Hoi. Ik heb tijdens de kraamtijd flinke overproductie en stuwing gehad. Ook liep de melk constant uit mn borsten. Dit is langzaamaan enigszins weer in balans met vraag-aanbod. Tijdens het voeden gebruikte ik de deurbel methode. Maar het probleem is nu dat als de toeschietreflex opkomt, ik dit voel door erge steken in mijn tepels en soms ook in mijn borst. Die pijn word steeds erger. Het voelt een beetje als kramp. Wat kan ik doen?
Sterk toeschieten kan inderdaad gevoelig zijn (tot pijnlijk) Probeer er achter te komen wanneer het pijn doet: echt op het moment dat het begint te lopen, of opbouwend naar dat moment toe? En hoe lang houdt het dan aan. Warmte helpt vaak, mede omdat warmte (de spieren) ontspant, maar ook omdat warmte de vaten laat uitzetten waardoor doorgang makkelijker kan gaan. Probeer dat eens uit? En ook kan het uitmaken wanneer je minder volle (gestuwde) borsten hebt. Ik lees dat je al te maken hebt met een ruime productie, dan is het of kijken of je vaker iets kunt voeden of af laten lopen, zodat je niet erg gestuwd bent op het moment van voeden. Gaat dit niet (omdat je al zo ruim in je productie zit), dan blijft het een kwestie van afwachten, het heeft even nodig tot je goed ingesteld bent met je ruime productie. Hierna nemen de klachten vaak af... Succes!