Hoi. Mijn dochtertje is nu 4 maanden en we zijn langzaam aan het beginnen met het geven van 'vaste voeding'. Buiten de flessen om krijgt ze een paar hapjes gepureerde broccoli. De eerste twee keer vond ze het heerlijk en gingen er een paar hapjes goed in. Maar na 1,5 dag werd ze erg huilerig en begint ze steeds te huilen als we haar een hapje willen geven. Is ze toch nog niet toe aan een hapje of zou ze toch de broccoli niet lekker vinden? Moeten we dus even wachten met het geven van een hapje of toch een andere smaak proberen? Wat is jullie ervaring/advies?
Ik zou lekker nog een paar weekjes wachten. Het mag met 4 maanden, maar het hoeft nog niet en sommige kindjes zijn er nog niet aan toe.
Ik zou een andere smaak proberen. Wij zijn bij beide kids (ook vanwege de reflux) begonnen met 4 maand bijvoeden op aangeven van de KA. Gewoon 1 of 2 lepeltjes per keer en dat langzaam uitbouwen naar meer. Wij zijn begonnen met fruit in de ochtend te geven rond 10 uur en twee weken later hebben we daarnaast rond avondetenstijd ook groenten gegeven. Steeds 2 dagen dezelfde smaak en dan weer een andere. We hebben echt nooit problemen gehad met uitspugen of huilen... ze zullen er dan ook wel aan toe zijn geweest. Het ene kindje is er sterk aan toe, het andere kindje wil pas veel later echt eten. Als het huilen begint iig stoppen en het de volgende dag gewoon weer proberen. Als het gehuil dan blijft is het misschien wel verstandig even een week niets bij te voeden en het na een week weer voorzichtig te proberen.
Alle nieuwe smaken zijn nieuw. Vies of niet lekker bestaat nog niet voor een baby, omdat ze het concept niet kennen. Een baby heeft soms wel 10 tot 20 keer proeven nodig om een smaak te leren kennen. En met proeven bedoel ik niet in lepeltjes maar aanbiedingsmomenten. Echter, met huilen geeft ze (in mijn ogen) heel duidelijk aan dat ze nog niet toe is aan bijvoeden. Dan kun je beter een paar weken wachten. Je mag vanaf 4 maanden beginnen, maar het advies van 6 maanden geldt nog steeds.
Dat laatste valt over te twijfelen... Volgens nieuwste studies is juist tussen 4 en 6 maand al aanbieden van andere voeding juist beter om allergieën tegen te gaan etc.... Die richtlijn hanteert onze KA dan ook. Veel CB's hanteren nog de "oude" richtlijn van 6 maand. Trouwens, vies of lekker bestaat wel degelijk hoor! Ook baby's worden met smaakpapillen geboren Ze moeten wennen aan bepaalde smaken en aan de vreemde gewaarwording van een lepel in de mond... maar ze hebben echt wel al voorkeuren voor smaken.
Ik zou eerst wortel proberen en bloemkool, dat is wat neutraler. En anders enkele weken laten rusten voordat je weer probeert.
Voordat we weer een discussie krijgen. Het MAG met 4 maanden. Vaak zie ik wel dat mama's met reflux-baby's wat eerder gaan bijvoeden omdat vaste voeding toch wat dikker is en minder snel omhoog komt na het eten. Hier dus ook gedaan ivm verborgen reflux. Met 6 maanden is het wat noodzakelijker omdat de ijzervoorraad van de baby op raakt en met 9 maanden zouden ze toch wel wat aan bijvoeding moeten gaan eten.
Als je begint dan begin niet met broccoli of wortels. Wortels veroorzaken veel krampen en obstipatie. Bij groente met courgette en bloemkol (kook verd want volgende spmmige lusten ook niet ). Die twee groente kunnen echt niks veroorzaken. Bij fruit met gestoomde pruim: gaat ze lekker poepen van en bevat natuurlijke suikers. Je kan blijven proberen 1 theelepeltje per 2-3 dagen. Met 6 mnd kan je ook beginnen dan zal het wat soepeler gaan indd. Ik had ook veel problemen met bijvoeden maar een andere proberen ging het goed gewoon. Dwing niet haat als ze niet wil.
Ik wil alleen maar aangeven dat het dus nog niet noodzakelijk is om al te beginnen. Je kan ook nog even wachten en het wat later weer proberen
Wortel is juist een heel geschikte aanvangsgroente en erg mild! Net als pompoen, zoete bataat en aardappel. Pruim kan juist makkelijk irriteren, daar kun je beter mee wachten tot maand of 9 als kind gevoelig is. Maar goed, als een kind van net vier maanden huilt bij het aanbieden van een lepel? Gewoon even paar weekjes wachten en opnieuw beginnen. Het heeft geen haast!
Hier met 4 + 1 maanden begonnen met bijvoeden. Eerste hapje was broccoli 4 dagen, toen bloemkool, wortel, sperziebonen en erwten. Nu 2 dagen hetzelfde hapje en dan de volgende. Had niet echt het idee dat hij anders reageerde op wortel en broccoli. Rijstebloem doe ik als lunch en groente voor het flesje van 18.30u. Met fruit wacht ik nog even. Hij lijkt helemaal tevreden nu. Voor het bijvoeden huilde hij telkens na de fles.
+1. Bijvoeding dient te gebeuren tussen de 4 en 6 maanden. Maar vanaf 6 maanden is het geen bijvoeding meer, dan wordt het gewoon voeding. Zie hier voor een zeer handig schema wat betreft voedingschema's babies vanaf 6 maand en wat ze dan nodig hebben: http://www.zorgvoorgezondgewicht.nl/cms_upload/docs/I_0151707i__IWG_Voedingsadviezen_voor_zuigelingen_6_12_maanden.pdf
Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden Dit is ook een handig schema, ook voor kv-kindjes