Ik denk dat omdat ik het een keer heb gehad. Ik had een plekje of bultje bij vagina en een andere arts die houdt zich daar mee bezig. Maar misschien is het veranderd sinds de laatste 6 jaar...dat kan. Bij mij ging het trouwens om iets op de huid. Misschien is dat anders. Maar als je er toch bent kun je het natuurlijk laten zien.
Ik zie dat je zwanger bent - nou als ik zwanger was en dacht een "bultje" te hebben op een plek dat het niet hoort daar beneden dan reken maar dat ik het zou vragen.. anders zou ik het toch niet uit mijn hoofd kunnen zetten (ik ben nog al een piekerkip met dat soort dingen.. ik vraag het liever dan dat ik denk had ik maar). Dat je al een afspraak bij de gyn hebt staan komt makkelijk uit, hoef je er wellicht niet meer naar de huisarts voor (of andere arts).
Ik zou het gewoon zeggen tegen de gyn. Daar hoef je je niet voor te generen. Die zien dagelijks de vieste dingen denk ik, nergens kijken ze raar van op. Nu moet ik zeggen dat ik ook een keer zoiets heb gehad. En het ging ook vanzelf weer weg, heeft een klein weekje geduurd of zo. Ik schrok er eerst wel van. Voel je met wassen ineens een bal die er niet hoort. Maar ik denk iets met een haarzakje of zo. Oja als je het woord clitoris lastig vind om te zeggen (ik snap dat) dan zou ik gewoon zeggen: tussen mijn benen of iets duidelijker: tussen mijn schaamlippen.
Ja natuurlijk kan dat. De beste man/vrouw heeft al duizenden clitori gezien in zijn/haar carrière en is voor hen net zoiets als een grote teen voor de leek.
Absoluut niet. Je kan toch zeggen goh ik heb een vraag dat waarschijnlijk niet gerelateerd is aan mn zwangerschap. Artsen zijn wel wat gewens hoor. Netjes iets vragen mag altijd vind ik. En dat de gyn daar niet voor zou zijn?? Ik had een ontstoken klier van Bartholin (google maar ) en als ik daar wat aan had willen laten zou de ha de gyn bellen voor een afspraak. Gelukkig slinkt t al uit zichzelf.
Dit dus. De huisarts ziet je komen als je net een dag ervoor in de beugels hebt gelegen bij de gyn. Gyn kan daar uitstekend naar kijken, dat is zijn/haar gebied.