Hallo, Ik heb een vraagje. Mijn dochter Isis is met 35 weken en 4 dagen geboren. Ze woog toen 2930 gram. Ze had een hele goede start en is alleen een week in het ziekenhuis geweest omdat ze erg geel werd. Ze heeft 72 uur onder de lamp gelegen. Nu is ze alweer een week thuis (ze is nu 2 weken oud) en het gaat heel erg goed met haar. Mijn vraag is echter de volgende: We hebben een weegschaap moeten huren en moeten nu voor elke voeding kijken hoeveel ze weegt en na het drinken aan de bosrt kijken hoeveel ze dus heeft gedronken. De rest moeten we dan aanvullen met gekolfde melk of met kunstmelk. Ik wil haar heel erg graag volledig aan de borst hebben maar ik weet niet goed wat ik van zo'n kleintje mar verwachten. Het voelt nog niet goed om haar enkel de bosrt aan te bieden. Ze drinkt vaak even 5 min goed en is daarna zo slaperig dat er verder niets meer inkomt. Aan de andere kant ben ik bang dat ze het nooit leert zo omdet ze telkens de fles krijgt aangeboden. Wat raad je me aan? Met vriendelijke groeten Treintje
Hallo Treintje, Gefeliciteerd met je dochter! Wat goed om te horen dat ze het zo goed doet! Kindjes die zo vroeg zijn geboren (en nu dus nog steeds onder de volledige termijn zitten- ze zou nu 37 weken zijn) hebben hun energie nodig om te groeien, groeien en nog eens groeien. Alles kost ze energie: op temperatuur blijven, drinken, wakker worden...het is dus logisch dat ze maar zo kort actief aan de borst drinkt. Het is zaak om te zorgen dat ze aan de borst blijft drinken, zoals ze nu doet, en haar niet te moe te maken dat ze ook nog haar flesje verder drinkt. Ze zal groeien en dan vanzelf meer energie krijgen om aan de borst te drinken. Probeer haar rustig te stimuleren als ze in slaap valt, neem een rugbyhouding, zodat ze niet horizontaal ligt, maar iets rechtop, dan blijft ze misschien een minuutje langer wakker. aai haar over haar bolletje, wrijf eens in haar handpalm (muis van de duim) om tot zuigen aan te zetten wanneer ze stopt met drinken. moedig haar aan met zachte stem om haar te herinneren dat ze aan het drinken was. Vanaf dat ze de uitgerekende termijn heeft gehaald mag je verwachten dat ze een volledige voeding uit je borst kan drinken. Op dat moment kun je haar verder stimuleren door goed te kijken wat ze doet: neemt ze langer pauze of drinkt ze minder effectief haal je haar af en wissel je naar de andere borst. Dit wisselen doe je een aantal keer, waardoor ze steeds opnieuw zal willen drinken en zo na een paar dagen langer door zal drinken, omdat ze niet gestoord wil worden! Maar dat is dus niet nu de bedoeling, omdat ze dat qua energie nog helemaal niet aan kan nu. Hoe is het met je productie? kolf je ook? wil dat lukken? En hoeveel voedingen krijgt ze per 24 uur? Ik hoor het graag! Succes, Heidi Margit
Beste Heidi Margit, Bedankt voor je duidelijke antwoord. Dit is een antwoord waar ik echt iets mee kan. Ik kreeg zoveel tegenstrijdige informatie van ziekenhuis, verloskundige en wijkverpleegkundige. De laatste 2 vonden dat ze alles aan de borst moest drinken en dat de weegschaal de deur uit moet. Dat komt denk ik omdat ze toch al 6 pond woog bij de geboorte en ze wordt denk ik dus iets sterker ingeschat dan ze daadwerkelijk is. Ik ga lekker door op de weg die we ingeslagen zijn en die je me aanraadt. Wat de productie betreft: Ik kolf elke voeding die Isis niet volledig drinkt af. Ik heb een huurkolf. De productie is nog niet heel erg goed volgens mij. Isis kan er op een goed moment 70 ml uit halen en dan kolf ik 's ochtends nog 40 ml eruit (dus totaal 110ml). 's avonds drinkt ze maar 10 tot 20 ml en dan is de opbrengst in totaal maar 40-50 ml dus dat is niet zoveel. S' nachts geef ik Isis alleen de fles en dan kolf ik niet, want dat hoefde in het ziekenhuis ook niet. Moet dat misschien wel? Isis krijgt nu 8 voedingen van 70-80 ml per keer (ze hoeft er maar 7 maar ze komt nog steeds elke 3 uur) Nogmaals bedankt voor je antwoord Groetjes v Marion
Hoi Marion, nog even kort een kolfschema waar je misschien wat meer opbrengst uit krijgt: masseer de borst licht, dan kolf aan en opschakelen tot het niet meer prettig is: dan 2 standjes terug schakelen. Dit is jouw optimale kolfvacuum. start met 7 minuten kolven, dan uit, masseren, kolf dan 5 min. kolf weer uit, massage, kolf nog eens 3-5 min. in totaal kolf je nu een kwartier, maar door steeds te stoppen en te masseren krijg je sneller meer en vettere melk! let je even goed op of je kolftrechter goed past? wanneer je hele tepelhof naar binnen wordt gezogen bijvoorbeeld, of je tepel wordt aan de zijkant van de buis in de trechter geplet, dan heb je wellicht een andere maat nodig waardoor je productie achter kan blijven. je zou in de ochtend ook een drie kwartier na het voeden kunnen kolven: je voedt dan, gaat dan bijvoorbeeld douchen of kopje thee, broodje eten en dan nog eens kolven. je hebt dan niet altijd een volledige voeding, maar het helpt soms moeders wel. Probeer het maar eens. Succes, ik hoor het wel! Heidi Margit