Hi allemaal, 15 september is mijn miskraam doorgezet op 6.4 weken en ben ik de vrucht verloren. Hierna bleef ik steeds bloeden, en na 2 weken heb ik weer contact opgenomen met de gynaecoloog. Een paar keer voor een echo geweest, 1 zei dat het schoon was, 2 dagen later dachten ze aan dik baarmoederslijmvlies, 2 dagen later aan bloed, en weer 2 dagen later toch aan restweefsel. (Omdat ik steeds overal tussendoor werd gepropt op het spreekuur kwam ik steeds bij een ander gynaecoloog uit) Ik heb toen cytotec genomen, maar dit heeft niet geholpen. Het restje kwam er niet uit. Omdat mijn hcg niet daalde, (2x per week bloed geprikt) en de gynaecoloog toch nog een klein restje dacht te zien, ben ik op 6 oktober gecuretteerd. Hierna moest ik de volgende dag terugkomen, en 2 dagen later voor bloed prikken om mijn hcg in de gaten te houden. Helaas werd dit niet minder. Het blijft maar steeds 500. De patholoog heeft het restweefsel onderzocht, maar dit was geen zwangerschapsweefsel. Het idee was dat mijn hcg niet wilde zakken, omdat het stukje weefsel wat ze zagen nog een restje placenta oid was, maar dat was niet het geval. Er is dus geen verklaring voor waarom mijn hcg hoog blijft. Nu wil mijn gynaecoloog mij metotroxaat geven, dit is een middel wat dmv een infuus wordt ingebracht en de celdeling stopt. Echter wordt er dan geadviseerd om de 3 komende maanden niet zwanger te worden. Dit metotroxaat wordt ook gebruikt bij hiv, kanker en ms patienten. Niet echt een fijn middel dus. Ik zit nu enorm in dubio. Ik heb dit namelijk afgewezen. Daarom gaan we donderdag (weer 1 week later na de laatste keer bloed prikken) wederom bloedprikken om te kijken of het is gedaald. Nu acht de gynaecoloog alleen de kans dat het dan gezakt is, of uberhaupt nog in de toekomst gaat zaken ongeveer nihiel, en zou ik alsnog methotroxaat moeten nemen. Naast dat ik 3 maanden niet zwanger mag proberen te worden, vind ik het echt niet fijn om dit in mij te krijgen. Ik wil daarom om een second opinion vragen, maar ook om jullie ervaringen. Heeft er iemand tips? Dit zelf meegemaakt? Of ervaringen? Ik sta voor alles open, ook spirituele dingen. Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik hoop enorm dat er iemand is die hier iets over kan zeggen, of mij een andere tip/inzicht kan geven. Alvast bedankt!
Jeetje wat een onduidelijkheid zeg. Kan het zijn dat er toch nog een stukje restweefsel is blijven zitten ondanks de curettage? Want het hcg stijgt dus ook niet? Echt vreemd. Ik zou inderdaad even weer de bloedtest afwachten en als dat weer hetzelfde is een second opinion aanvragen voordat je de methothexraat krijgt.
Het is mij ook voorgesteld dit te nemen, ik heb het vriendelijk geweigerd. Ik heb een second opinion gevraagd in het Spaarne ziekenhuis, omdat ik 3 maanden na mijn curettage nog niet ongesteld was en mijn hcg van 15 naar 8 was gezakt in 12 weken Op de eerste en enige echo die gemaakt was, was geen restweefstel te zien zei de gynaecoloog in het eerste ziekenhuis. De echo bij de second opinion toonde heel weinig levend restweefsel. Vandaar dat mijn hcg niet daalde. Neem die troep niet voordat een andere arts nog even goed met een echo kijkt of alles weg is. Heel veel sterkte!
Je bedoelt dat na de curettage op de echo geen restweefsel te zien was? En daarna in het Spaarne ziekenhuis wel? Wat is er toen bij jou gebeurd waardoor je hcg wel is gezakt?
Ja, dat klopt. Mijn eerste echo duurde ook maar maximaal 2 minuten. Zag er prima uit, zei ze Mijn echo in het Spaarne ziekenhuis duurde 15 minuten, waarom er 4 dingen te zien waren die echt niet goed zaten. Doordat er niet snel genoeg is ingegrepen na die eerste 'goede' echo heb ik een gigantische vorm van Asherman ontwikkeld en ben ik 2 jaar bezig geweest met zwanger worden, operaties en ivf. Maar goed, dat is echt wel heel zelden het geval. Is er gekeken met een gewone echo, dus alleen grijs beeld? Of is er ook echt gekeken naar de bloedstromen? Op grijs beeld zie je dat kleine stukje restweefsel niet, maar met de bloedstromen (rood en blauw) wel degelijk. Ik kon het zelf ook duidelijk zien. Pissed off was ik :x Mijn hcg is pas gezakt toen ik een operatie greeg voor de asherman en ik dus eigenlijk weer gecuretteerd ben. Mijn arts in het Spaarne zei over die mtx: ja, dat is natuurlijk geen gynaecologie. Hij vond het absurd.
Wat een bizar verhaal joh! Ik kan zo gek worden van de verschillen onderling van gynaecologen. Dus in feite snappen die andere gynaecologen niet dat ze knopje op de echo van bloedstromen moeten gebruiken om te kijken voor restweefsel? Begrijp ik dat nou goed? In mijn ziekenhuis doen ze dat namelijk ook allemaal niet...ik twijfel echt of ik wel in het juiste ziekenhuis ben beland. Mag ik jou vragen of jij nu ook in behandeling blijft in het spaarne of ga je dan in principe weer terug naar je oude ziekenhuis? Ik moet namelijk een curettage ondergaan en ik vraag me af of ik dat beter in het spaarne kan doen? Ik hoor altijd zulke goede verhalen.
Wellicht heeft niet elk ziekenhuis deze geavanceerde techniek, maar ik kan me niet voorstellen dat het lumc dit toen niet had. Maar goed, ik ben tijdens de hele behandeling in het spaarne gebleven, totdat alles weer netjes in orde was. Mijn eileiders waren verkleefd, dat kon niet opgelost worden, dus ivf. Het beste ziekenhuis daarvoor in mijn buurt was het lumc. Hoe ironisch Gezien de 'opper gynaecoloog tijdens het ivf gesprek wel doorhad dat niet alles oke was gegaan, werd me gevraagd of ik een aanklacht tegen de behandelende gynaecoloog wilde indienen. Dat hebben we afgewezen. Ik heb mijn gynaecoloog meermalen aan de telefoon gehad na de second opinion en ze was erg bewust van haar fout en erg oprecht in haar excuses. Wij wilden er ook geen gedoe meer bij hebben. De ivf was zo rond, binnen 3 dagen (ik zat aan het eind van mijn cyclus) kon ik beginnen. Tijdens mijn zwangerschap kwam ik weer in het lumc terecht ivm vroeggeboorte. En wie denk je dat toen mijn spoedkeizersnee heeft gedaan en ons beiden zonder complicaties heeft gered? Juist, die gynaecoloog
Wauw... Wat n bijzonder verhaal. En ook coulant van je dat je geen klacht had ingediend na zo'n nasleep. Maar niet iedere gynaecoloog geeft alles toe dus dan is dat in dit geval wel fijn (in hoeverre dat kan) fantastisch dat je meteen kon beginnen met ivf. En gelukkig een mooie afloop in ieder geval!
Had nog 1 vraagje... Denk je trouwens dat de vroeggeboorte te maken heeft gehad met de curettage of asherman? Zit daar een verband tussen?
Wat naar Stress82 dat ook jij een weer miskraam moet meemaken. Ik snap (heb even wat meer van je gelezen) dat je vorige keer met die pillen niet helemaal schoon was. En nu dus weer een ma. Bij mij werkten die pillen helemaal niet, ik bleef maar bloeden maar er kwam niets, dus toen een curettage. Maar toen nog geen asherman, binnen 3 maanden goed zwanger van onze dochter. Mijn tweede en laatste miskraam heb ik direct voor een curettage gekozen, toen kreeg ik asherman. Ik denk, maar dat is echt mijn eigen visie, dat mijn lichaam niet wist dat ik niet meer zwanger was. Ik was 'out of de blue' gecureteerd, er zat nog restweefsel en mijn lijf dacht dat het dus nog zwanger was. Dus dan plakt alles lekker aan elkaar. De eerste keer kwam het al op gang door die pillen, dus mijn lijf was het zelf al aan het afstoten. Ik denk dat dat het grote verschil heeft gemaakt. Ik wil dan ook iedereen adviseren om eerst die pillen te nemen en even af te wachten, jou ook Stress82. Ik heb nl 4x een curettage gehad en maar 1 x asherman: missed abortion--> pillen, toen curettage Geboorte dochter --> placenta niet geheel dus curettage Geboorte zoon, niets nodig missed abortion--> geen pillen, direct curettage en Asherman Spoedkeizersnee zoon --> snee in baarmoeder en hulp bij verwijderen placenta, nu geen asherman. Bij drie keer was mijn lijf aan het bevallen (bij de eerste missed abortion door de pillen) en geen asherman, bij 1 keer niet en toen had ik asherman.
Met de Asherman, daar was ik al voor gewaarschuwd. Mijn zoontje lag ook dwars (hij is aan zijn voeten uit mijn buik getrokken), waarschijnlijk ook door de asherman. Verder lag mijn placenta verspreid, ook een complicatie van Asherman. Er lag 4 liter bloed klaar op de ok, omdat ze verwacht hadden dat ik leeg zou bloeden. We hadden al gesproken over baarmoederverwijdering. Onder narcose gaan was echt heel spannend, ik wist niet of en hoe ik er uit zou komen. Ik ben mijn gynaecoloog heel dankbaar dat ze dit zo goed gedaan heeft.
Jeetje... Dan maak ik me wel zorgen nu want ze willen me morgen meteen curetteren, maar als ik s ochtends de pillen krijg en 's middags de curettage zou dat dan ook goed zijn denk je? Het probleem is dat ik de vorige keer zóveel pijn had en veel bloedverlies en aangezien ik nu nog langer zwanger ben verwacht ik dat de boel net even wat erger gaat zijn. De gynaecoloog gaat op vakantie een maand na morgen en ik wil het liefst bij haar. Oh nu begin ik me wel zorgen te maken. Ik wil er ook zo graag vanaf ben zo hondsberoerd en misselijk. Ik zal het in ieder geval morgen met haar bespreken.
Ben het wel eens met jouw theorie trouwens.., denk dat dat enorm verschil maakt. Ik zou alsnog morgen de curettage kunnen annuleren. Pffff zit even in dubio..
Ik neem aan dat het wel zal schelen. Ik kan me niet herinneren dat ik die pillen toen heb gehad nl. Ik snap je ongerustheid, maar bij mij was het wel extreem wat er allemaal mis is gegaan. Niet iedereen is zo. Bespreek je zorgen met haar. Let na de curettage goed op jezelf. Zorg dat je aan de bel trekt als je het gevoel hebt ongesteld te moeten zijn en er komt niets. Heel veel sterkte morgen, dikke knuffel van mij.
Tjee, wat een verhaal zeg! Dan zit het jou niet mee JJ! Welk ziekenhuis was je? Was het Spaarne in Haarlem? Ik ga morgen een second opinion aanvragen, heb jij suggestie voor die gynaecoloog die dat met die bloedstromen heeft gedaan? Stess, ik heb ook een curettage gehad. Een paar dagen daarvoor cytotex, maar dat heeft niet geholpen. Curettage is niet fijn, maar wel goed te doen. Ik had plaatselijke verdoving en was 6.4 zwanger. Hoever ben jij? ik zou het even goed met je gynaecoloog bespreken morgen, maar zou niet zomaar afzeggen
Wow...wat heftig. Ongelofelijk dat je zó'n nasleep kunt hebben van een curettage. Ik vind dat niet normaal... Ben echt blij dat het allemaal goed is afgelopen. Was er maar n betere ingreep ipv een curettage. Ben er helemaal stil van..