Kan ik hiervoor 'kiezen'?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door daydreamer, 13 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daydreamer

daydreamer Niet meer actief

Hallo,

Ik heb een vraagje, want ik kom er niet helemaal uit.

Mijn contract voor bepaalde tijd was per 1 juli afgelopen en deze keer helaas niet verlengd. Was op basis van 8 uur per week.
    Dus.. WW aangevraagd.

Ik heb daarnaast nog een parttime-baan van 9 uur per week. Daar werk ik nu 7 maanden, contract is gelukkig net weer voor een halfjaar verlengd!

Ik nag daar ipv 9 uur, ook 12 of 15 uur komen werken. Voorlopig is daar werk genoeg. Heel fijn dus! (dit zijn dan overuren)

Dusss.. Dacht ik.. Zal ik dan de WW-aanvraag stopzetten, want dat is zonde natuurlijk.
    Hou dan maandelijks misschien heel iets minder over.
    Máár ja, wat als dit contract straks ook niet verlengd wordt?
    Ga daar op dit moment uiteraard niet vanuit, hoor! Maar bijv. vanwege onze 2e kinderwens.. (helaas ervaring mee :().
    Kan ik dan niet beter mijn WW 'bewaren' tot het moment dat ik écht niets heb........?

Is dit een persoonlijke keuze? Of hebben jullie nog advies hierheen? Is dit verstandig?

Alvast bedankt voor de moeite in ieder geval.

Groetjes,
    Daydreamer

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Daydreamer,

Je hebt een WW-uitkering aangevraagd omdat je contract op basis van 8 uur bij werkgever A niet is verlengd per 1/7/2011.
    Daarnaast heb je een dienstverband van 9 uur bij werkgever B.
    UWV berekent het aantal uren dat je werkloos bent geworden met het gemiddelde aantal uren dat je per week werkte voordat je werkloos werd.
    De uren die je nog werkt worden hier van afgetrokken. Daarbij kijkt UWV naar de laatste 26 kalenderweken voordat je werkloos werd.

Voorbeeld in jouw situatie:

Je wordt gedeeltelijk werkloos.
    In de 26 weken voor je ontslag werkte je gemiddeld 17 uur.
    Je blijft 9 uur werken. Je bent dan werkloos geworden voor 8 uur per week.
    Actuele informatie vind je hier.

Als je meer dan 9 uur gaat werken, wordt dat verrekend met je WW- uitkering van 8 uur.
    Als je minder dan 5 uur werkloos bent of minder dan de helft van de uren nog werkloos, dan vervalt de aanvulling vanuit de WW-uitkering.
    Actuele informatie vind je hier.

Als je werkloos wordt bij werkgever B, dan kan je een aanvraag WW doen per eerste datum werkloosheid. Dan wordt opnieuw beoordeeld voor hoeveel uren je werkloos bent en kijkt UWV naar de laatste 26 kalenderweken voordat je werkloos werd.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina