Ik ben echt overal naar aan het kijken. Op dit moment hebben we het gewoon niet breed.. Ik heb geen baan meer, ben zwanger van de derde, en manlief werkt 40 uur. Vanaf volgende week heb ik een schoonmaakbaantje voor 3 uur per week en voor de rest is er werkelijk niks te krijgen op t moment, mede door de zwangerschap. Hoe besparen we al? Boodschappen max 60 euro per week. Geen dagjes uit zomaar. s Zomers zelf groenten verbouwen. Kleding kids en mezelf kopen en verkopen via Marktplaats of Facebook. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ben eigenlijk gewoon benieuwd naar tips voor dingen die nog goedkoper kunnen. Heb net al online zitten snuffelen voor Electra en Telefonie ed.. Kom daar echt niet zomaar uit.
Vergeleken met jaren terug hebben wij echt al heeel veel bezuinigd en geven we veel minder uit per maand door oa deze dingen: - Telefoon/internet/tv onder de loep nemen We zitten bij KPN alles in 1 en mobiele abbos lopen daar, daardoor automatische 10 korting op 1 mobiele abbo en alle minuten/mb's worden gratis verdubbeld dus lage pakketten. We betalen voor internet/tv/telefoon eerste 6 maand 35 en andere 6 maand 42,50 en hebben glasvezel + gratis cenderpakken, 100 mb internet, interactieve tv. - brood/fruit op de markt vooral tropische fruit als ananas en mango etc is daar spot goedkoop. Brood kost voor ons 3,50 bij de bakker hebben dan 3 verse broden. - vlees alleen op datum kopen dat scheelt he ongeveer 35% - weekmenu aanpassen op de aanbiedingen - alle verzekeringen bij langs lopen en kijken wat goedkoper kan - kleding in de sale kopen - houdbaar eten inslaan met de 1+1 acties - auto wat vaker laten staan
Je doet al best veel voor de dagelijkse uitgaven zo te lezen. Wat wij verder nog doen: - elk jaar overstappen van energieleverancier. Kan heel eenvoudig via een site als gaslicht.com en scheelt veel in de kosten - goed je tel/int abonnement bekijken en de goedkoopste kiezen of je huidige aanbieder bellen en kijken wat er mogelijk is als je aangeeft te willen gaan overstappen - overbodige verzekeringen opzeggen (bv reisverzekering is niet nodig als je al extra hulp buitenland via je zorgverzekering hebt) - lampen vervangen door LED lampen. Is nu een investering maar levert heel veel op, omdat LED lampen véél minder verbruiken en ook nog eens veel langer meegaan - Bezoek veel rommelmarkten en koop hier kleren, speelgoed, boeken etc. (veel) goedkoper nog dan marktplaats en kringloopwinkel, zeker als het vrijmarkten zijn.
Ipv led kun je ook voor spaarlampen kiezen, investering is lager, je bespaart heel iets minder het enige echte verschil zijn de branduren; led: 25.000 uur tov spaalamp: 8.000-10.000 uur. Al is led wel weer het voor het milieu. Je doet indd al heel veel. En de rest is eigenlijk ook al genoemd. Ik kan zelf echt goed bezuinigen door middel van een weekmenu gemaakt op aanbiedingen. Eind van de markt werkt ook goed.
Ik maak veel zelf, zoals brood(beleg), schoonmaakmiddelen, deodorant enz. We hebben geen auto. We eten niet vaak vlees en groenten/fruit zoveel mogelijk seizoensgebonden.
Kringloopwinkels hebben heel vaak leuke nieuwe spullen. Dus als je iets nieuws nodig hebt...kijk daar eerst eens..misschien hebben ze het toevallig Zo heb ik tot twee keer toe nieuwe schoenen ( hush puppies, mijn smaak en maat) gevonden voor 3 euro per paar.
1 of 2 keer bij je ouders/schoonouders gaan eten Toen wij het moeilijk hadden aten we 1 keer per week altijd bij mijn moeder. Natuurlijk omdat het super gezellig was...maar het kwam ook wel heel goed uit. Scheelt toch weer.
Thuis je boodschappenlijst maken en NIKS meenemen wat niet op de lijst staat. Dingen die je niet vaak gebruikt verkopen en als je ze een keer nodig hebt ergens lenen (zoals gereedschap). Stoppen met roken. Geen alcohol meer kopen en al zeker niet meer naar de kroeg. Geen dure frisdranken meer drinken. Je kunt beginnen met om en om frisdrank en water te drinken. Geen eten laten bezorgen of halen (friet, chinees, pizza, etc) Budgetkoken (recepten zat). Kliekjes invriezen en later gebruiken in gerechten (kliekjesdag). Thuis besparen door lichten uit te doen in ruimtes waar je niet bent, de kraan niet te laten lopen tijdens het tandenpoetsen, deuren te sluiten, verwarming een graag lager, de was ophangen i.p.v. in de droger, etc. Meer fietsen en minder de auto pakken. Online huishoudboekje AFAS Personal - AFAS Personal installeren en je uitgaven verder analyseren. Hier kun je bijvoorbeeld je abonnementen snel vinden en kun je eens goed overwegen welke je kunt stoppen (leesmap, krant, vereniging of zo). En verder onderzoeken of je wel het juiste abonnement hebt bij o.a.: Internetprovider, mobiele telefonie, energiemaatschappij, zorgverzekering, etc. Overstappen loont in bijna alle gevallen! Loop al je verzekeringen na en bedenk of je niet oververzekerd bent. Bijvoorbeeld een doorlopende reis- of annuleringsverzekering. Gaan jullie op vakantie dan? Dus heb je de verzekering nodig en zo ja, heb je niet een te hoge dekking? Geld wat je over houdt in een maand direct gebruiken om een lening af te lossen, zodat je daar minder rente over hoeft te betalen.
Naast alles wat al gezegd is: Voor elke verjaardag / feestdag geld of een speelgoedbon of kleding vragen. Uitvlooien of je geen recht hebt op iets van extra toelages ofzo. Elke cent die je man "bonus" verdient (eindejaar, vakantiegeld, ...) apart zetten op de spaarrekening voor noodgevallen. Kan manlief eventueel nog in 't weekend een paar uur ergens gaan klussen als je echt heel krap zit? Of zoeken ze niemand voor een krantenwijk?
Bij Primark kan je heel goedkoop kleren kopen. Ik heb voor de kleine van mij tshirts met lange mouw gekocht voor 2 per stuk. En de kwaliteit valt me reuze mee! Ik heb veel overbodige spullen verkocht via fb, van dat geld koop ik weer wat anders voor. (Zo heb ik de gehele woonkamer opnieuw ingericht. Tip wacht niet te lang met verkopen, verkoop als de style nog in is) Baby uitzet (maar die heb je vast nog met de 3e op komst) 2e hands kopen. En vraag gericht naar de kraamkadootjes. Misschien kan een vriendin een baby shower organiseren.. Baantjes.. Tja lastig.. Schoonmaakwerk is erg zwaar. Zeker als je zwanger bent. Misschien enquêtes invullen? Maak wel een aparte emailadres voor aan, je wordt overspoeld met extra mail. Al gekeken of je recht hebt op toeslagen?
Qua energie en telefonie. Na as donderdag kan ik je daarmee wel informeren. (Heb dan een gesprek met een bedrijf die het eea uitzoekt, waar je het voordeligst uit bent)
Volgens mij zijn jullie al heel goed bezig. Op een gegeven moment zet meer bezuinigen geen zoden aan de dijk, je wilt je kinderen niet nog meer onthouden natuurlijk. Dan kan je alleen maar aan de inkomsten kant nog wat doen misschien. Je man zou bvb nog in de avonden of weekends een bijbaantje kunnen nemen. Of jij misschien je aanbieden als oppas, call-center werk....ik noem maar wat. Sterkte en succes!
Zo te lezen doe je al veel om te bezuinigen. Wij letten de laatste tijd ook een stuk beter op en het zijn de kleine dingen die het verschil maken merk ik. * sowieso rook ik niet meer sinds ik zwanger ben en dat scheelt circa 60 Euro in de week , mijn man is sinds 1 Januari ook gestopt met roken en hij rookte 10 Euro per week weg dus dat scheelt ook een beetje * mijn man fietst tegenwoordig naar zijn werk (is circa 5 km) dus de auto blijft vrijwel de hele week stil staan, scheelt 20 Euro benzine per week want op die korte stukken is de auto helaas echt niet zuinig * de container lediging kost hier 7,25 Euro per keer, mag 1 keer in de 2 weken aan straat, we deden al plastic scheiden maar verder niet veel, tegenwoordig doe ik glas en blik ook scheiden wat inhoudt dat we de container nu nog maar 1 keer in de 10 tot 12 weken aan straat hoeven te zetten en dat scheelt dus echt wel erg veel, normaal ging hij toch wel 1 keer in de 4 weken aan straat. Dadelijk met de luiers van de kleine zal hij wel circa 1 keer in de 8 weken aan straat moeten maar dat is nog minder dan voorheen! * de verwarming staat alleen nog maar in de woonkamer aan, verder in huis nergens, misschien later ook op de babykamer maar dat scheelt ook wel veel. * boodschappen worden 1 keer in de week gedaan en ik maak altijd een briefje anders ga ik echt nutteloze dingen kopen, we gaan dan naar Kaufland en de AH, waren gisteren samen voor 80 Euro klaar, hadden we ook 2 pakken luiers erbij, vlees, drank, brood en eigenlijk gewoon echt alles voor een hele week (behalve verse groenten). Dat zijn eigenlijk de eerste dingen die zo in me opkomen waar we de laatste maanden echt wel op besparen.
Yay wat goed! Maareuh... 60 euro per maand, denk ik dan? Maar dat zet zoden aan de dijk zeg! Super! Die andere dingen zijn ook heel goed maar stoppen met roken is echt heel moeilijk. Kijk even of er geen luierinleverpunten zijn. Die waren er hier tot voor kort ook niet, maar inmiddels wel.
Ik ben echt van het consuminderen maar ik vind dit soort dingen moeilijk. Dus bezuinigen ten koste van anderen. En bij een ander eten terwijl die het financieel goed heeft, is misschien niet echt 'ten koste van' maar zo zou het voor mij wel voelen. Ik zou dan liever allerlei vegetarische budgetmaaltijden gaan koken. Een kilo rundvlees kost 10 (?) euro ofzo en een kilo kikkererwten kost 1,75. Dus vegetarisch eten scheelt enorm veel en is daarbij voor het milieu natuurlijk ook veel beter.
Zelf zou ik het ook in de gang aanzetten. Vooral dan als je een huis hebt met bovenverdieping. Anders komt er steeds zo'n enorme kou uit de gang als de deur open staat.
Naast alle tips die je al gekregen hebt (en het feit dat je zelf al heel goed bezig bent), heb ik nog een tip: kleding (en speelgoed) ruilen ipv kopen/verkopen op marktplaats. Kijk eens op Ruil makkelijk kleertjes en speelgoed | KrijgdeKleertjes Een leuk initiatief om o.a. kinderkleding en zwangerschapskleding te ruilen.