Kan ik een dagje weg?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door immetje, 18 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. immetje

immetje Lid

6 mei 2008
    60
    0
    0
    Beste lactatiekundige,
    Misschien ben ik wat voorbarig ( aangezien ik nog niet bevallen ben), maar 1 vraag houdt mij erg bezig nu ik 41,1 weken zwanger ben.
    Ik wil graag borstvoeding gaan geven. Ik heb al vaak gelezen dat je vanaf 5 weken kunt beginnen met evt een flesje tussendoor te geven.
    Nu weet ik al dat ik over 5 weken 1 hele dag weg ben ( zonder kindje). Hoe kan ik dan zorgen dat mn kindje die dag toch moedermelk krijgt?
    Moet ik de week ervoor dan elke dag extra 1x kolven? Heb je zomaar wat extra melk om n hele dag mee te voorzien?
    Of is t beter om die ene dag flesvoeding te geven? en vooraf al n voeding te vervangen door flesvoeding?
    Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit moet aanpakken?
    Die dag is t namelijk voor mij heel lastig om momenten te vinden om af te kolven. Is dat geen probleem om n dag helemaal niet te kolven of moedermelk af te geven?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Groeten
    Immetje ( een aanstaande moeder die niet meer langer wil wachten!)

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Immetje,

(ik hoop voor je dat terwijl ik dit type je bevalling bezig gaat! hoef je niet langer te wachten....het is immers toch weer om binnen te zijn!)

Het is wat lastig om wanneer je kindje nog zo jong is een hele dag weg te gaan zonder te kolven. Je bouwt dan te veel spanning (stuwing) op de borst op en dit is ECHT niet prettig en kan zelfs zorgen dat je je helemaal niet lekker voelt en in het meest ongunstigste geval een borstontsteking aan beide borsten. Dit wil je niet!
    (in het meest gunstigste geval heb je keiharde borsten die ook nog eens door je kleding heen lekken)

Je zult er niet aan ontkomen om af te kolven of te zorgen dat je kindje in de buurt is (bij oppas?) om zo te kunnen voeden.
    Wanneer je kiest om te gaan kolven dien je een goede kolf te hebben, en daar al eens vaker mee gekolfd te hebben, omdat kolven een proces is wat je moet leren: je kunt nog zoveel spanning op de borst hebben, maar als je nog nooit gekolfd hebt kan het zijn dat je lichaam het niet snapt om zo te zeggen en er geen druppel tevoorschijn komt. Je kunt natuurlijk al in de kraamtijd leren om met de hand te kolven, dan ben je niet afhankelijk van een kolfapparaat en met regelmatig oefenen gaat het heel goed en makkelijk en snel. Vraag je kraamhulp of verloskundige om duidelijke instructie. (het is niet moeilijk, enkel een kwestie van oefenen en het juiste ritme te pakken krijgen)

Je kunt wanneer het goed gaat met aanleggen en voeden van af de 3e week dan wel zo'n 2 keer per week een flesje geven om te oefenen. Dit hoeven geen hele voedingen te zijn, 30, 40 cc is al meer dan voldoende om te kijken of je kindje het zuigen aan een fles door heeft.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt vast? anders hoor ik het nog wel. Succes, ga je iets leuks doen overigens?
    groetjes en een mooie bevalling toegewenst vast!
    heidi margit

3. immetje

immetje Lid

6 mei 2008
    60
    0
    0
    Hallo Heidi Margit,
    Dankjewel voor het duidelijke antwoord.
    In mijn geval zal ik die dag dan moeten proberen te gaan kolven, want ik ben dan zo'n 80 km van mn kindje vandaan.
    Maar ik neem aan dat ik de dag ervoor al moet kolven om mn kindje die dag van voeding te voorzien.(die de oppas dan geeft)
    Maar heb je zomaar de dag ervoor dubbele voeding dan?
    Of moet je al n week lang proberen elke dag iets extra's te kolven om die ene dag genoeg te hebben?Invriezen?
    Het gaat om n sportevenement waar ik naar toe ga/moet. Ik heb er veel zin in, en ik hoop mn kindje die dag met n gerust hart achter te kunnen laten. ( en dat ik dat dan ook nog wil/kan)
    Groeten
    Immetje
    ( en nee, helaas nog niks gebeurt...nog steeds aan t wachten)

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Immetje,

Je kunt vanaf de 2e week wel in de ochtend na kolven na de voeding. In de ochtend heb je vaak meer melk dan later op de dag en kolf je dus makkelijker wat af. Het hoeft niet een hele voeding in 1 keer te zijn, je kunt ook beetjes bij elkaar sparen en dat dan in 1 keer invriezen. Het kolven doe je nadat je kindje gedronken heeft, of terwijl het aan de ene kant drinkt kolf jij aan de andere kant. (maak je gebruik van het toeschietreflex wat je krijgt als je kindje drinkt)

je kunt ook voeden, dan bijvoorbeeld douchen, kopje thee ofzo en dan na drie kwartier nog eens kolven. Wederom: dat hoeft geen hele voeding te zijn!

bedenk wel dat wanneer je iedere keer extra kolft (dus uur na de voeding) je lichaam dat ziet als een extra voedingsmoment. Dat moet zich naderhand dan weer regelen. Je kunt ook iedere keer op een ander moment kolven, dan heb je dat iets minder.

Veel succes! en plezier!
    (en misschien een zondagskindje dan?!)
    Heidi Margit

Deel Deze Pagina