Hoi...lang geleden dat ik hier was(tijdens mn zwangerschap dagelijks!!) mn dochter is nu al bijna vier!! Maar ik ben inmiddels sinds 2 maanden bij de vader van mn dochter weg.. de eerste weken ging het redelijk met de omgang, hij zag onze dochter elk weekend en de woensdag... Nu bedreigt hij me dagelijks (echt met de dood e.d.) en nu durf ik mn dochter ook niet meer bij hem te laten... ik ben echt bang voor he geworden... wat moet ik nou doen?? ik weet best dat hij ook recht heeft om zn dochter te zien en zij is ook gek op haar papa..maar als hij zo gek in zn hoofd is de hele tijd?? ik wil haar voorlopig bij mij houden totdat hij weer normaal kan doen, maar ik weet niet of ik dit wettelijk mag doen? misschien ga ik een advocaat van onvermogen inschakelen.. had gehoopt dat we er samen uit zouden komen.... maar zo lukt dat niet
Nee, je mag haar niet bij hem weghouden. Hij heeft recht op omgang. En je mag dat niet eenzijdig stop zetten. Zou dat ook zeker niet doen als hij wel goed is voor je dochter en zij graag naar hem toe gaat. Je jaagt hem alleen nog maar meer tegen je en dan kan de situatie alleen maar verder escaleren. En daar is niemand bij gebaat. Ik zou proberen met behulp van een mediator, maatschappelijk werk of een andere hulpverlener samen in gesprek te gaan. Dat je hem graag als vader van je dochter wilt blijven zien en zo ook met hem om wilt gaan, maar dat hij het je wel erg moeilijk maakt zo. Veel advocaten zijn ook mediators trouwens. Kan ik je zeker aanraden, die kijken veel meer naar het belang van het kind en om er samen goed uit te komen.
Als je het echt bedreigend vindt, kun je gerust aangeven dat hij haar alleen in jouw anwezigheid mag zien tot de situatie verandert. Ondertussen kun je beginnen met mediation (beste optie uiteraard als het lukt). Mocht dat niet lukken kunnen jullie een procedure opstarten. Ik geloof niet dat een rechter zal zeggen dat je haar alleen mee moet geven tot nader onderzoek (door kinderbescherming) is verricht. En voor bedreigingen met de dood moet je aangifte doen! Die worden erg serieus genomen door de politie. Dat kun je niet vroeg genoeg doen als hij zulke zaken uit. Mocht je ex zo doorgaan, dan loopt hij behoorlijke kans dat hem omgang volledig wordt onzegd (wat niet wil zeggen dat alimentatie niet doorgaat). En wettelijk gezien: als jullie geen convenant o.i.d. hebben (ook een vastgestelde door de rechter) mag je haar weldegelijk bij hem weghouden als je de situatie niet vertrouwt; dit tot de rechter anders uitspreekt. En een degelijke uitspraak zal gebasserd zijn op advies van kinderbescherming. (of dat de situatie niet nog erger maakt... dat is een andere vraag.. dat kun jij het beste oordelen. Is van hieruit moeilijk zeggen)