Wat is het verschil in werking van Clomid en Puregon?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Mabelle, 7 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mabelle

    Mabelle Actief lid

    29 sep 2006
    180
    0
    0
    Hoi,
    Ik slik nu sinds 6 maanden clomid en reageer hier goed op. Ik had de afgelopen 6 cyclussen 1 follikel of 2. Ook is mijn cyclus mooi regelmatig geworden.
    Nu wil de gyn volgende maand (als ik weer niet zwanger ben) beginnen met het spuiten van Puregon. Ben het vergeten te vragen maar heb net zitten googelen. Wat is nu eigenlijk het verschil want volgens mij doen ze allebei hetzelfde?
    Groetjes Mabelle
     
  2. cira

    cira Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    2.884
    0
    0
    Property service coordinator
    Gorinchem
    Puregon is het hormoon zelf dat de groei van de eitjes stimuleerd. Clomid remt een hormoon (welke weet ik niet precies) zodat je zelf het stimulerende hormoon gaat aanmaken.

    Ik hoop dat ik het zo goed heb opgeschreven en dat je het begrijpt.

    Groetjes, Cindy
     
  3. Makkie

    Makkie Niet meer actief

    goede vraag, ben ik zelf ook wel benieuwd naar. Het kan ermee te maken hebben dat je clomid maar 6 maanden achterelkaar mag gebruiken? Zoiets had ik gelezen. En dat spuiten ook minder bijwerkingen geeft dan clomid.

    Hoop dat meer meiden hierover iets weten te vertellen.
     
  4. Sas7

    Sas7 Fanatiek lid

    23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    hoi makkie volgens mij is het dat clomid het hormoon in de hersenen aanstuurd en puregon direct het eitje in de eileiders. Bij clomid is het maar afwachten of het eitje groeit, en bij puregon wordt de dosis aangepast net zolang tot het groeit en groot genoeg is. Als je met puregon stopt, dan stopt ook de groei van het eitje. En clomid slik je en die stimuleerd de hersenen om het hormoon te maken om het eitje te laten groeien. Bij te weinig stimulatie groeit er geen eitje.
     
  5. minou

    minou Fanatiek lid

    30 aug 2006
    1.490
    0
    0
    Ik weet nog dat tijdens mijn IUI de gyn wel over wou gaan op Puregon,omdat je daar betere eitjes van krijgt.
    Maar helaas werd puregon niet door mijn verzekering vergoed.En dit kost dan 300 euro...
     
  6. sam mv kylian

    sam mv kylian Fanatiek lid

    wat sas zegt klopt als een bus :D

    clomid werkt indirect op je eiterstokken
    puregon direct op je eierstokken
     
  7. Makkie

    Makkie Niet meer actief

    dus het is ook zo dat je met spuiten dus BETERE eitjes krijgt? En mag je dan gewoon overgaan op spuiten? Of mag je daar zelf niet in mee beslissen..... ik heb het gevoel dat clomid bij mij wel aanslaat, maar dat de eitjes niet goed zijn. Waarom weet ik niet, maar dat denk ik......
     
  8. sam mv kylian

    sam mv kylian Fanatiek lid

    nee is niet zo dat je van spuiten betere eitjes krijgt.

    wel meer en als je moeilijk te stimuleren bent met clomid is de volgende stap apuiten omdat dit direct op ej eitjes werkt, en dus zoizo eitjes krijgt, wat je bij clomid maar af moet wachten.

    en daar mag je niet zelf voor kiezen, de gyn doet dit ;)
    je kan wel de vraag voorleggen aan je gyn en kijken wat hij ervan zegt
     
  9. Makkie

    Makkie Niet meer actief

    oo okee! bedankt voor je antwoord! Zal het maandag bij de FM er wel na vragen hoe en wat.
     
  10. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    Als clomid niet direct op je eierstokken werkt waarom doet het bij mij dan steeds zo'n zeer :cry:
     
  11. sam mv kylian

    sam mv kylian Fanatiek lid

    omdat je dan wel een eitje hebt wat groeit, als de clomid bij mij aanslaat en ik heb een eisprong verga ik ook van de pijn
     
  12. Makkie

    Makkie Niet meer actief

    ja ik merk ook altijd aan mijn eierstokken dat ze aan het werk gezet worden! Na de eisprong verdwijnt dit weer.

    Is het ook niet zo dat clomid veel meer bijwerkingen heeft dan spuiten?
     
  13. Mabelle

    Mabelle Actief lid

    29 sep 2006
    180
    0
    0
    Dat heb ik wel gelezen vanmorgen ja; dat de bijwerkingen van puregon minder zijn dan bij clomid. Maar dan zal het inderdaad wel zo zijn dat je clomid maar een bepaalde tijd mag gebruiken. Ik moet inderdaad ook nog even nakijken of mijn ziekenfonds de puregon vergoedt.
    Zoniet, dan ben ik wel benieuwd wat de volgende stap zijn....
    Gr Mabelle
     
  14. sam mv kylian

    sam mv kylian Fanatiek lid

    ik heb van puregon bijna geen last en met clomid sta ik stijf van de emo's en opvliegers en hoofdpijn :(
     
  15. Alies

    Alies Actief lid

    10 sep 2006
    377
    0
    0
    wijkverpleegkundige
    Alkmaar
    Hoi hoi

    Volgens mij heb je nu redelijk wat antwoorden op je vraag....

    bij mij deed Clomid niets en Puregon sloeg wel aan toen eenmaal de goede dosis was gevonden.
    Volgens gyn heeft Puregon geen bijwerkingen...zeiden ze trouwens ook van Clomid.
    Ik heb echter wel last van verschillende klachtjes. Emo, moe, duizelig etc etc. Maar zijn waarschijnlijk ook psycho-somatisch....

    ik hoop dat de Puregon wel aanslaat bij je. Houd moed!
     
  16. Mabelle

    Mabelle Actief lid

    29 sep 2006
    180
    0
    0
    Ja heel erg bedankt voor alle reacties!

    Ik heb met clomid ook veel last van de bijwerkingen.
    Wisselende stemmingen zijn het ergst.
    Opvliegers (tenminste zo voelt het).
    Flinke buikpijn rond ovulatie en niet te vergeten bijna dagelijks hoofdpijn.
    Dus het zou fijn zijn als dat in iedergeval allemaal verdwijnt met de puregon :)
    Groetjes en succes allemaal!
    Mabelle
     
  17. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Probeer even met je verzekering uit te zoeken of Puregon vergoed wordt, zo niet, dan kan je nog overstappen.

    Ik heb nooit Puregon gebruikt, maar wel clomid en bij 150mg had ik echt last van bijwerkingen, een beetje hetzelfde als nu ik zwanger ben, erg emo (valt nu meestal wel mee) en onhandig (ik liet nooit wat uit mijn handen vallen, met 150mg heb ik op 1 dag 2 borden kapot laten vallen...).

    Groot voordeel van puregon tov van clomid is dat je tussendoor de dosis aan kan passen. Dan wordt je cyclus wel wat langer, maar heb je over het algemeen wel een eisprong. Bij clomid is het maar afwachten.
    Volgens mij mag je clomid niet te lang gebruiken omdat het bij te lang gebruik de overgang in gang zou kunnen zetten (zoiets heb ik ooit gelezen, pin me er niet op vast). En van clomid kan je baarmoederslijmvlies van slechtere kwaliteit zijn en dan zou het zonde zijn om het te lang te proberen.

    groetjes,
    Snoopy
     
  18. Mabelle

    Mabelle Actief lid

    29 sep 2006
    180
    0
    0
    Ok dan het is dus echt de moeite waard om puregon ipv clomid te gebruiken. Nou mijn verzekering vergoedt het dus niet. Dus dat wordt overstappen denk ik...
    Gr Mabelle
     
  19. cira

    cira Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    2.884
    0
    0
    Property service coordinator
    Gorinchem
    Mabelle mag ik vragen welke verzekering jij heb?

    Ikzelf xit bij zilverenkruis en die vergoeden alles zelfs zonder aanvraag tot gebruik van deze medicijnen.
     
  20. Denise85

    Denise85 Fanatiek lid

    4 okt 2006
    1.685
    0
    0
    @cira: hoeveel aanvullend ben jij verzekerd?
     

Deel Deze Pagina