Beste UWV Webcare Team, Ik heb een vraagje over het berekenen van de hoogte van de WW-uitkering. In november 2008 ben ik helaas ziekgemeld door mijn werkgever. Na twee jaar ziekte en een WIA-keuring ontvang ik sinds november 2010 een WW-uitkering. Nu ontving ik voordat ik ziek werd iedere maand een flinke toeslag ivm het vervangen in een hogere functie. Deze toeslag is tijdens mijn ziekte vervallen. Nu zou ik graag willen weten of de WW-uitkering berekend is/wordt op het SV-loon van oktober 2008 (voordat ik ziek werd) of dat van oktober 2010 (toen ik al bijna 2 jaar ziek was). Heb nu namelijk het idee dat dit berekend is op het loon van oktober 2010 en da's een stuk lager dan dat van oktober 2008. Alvast bedankt voor het antwoord!
Beste Eeka, Je wilt graag weten welke referteperiode de WW heeft gebruikt voor het berekenen van je uitkering. Voor het berekenen van het dagloon van de WW-uitkering nemen we het Sociale Verzekeringsloon een jaar voorafgaand aan de eerste werkloosheidsdag. Hierbij worden periodes van ziekte uitgesloten. Het jaar wordt dan volledig gemaakt door verder terug te gaan in het arbeidsverleden. Dit SV-loon delen we door 261 en komen daarmee op een dagloon. Als je dus vanaf november 2008 twee jaar ziekgemeld bent geweest, dan betekent dit dat we vanaf oktober 2008 het SV-loon van een jaar voorafgaand hebben genomen voor de berekening. Als er dus over de toeslag die je ontving Sociale Verzekeringspremies zijn afgedragen is dit meegenomen in de berekening. Uit je verhaal begrijp ik dat je twijfelt of dit bij jou goed is berekend. Om dit te controleren kun je zelf de berekening uitvoeren of contact opnemen met UWV-telefoon (0900-9294). De medewerker zorgt er dan voor dat er contact met je wordt opgenomen door de behandelaar van je WW-uitkering zodat voor je wordt gecontroleerd of je twijfels terecht zijn. Actuele informatie over de dagloon berekening vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare