ik zwanger was. Het duurt even voor je echt bezig bent met behandelen, wat vaak (voor mij) als verloren tijd voelde. Wij hebben eerst 8x IUI gedaan (weet nu dat dat echt zinloos was) zonder resultaat, toen de overstap naar een fertiliteitskliniek in Dusseldorf en meteen begonnen met ICSI. Daarvan was de 1e poging raak. Toen mijn zoontje 2,5 was konden we het aan het nog een keer te proberen, dit keer 2 pogingen nodig. In principe houden ze aan min. 1 miljoen goede zaadcellen wil IUI of IVF kans van slagen hebben. (IUI uiteraard als er bij de vrouw verder niets te vinden is, eileiders 'open' ed). Bij minder dan 1miljoen zaadcellen hebben deze behandelingen geen zin en gaan ze meteen door voor ICSI. Ons hebben ze lang aan het lijntje gehouden om steeds eerst nog een poging IUI te proberen omdat wij beiden nog jong waren, maar dit heeft onnodig veel tijd, teleurstelling en verdriet gekost. Mijn advies is dan ook, jezelf goed inlezen, informatie inwinnen en volg je gevoel. Laat je niet afschepen. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust. Had het zelf fijn gevonden als ik toen iemand had gehad waar ik mijn vragen (en angsten) aan kwijt kon.
Nogmaals bedankt voor je verhelderende uitleg... Het is inderdaad fijn om van iemand ervaringen uit de praktijk te horen. Kan wel begrijpen dat je het serieus lastig hebt gehad, ook die 8 pogingen iui die dan eigenlijk pure tijdsverspilling zijn geweest... Zo zou ik het ook bekijken hoor. En dan telkens ook de moeite die je erin steekt en dan uiteindelijk toch telkens een teleurstelling aan het einde van de maand... Op mijn leeftijd heb ik inderdaad nog tijd genoeg, maar omdat mijn vriend dan een pak ouder is, wil ik er ook wel op staan dat ze de 'juiste' behandeling kiezen als het zover is. Ik ben al blij dat ik hier een tijdje 'thuis' ben op het forum, heb hier al heel veel gehad aan de andere dames... Dus als ik nog vragen heb, weet ik jullie wel te vinden Het is nog allemaal nieuw en we weten ook niet wat ze ons gaan voorstellen, dus op dat vlak blijft het nog even afwachten. Ik ga me ondertussen zeker wat inlezen en informatie opzoeken, denk dat het voor mijn vriend ook wel nuttig kan zijn, omdat hij er helemaal niet in thuis is. Een goede vriendin van me is nu weer zwanger door iui (bam). Haar eerste poging was ook raak, maar dat is helaas een miskraam geworden. Wel fijn dat ze nu ook weer goede moed heeft en dat het snel weer raak was. Zij kan me dus ook wel wat informeren in de mate van het mogelijke. En ook voor jou, heel fijn dat het met de ICSI dan toch redelijk vlot is gegaan... Ookal moet je er natuurlijk veel voor over hebben. Jullie kindjes zijn heel gewenst, dat is wel duidelijk! Geniet van je zwangerschap en ik zal hier regelmatig nog wel eens met vragen komen waarschijnlijk
Hoi Dora, Wat jammer dat de morfologie ook zo tegenvalt. Bij ons is daar helemaal niet over gesproken, dus weet niet precies hoeveel invloed het heeft en of je dat zo mee moet rekenen. In je berekening ben je nog wel het aantal ml vergeten mee te nemen. Dus het moet nog maal 4,2 ml. Wat eerder al genoemd is, voor IUI of IVF heb je minimaal 1 miljoen zaadjes nodig. Ik denk dat het even afwachten is wat er overblijft na opwerking in het lab of IUI zin heeft. Stel dat 2 procent en goed gevormd is én goed bewegend (dat dit elkaar overlapt zeg maar) dan hebben jullie 4 miljoen goede zaadjes. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of dat zo werkt, hopelijk kan de gynaecoloog je hier meer over vertellen. In het buitenland onderzoeken ze veel meer dan hier in Nederland, dat is echt wel jammer.
Hé bedankt! Ik was die ml inderdaad vergeten! Dan ziet het er toch al weer iets positiever uit We zullen wel zien wat de gyn zegt... Nog even afwachten en ondertussen blijven we het gewoon zo verder proberen!
Fijn om hier mee te lezen. Mijn vriend heeft gisteren de uitslag gehad en die was ook niet best. Wij zijn al een jaar bezig en zijn dus naar de dokter gestapt. Ik weet verder geen aantallen, het enige wat ik nu weet, is dat de zaadcellen zelf op zich van goede kwaliteit zijn, maar de beweeglijkheid is niet goed en er zijn meerdere afwijkingen gevonden (in de vorm dan denk ik) Maar het probleem is dat we beide bij een andere dokter zitten. Zijn dokter schrijft een brief, die moeten we ophalen en daarmee naar mijn dokter. Die moet ons dan doorsturen naar een kliniek. Mijn vriend kreeg dit allemaal aan de telefoon doorgegeven.... dus die weet ook niet precies naar wie of waar we moeten gaan. Hoop dat het dus snel maandag is en alles verder vlot zal gaan!
Hopelijk heb je snel duidelijkheid! Is wel even schrikken hé! Wij hebben beiden ook een andere huisarts hoor. Hebben via mijn huisarts het onderzoek laten doen en ook de resultaten zo gekregen, dan doorverwezen naar de gyn. Het enige dat mijn vriend zijn huisarts ontvangen zou hebben is de uitslag van het onderzoek.
Ja het was zeker schrikken en al helemaal omdat ik echt niet had verwacht dat er bij hem iets 'mis' zou zijn. Ik dacht echt er zal bij mij iets niet goed zitten (zijn geen aanwijzingen voor, maar dat zei mn gevoel) Ik weet dat er veel mogelijkheden zijn en dat het vast wel goed komt. Maar het is toch niet zoals je het voor ogen hebt. Als alles gewoon liep zoals ik had gehoopt, zat ik al met een kleine in mijn armen. Maar helaas! Het is dan wel fijn om er met andere mensen over te kunnen praten die het ook meemaken of iig weten wat het is.
Ik voel me net exact zoals jij het beschrijft hoor! Je hebt echt een beeld voor ogen en dat is zeker niet dat het een jaar zal duren zonder succes... En ik had ook het gevoel dat er ergens iets mis zat, ik dacht ook eerder bij mezelf ipv bij mijn vriend, maar dat kan dus nog altijd, ookal was zijn onderzoek ook niet helemaal in orde. Ben jij ondertussen dan nog niet doorverwezen door jullie huisarts(en)?
Nee omdat het weekend er tussen zit moeten we even geduld hebben. Maandag brief ophalen bij de huisarts van mn vriend en dan een afspraak maken bij mijn huisarts en die moet ons dan doorverwijzen... Geen idee waarom dat per se via mijn huisarts moet.
Is inderdaad wel vreemd, maar misschien gaan ze ervan uit dat jij als eerste bij de gyn weer onderzocht zal worden en dan moet het misschien langs jouw huisarts gaan... Hou me op de hoogte hier hoor!
Hey Dora! Mijn wederhelft is 44.5 en ik ben 32. We zijn beide verminderd vruchtbaar. Zaad is altijd weinig, dus een lage VCM, maar met een redelijke beweeglijkheid. Als je mijn handtekening ziet, heeft het weinig te zeggen. We hebben een dochter van 14 maanden door IUI en nu pril zwanger van de 2e. Terwijl we deze keer zelfs een uitslag hadden van 0.75! De arts zei hierbij: ach weggooien is ook zonde, we insemineren het maar. (Haha! Ik mag die humor wel) en ik ben nog zwanger ook!! Dus maak je niet te gauw zorgen. Het kan wél!
Wat ik er uit kan opmaken is het volgende, maar andere dames moeten me misschien verbeteren als ik foute info doorgeef!! - Aantal zaadcellen/ml zit goed (39 hebben jullie en het zou boven de 15 miljoen moeten zijn) - Beweeglijkheid zitten jullie in het totaal eigenlijk onder het gemiddelde (30% beweegt voldoende: 1% + 29%) Volgens jouw papier moet het boven de 40% zitten (denk ik). Op internet geven ze dikwijls aan dat het 50% zou moeten zijn, maar hangt af van welke criteria de dokters gebruiken veronderstel ik! - Morfologie is vergelijkbaar met de onze; 1% van de zaadcellen is goed gebouwd, 99% is afwijkend. Dit zou eigenlijk boven de 4% moeten zijn om 'goed' te zijn... Wij zitten met aantal zaadcellen op 47 miljoen, 10% beweeglijkheid en 2% goed gebouwd... Zijn jullie nu meteen doorverwezen? Ik veronderstel van wel, aangezien we toch redelijk vergelijkbaar zitten wat het onderzoek betreft.