konijn vraagje

Discussie in 'De lounge' gestart door citta, 16 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    Hallo dames

in Januari hebben wij een konijn gekocht
    werd ons wijs gemaakt dat het een dwerg konijn zou wezen
    maar het is gebleken dat ze een vos konijn is .
    ze is harstikke lief
    maar dochter lief wil heel graag een dwergkonijntje hebben
    vandaag besloten om een dwerg konijntje te kopen
    en we hebben er 1 van 8 weken oud
    ook een vrouwtje
    in de winkel zeiden ze dat vrouwtjes wel samen kunnen
    nou even ging het goed op de grond in de woonkamer ,
    later dachten wij van nou nu proberen samen in 1 kooi ,nou mooi niet dat het gaat .
    en nu net doe ik ze allebei weer op de grond in de woonkamer ,en weer gaat de oudste konijn wildt doen tegen dat kleine konijntje .
    hoe pakken we dit nou aan .?
    komt het ooit nog goed .dat ze toch als nog samen kunnen spellen.
    en misschien ooit samen in een kooi.
    of moet ik maar ervan overtuigen dat het nooit meer goed komt samen .
    wel jammer zou ik dat vinden
    want ik vind alleen ook maar alleen.
    en om nou het dwergkonijntje terug te brengen is ook weer zielig .
    en hoe ga ik het uitleggen aan onze dochter van 4 jaar oud .

pffff waar ben ik toch aan begonnen .

hier een foto van vanmiddag eerste ontmoeting dat nog goed ging .

2. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    rotterdam
    hier foto

3. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Geen idee

Maar ze gaan in grote even groot worden.. En hoe groter de kooi hoe groter ze worden, zoals een vis dus. Onze dwerg had meer weg van een vlaamse reus, maar die liep altijd los, vandaar dus..

4. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    De beste combi bij konijnen is mannetje-vrouwtje. En dan beide eventueel gecastreerd, in ieder geval mannetje anders krijg je heel veel konijntjes ;).

Vrouwtje-vrouwtje lan goed gaan. Je moet ze rustig aan elkaar laten wennen. Laat ze beide voorlopig in een eigen hok. En zet ze regelmatig bij elkaar op neutraal terein. Bijv. De keukenvloer of in de gang. Blijf daar wel bij en let goed op hoe ze op elkaar reageren. Het kan goed helpen door ze samen te laten eten dat is een sociale bezigheid bij konijnen op die manier kunnen ze naar elkaar toe groeien.

Schrik ook niet als ze 'vijandig' naar elkaar gaan doen. Ze moeten onderling even uitmaken wie de baas is. As ze echt gaan vechten, bijten oid. Dan moet je ze meteen uit elkaar halen en beide in het eigen hok terug zetten. Je moet ze echt regelmatig bij elkaar zetten op neutraal terein.

Geloof me er gaat echt even veel werk in zitten. Je hebt kans dat het helemaal nooit goed gaat, vrouwtjes konijnen zijn niet de makkelijkste. Maar dan heb je er wel alles aan gedaan. Google eens op konijnen koppelen. Er staan veel tips en info op internet.

Wij hebben zo ook 2 mannetjes konijnen gekoppeld. Ging eerst ook slecht en we dachten dat het niks ging worden, waren uiteindelijk de beste vriendje. Nu een mannetje en een vrouwtje en dat was veel makkelijker.

Zo een heel verhaal....
    Hopelijk heb je er wat aan. Hoop dat het je gaat lukken. Ze zien er op de foto herl leuk uit!

5. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    een konijn groeit echt niet naar de groote van het ok, dan had ons konijn nu een vlaam moeten zijn. dikke onzin.

dat is een nadeel als je een konijn in een dierenwinkel koopt, dat heb ik zelf ook ervaren, ik wilde een voedster, maar bleek later een ram te zijn. en ik had een alaska in plaats van dwerg. en mijn baardkonijntjes, hadden later nog maar 1 plukje tussen de oren en alleen in de winter.
    mijn broer kocht ook een dwerg dacht hij, maar dat was een duitshangoor.

nu heb ik wel echte dwergen gehad, gekocht bij een fokker.

en 2 vrouwtjes kan goed gaan, maar dat gaat niet in 1 dag goed, ik had 2 zusjes die meer dan 10 jaar samen zijn geweest. in jou geval zal het langer duren, zeker omdat de ander al volwassen is.

6. ZKim

ZKim Lid

10 jul 2013
    21
    0
    0
    Vrouwtjes konijnen kunnen niet samen, iig niet direct. Dus niet samen in 1 kooi, maar wel dat ze elkaar kunnen ruiken/zien. Konijnen zijn sociale dieren, dus helemaal goed om er meer dan 1 te hebben, maar geef ze idd de tijd. En als je ze samen hebt, dan op neutraal terein en niet te lang. Wie weet lukt het dan! Succes!

7. life

life Niet meer actief

Hier ben ik het niet mee eens...
    Een konijn heb je in verschillende rassen dus grotes.
    En bij mensen de een is ook iets groter als de ander en zo ook met konijnen.
    Aar ze groeien echt niet net de kooi mee...

En ben het met het verhaal van aagje eens. Konijnen zijn wat dat betreft gewoon lastig samen te houden als ze dit niet gewend zijn, komt idd tijd in te zitten.
    Gaat niet zo binnen eeb dag;)

8. Pucks

Pucks Actief lid

4 feb 2012
    326
    99
    28
    NULL
    NULL
    Ik geef je weinig kans dat twee vrouwtjes goed gaan. Het mooiste is een gecastreerde ram en een vrouwtje.

Ook is de kleine nog te jong om gekoppeld te worden. Bij een koppeling moeten ze de rangorde bepalen. Een konijn van 8 weken begrijpt hier nog niks van.

Wat je ook kan doen is een konijn uitzoeken in een konijnenopvang. Konijnenopvangen zitten overvol lieve konijntjes van alle soorten en maten. Ze helpen je bij de koppeling en weten vaak het karakter van het konijn.
    Helaas heb je hier natuurlijk niks aan als je al een konijntje hebt gekocht. Wellicht kunnen ze je wel helpen!

Succes ermee!

9. angel229

angel229 Niet meer actief

Wachten tot de kleine een maand of 4 is en dan opnieuw koppelen. Maar net als wat anderen zeggen: de kans dat het goed gaat is klein. Ik heb ooit twee voedsters bij elkaar gehad, is zeker een half jaar tot een jaar goed gegaan en op een morgen zag ik dat ze gevochten hadden. Toen heb ik ze uit elkaar gehaald. Tijd later weer eens geprobeerd, want eerder vonden ze het ook fijn om samen te zitten. Maar was gelijk weer vechten. Daarna heb ik ze maar uit elkaar gelaten.

Dat een konijn groeit naar de grote van het hok is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb!

10. piekie

piekie Lid

9 jun 2009
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan konijnen helaas niet zomaar bij elkaar zetten. Idd het beste mannetje en vrouwtje (gecastreerd) maar dan nog moeten ze gekoppeld worden. Zou ze niet zonder toezicht bij elkaar laten.. Succes!

11. Vagans

Vagans Niet meer actief

2 vrouwen gaat samen eerder fout dan gked. Een goede dierenwinkel medewerker hoort dit te weten en ik zou ze dat zeker nog even duidelijk gaan maken, vind t schandalig dat je zo geadviseerd bent!

En de opmerking ze groeien naar het hok net als een goudvis. ..

Whahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

Zijn er serieus mensen die dit nog geloven? Wel is van DNA gehoord?

Zelfs bij goudvissen is het niet waar die horen allemaal zon 35 cm te worden maar gaan gewoon te vroeg dood of groeien krom.

12. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    rotterdam
    bedankt voor jullie tips .
    ik hoop dat het ooit toch goed gaat.
    ja inderdaad kleine konijn van 8 weken weet niet wat er overkomt .en ze wilt steeds bij haar liggen ,ze zat in de winkel ook met andere soorte en maten koijnen ,dus nu denkt ze ook van het is een konijn uit de winkel waar ik aan ken gaan liggen .de oudste was in januari 8 weken oud .
    ik heb ook een hond en die mag genees snuffelen aan de kleine van de grote ,dan komt gelijk de grote eraan en maakt gelijk een grom geluid naar de hond .ik heb ook een toiletbakje onder de kooi staan .de kooi staat op een tafeltje (omdat wij vloerverwarimg hebben) en daar ging de kleine in ,en hup daar kwam de grote eraan en werd hellemaal wildt,denk jaloers gedrag .het is haar toiltbakje en nu zit er een indringer erin .ja vroeger had ik man -vrouw konijn inderdaad geen problemen .maar omdat man altijd ging sproeien,dacht ik van nu neem ik 2 vrouwen .had ik ze maar van klein;s af allebei gekocht dan was het misschien geen probleem geweest.had ik dan nu een mannetje moeten nemen ? had het dan wel goed gegaan.is bijvoorbeeld een mannetje van 8 weken bij een vrouwtje zeg maar 10 maanden oud .zou dat wel gaan ?of had het andersom gemoeten mannetje 10 maanden en vrouwtje 8 weken oud .
    ik ga me best doen om elke dag 2x per dag een kwartier te laten ruiken /en zien .kijken of dat gaat werken .en anders pech dan omste beurt eruit .

ik heb weer wat .

13. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    Tja, mannetje-vrouwtje kan ook fout gaan alleen is de kans iets kleiner. Nog even een tip, als je ze (als ze goed aan elkaar gewend zijn..) bij elkaar in het hok gaat zetten, verschoon dan eerst het hok helemaal en maak het goed schoon dat er geen geurtjes meer in zitten van het 'grote' konijn. Dan is het hok neutraal en kunnen ze beide hun plekje vinden. Maar echt pas bij elkaar in het hok als ze goed aan elkaar gewend zijn!

14. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    rotterdam
    aagje90

Mijn man ging de konijntje halen .
    en ik ging samen met mijn dochtertje de kooi schoonmaken
    grondig met detol ,en alles weer lekker vers verschoont.
    de grote konijn heeft zo grote tunnel in haar kooi zitten met hooi erop .zo gekocht toen .en daar leg ze altijd in .maar nu heeft de kleine erin gezetten ,en nu gaat de grote konijn er niet meer erin liggen .
    bizar!
    maar de kooi van de kleine konijn heb ik boven op de kooi van de grote konijnenkooi gezet .naast elkaar heb ik geen plek .
    anders moeten ze op de grond staan naast elkaar maar dan ben ik bang voor tocht .
    ik wacht wel even tot de kleine konijn wat groter is .
    want ze is nu echt klein .net een cavia .

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.928
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Deze dierenwinkel heeft je eerst fout voorgelicht over het ras (en dus de maat) van het konijn. Vervolgens koop je er nog één en krijg je weer foute informatie, namelijk dat twee vrouwtjes samen wel goed gaat.
    Weet jij dan wel heel zeker dat dit een vrouwtje is??? Ik zou niet af gaan op het woord van de verkoper. Die weet duidelijk niks van konijnen of is een grote leugenaar.
    Ga dus langs de dierenarts en laat het geslacht van beide konijnen checken!

Koppelen zou ik pas doen als de jongste vier maanden is. Inderdaad op neutraal terrein. Er mag best eens wat haar rondvliegen, maar ze mogen elkaar niet echt bijten. Zorg dat er een grote voerbak staat, zodat ze wel samen kunnen eten maar niet te dicht op elkaar zitten.

Mocht het koppelem op neutraal terrein niet gaan, kun je eventueel nog proberen ze samen in een stressvolle situatie te zetten. Bijv. samen in een reishok en een stukje autorijden. Maar dit zou ik alleen gebruiken als je er anders echt niet uitkomt. Het is niet de meest diervriendelijke manier van koppelen. En brengt toch meer risico met zich mee dat ze later alsnog weer gaan knokken.

Maar echt: laat het geslacht checken door iemand die er wel verstand van heeft, voordat je straks met een heel nest zit. Er zijn al genoeg ongewenste konijnen in ons land!

En zorg dat ze ook als ze straks samen in één hok zitten, echt genoeg ruimte hebben. De meeste standaardhokken zijn niet eens groot genoeg voor 1 konijn, laat staan 2! Liefst een hok met extra verdieping, zodat ze elkaar eventueel uit de weg kunnen gaan.

Wat ik trouwens op de foto's kan zijn, lijkt de kleinste die je nu hebt wel van een redelijk klein ras te zijn. Dat kun je zien aan de oren; hoe kleiner die in verhouding zijn, hoe kleiner het konijn blijft. Dus een jong konijntje met van die schattige dombo-oren, wordt later een fors konijn. Zijn de oortjes een stuk kleiner, dan blijft hij ook kleiner.

16. life

life Niet meer actief

@tupp. Ben het eens met het bovenste gedeelte zeker waar.
    Ikzelf werk in een dierenwinkel en mag ik eerlijk zeggen, het is echt heel onduidelijk over wat wel goed gaat en wat niet (man/vrouw) verschillende lezings/ ervarigen van klanten en andere mensen en die van mezelf maakt het erg onduidelijk.
    Ikzelf heb een fokkerij en bij mij zijn vrouwtjes en of mannetjes nooit goed gegaan dus echt alleeb een man en een vrouw.
    Vevolgens krijg ik te horen dat 2 zusjes wel kan, maar bestaat de kans wel dat hhet uiteibdelijk ook knokken kan worden.
    Mannetjes sws niet. Ook die gaan niet zo samen en het gebeurd wel eens dat ze gaan rijden op mekaar en dan verkeerde kant en dat er dan eeb hapje genomen word, lijkt me niet fijn om daarvan een stukje te missen.
    Maar ik vertel wel altijd het kan goed gaat maar kab bet zo goed mis gaan en zelfs liever niet doen, maar klanten zijn vaak ook eigenwijs en doen maar wat... helaas.
    Van geslacht, tja ze worden gebracht onder "man" uiteindelijk toch een vrouw daar gaan de meeste medewerkers dan vanuit dat het dan ook een man is.
    Een konijntje van 6 weken oud heeft nog zon klein geslachtsdeel dat het lastig is om te zien, dus nachecken moet wel even gedaan worden, door iemand die het verschil wel weet natuulijk.

Ikzelf kijk ze altijd na, paar keer zelfs zodat ij het zeker weet. Nooit mis gehad maar door de jaren heen nag ik hopen dat ik het onderhand wel zo kan zien;)

17. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    Mannetje-mannetje kan ook goed gaan! Alleen is de kans wat kleiner dan bij mannetje-vrouwtje. Zolang ze maar gecastreerd zijn. Toen ging dat bij ons super. Het koste alleen wat tijd.

18. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Kan goed gaan en blijkbaar had jij zo`n zeldzaam succes.
    Zou het alleen niet bepaald als tip willen mee geven, omdat het in 99,99999999 % van de gevallen het niet goed gaat of goed blijft gaan als de heren gaan puberen.

19. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
  20. tulp123

tulp123 Bekend lid

7 feb 2013
    578
    281
    63
    Konijnen groeien inderdaad niet naar de grootte van het hok..anders zou je als je twee chinezen in een groot huis zet hele lange chinezen hebben? ;)
    Bij vissen gaat het wel op, in een kleine kom zitten minder stoffen om te groeien (kalk ed), en die remmen de groei.
    Even ontopic, onze hangoren zijn ook twee knorrige dames voor elkaar. Zitten wel gezellig bij elkaar, maar zo snel als er eten komt breekt de pleures uit en vechten ze om de voerbak. Ik laat het zo. Ze verwonden elkaar niet, en laat de sterkste maar het eerst eten. Zou ze gewoon proberen te laten wennen aan elkaar met kooien naast elkaar oid.En dan in een vreemde ruimte bij elkaar zetten, hebben ze ook geen territoriumdrang. Kan zomaar best goed komen allemaal..

Deel Deze Pagina