Misschien niet het goede topic maar dat merk ik dan wel. Ik heb een vraag en misschien dat er meer mensen zijn die hetzelfde hebben. Wij hebben altijd een stuk jonge kaas van de AH. Nu is het sinds een tijdje zo dat hij zo moeilijk te schaffen is dat hij helemaal uit elkaar brokkelt. We hebben toen een blok kaas van de lidl geprobeerd maar ook hier hetzelfde probleem. Zijn er meer die dit hebben? Misschien iemand tips of trucs?
Geen idee waar het aan ligt, ik heb dit ook een tijdje met Lidl kaas gehad. Daarna was het weer over.
Oh, haha mijn man was ook al aan het tieren op de AH kaas Normaal heb ik de kaas van de Aldi, die blijft beter in elkaar
Wij momenteel ook. Lidl kaas. Wist je dat er speciale kaasschaven voor jonge kaas zijn? ( over het algemeen helpt het wel )
Het schijnt dat kaas niet van constant dezelfde kwaliteit kan zijn. Heeft met de kwaliteit van de melk en het rijpingsproces te maken geloof ik. Hmmmm, je hebt niet zoveel aan mij ben ik bang. Weer een typisch gevalletje van de klok hebben horen luiden, maar waar is die verrekte klepel.
probeer eens een andere kaasschaaf... hier 2 dezelfde, de ene schaaft hele mooie plakjes, bij de andere gaat mijn kaas scheuren en afbrokkelen (of bedoel je dat niet?!) Soms hangt het ook van de temperatuur van de kaas af.
Toch wel een geruststelling dat wij niet de enige zijn die het probleem hebben. Ik denk dat ik belegen kaas niet lekker vind, maar misschien toch eens proberen. @mamabri grappig vl is hier ook elke keer aan het tieren en wil het dan gelijk weg gooien. Ik wist niet dat er een speciale kaasschaaf is voor jonge kaas. Waar kan je die krijgen?
Gewoon bij de AH/jumbo op de kaasafdeling. Mijn man wil het niet weggooien, maar die eet dus wel alle afgebrokkelde stukken op, en er wordt hier al zeker 2 kilo kaas per week gegeten, dus dat is echt niet de bedoeling!
Inderdaad een andere kaasschaaf gebruiken. Een normale heeft een lang plat stuk boven het mes, de schaaf voor jonge kaas heeft dit niet.
Een andere kaasschaaf hier hebben we 1 voor oude kaas en 1 voor jonge. Ooit eens gekregen van de leverancier maar ze zijn overal we te koop voor jong moet je kijken naar een hele scherpe dunne schaaf
Goede kaasschaaf van de kaasboer doet wonderen! Sinds wij die hebben is elke kaas prima te schaven eerder brokkelde ze allemaal!
De manier van schaven kan ook verschil uitmaken. Bij mijn man brokkelt het vaak, bij mij eigenlijk nooit (zelfde blok kaas, zelfde kaasschaaf). Ik corrigeer zijn veldslag dan ook meestal Snel schaven zonder naar beneden te drukken is dus misschien ook nog iets wat je kunt proberen. Mijn man drukt vaak op de schaaf en gaat een stuk langzamer, met als gevolg dat hij nog geen centimeter verder is voordat de eerste brokjes eraf vallen. Ik gebruik meer de snelheid en druk die je ook bij raspen gebruikt.