Hallo allemaal! Twee weken geleden hadden wij een positieve zwangerschapstest in handen, we zijn echt super blij en gelukkig! 23 augustus hebben wij de intake en eerste echo bij de verloskundige, dan zullen we weten of het voor nu goed zit/eruit ziet. Spannend! Wij hebben dit jaar onze trouwdatum vastgesteld op 2 juni 2023. Maar.... Als alles goed mag gaan met mijn zwangerschap, ben ik uitgerekend rond 10 april 2023. Dit is natuurlijk best dicht op elkaar dus we zijn allebei wel zo realistisch dat dit niet haalbaar is en ook niet wenselijk (we willen natuurlijk volop genieten van onze dag, lichamelijk én mentaal ). Als de eerste echo goed blijkt te zijn, willen we dus knopen door gaan hakken omtrent het verplaatsen van de datum. (Dit is in principe geen probleem, we hebben de trouwlocatie bij het vastzetten van 2 juni gevraagd wat de flexibiliteit was ivm onze kinderwens) Ons idee is nu om het te verplaatsen naar september 2023. Dan zou ons kindje 5 maanden zijn. Ergens lijkt ons dit haalbaar, maar uiteraard hebben we ergens ook twijfels: is het niet te vroeg? Hebben we dan wel genoeg ruimte om dingen te regelen (immers krijgen we ons eerste kindje, alles is nieuw, vergt waarschijnlijk veel tijd/energie). We kunnen nu natuurlijk al veel regelen, maar ook voor de trouwdatum zullen we dan nog dingen moeten regelen. Lichte twijfels dus, en daarom ben ik eigenlijk even benieuwd naar jullie mening. Wat zou jij doen in een soortgelijke situatie? Of... Heb je ook zoiets meegemaakt? Hoe hebben jullie het aangepakt? Wie weet halen wij er inspiratie uit!
Ik denk dat t heel erg ligt aan hoe je je bruiloft viert. Als je voor je bevalling 80% weet te regelen heb je na je bevalling er weinig over te piekeren of regelen.
Ik denk dat het ligt aan hoe je het wil aanpakken. Wil je nu volle focus op het aankomende kindje en de voorbereidingen? Wat hartstikke leuk is, zwangerschap is een mooie periode waar je ook van mag genieten. Niet dat je straks stress hebt dat je 80% van je bruiloft geregeld wil hebben en alles voor de komst van jullie kindje. Om mij heen zie ik dat een bruiloft emotioneel en qua geregel gemiddeld meer is dan mensen hadden verwacht. Maar hangt helemaal af hoe jullie de dag gaan inrichten. en misschien daarnaast, wil je jullie kindje de hele dag erbij? Is het van ‘s ochtends tot ‘s avonds? Een 5 maanden oud kindje zal nog een paar dutjes per dag doen. Ga je dan het schema daar op inrichten? En kunnen jullie qua stress er mee om gaan als de baby dan ineens niet slaapt en alles in de war gooit? collega van mij had een leidster van de opvang die de hele dag met hun twee kindjes optrok en voor ze zorgde. Legde ze ook op bed bij hun thuis voordat het feest begon en bleef daar slapen totdat ze de volgende dag werd afgelost door zijn schoonzus. Daardoor konden ze zelf volledig genieten van de dag, met kindjes erbij maar niet de aandacht continue verdelen. Die kindjes waren wel 5 en 3 dus dat gaat makkelijker.
Je kunt ook overwegen te verplaatsen naar een datum als je 5-6mnd zwanger bent. Wel snel maar je bent dan fysiek vaak op je best.
Ligt natuurlijk heel erg hoe je door je zwangerschap, bevalling en de eerste tijd door komt, zowel lichamelijk als psychisch. Na mijn laatste 3 had ik dat prima aan gekunt, na de eerste echt niet..
Ik heb zelf altijd gezegd dat mijn kinderen ongeveer 7 maanden moeten zijn als ik ga trouwen omdat ze dan ook brood/soepstengels/rijstewafels etc mogen (en er dan ook een maandje aan gewend zijn). Dat kun je ze dan makkelijk toe stoppen als ze even onrustig zijn terwijl voor 6 maanden je voornamelijk afhankelijk bent van melk. Maar goed, dat zegt niet dat het daarvoor een no go is hoor, ik vond dat gewoon een makkelijker leeftijd. Verplaatsen naar voor de bevalling vind ik ook geen gekke suggestie eigenlijk. Tenzij je erg van een drankje houdt, want dat moet je dan wel missen op je eigen bruiloft natuurlijk
Ja, mee eens. Daar valt weinig aan te voorspellen.. ik zou daarom wachten tot een jaar na de bevalling.
Ik was nog aardig nuchter op mn eigen bruiloft. Was zo veel aan t kletsen met iedereen dat elke keer mn bier doodsloeg... Ik zou m voor de bevalling plannen, scheelt ook zoveel gedoe met erkennen. En anders wachten tot rond de 1. Heb hier een knul van 8 mnd maar die geef je echt nog geen soepstengel, happies gaan er nu aardig in, stukkie brood ook als je er de tijd en rust voor neemt maar die propt echt alles in zn bakkes als je niet oplet. Dochter was toch een makkelijkere met eten, aanzienlijk makkelijker.
Ikzelf zou ook even wachten tot je kindje ongeveer een jaar is. Dat lijkt me gewoon een makkelijkere leeftijd. Onze kinderen slapen bijv altijd nog best veel en een klein kindje, daar heb je gewoon je handen vol aan ook. Maar: je weet ook niet hoe je fysiek precies uit de bevalling komt. Wellicht ben je de eerste tijd nog erg moe (wat heel normaal is) of blijken je hormonen toch met je aan de haal te gaan, wat ook niet gek is. Ik zou het eerst ook een beetje van het moment laten afhangen.
Ik zou het of rond 5/6 maanden zwangerschap doen of met een jaar uitstellen. Ik had er niet aan moeten denken te trouwen met een kindje van 5/6 maanden. Dan ben je vooral met je kindje bezig en niet zozeer met je trouwdag. En dan nog van alles regelen voor je trouwen en voor je kindje.
Heel erg bedankt allemaal! We nemen al jullie standpunten en meningen in overwegingen. Overal zit wel wat in eigenlijk. Zwanger trouwen kan inderdaad zeker ook, echter zou dit niet onze voorkeur hebben aangezien we een prachtige buitenlocatie hebben gevonden waar we graag willen trouwen. En wil ik rond de 6e maand zwanger trouwen, zal dat rond januari zijn. Maar wie weet besluiten we komende weken dat we die locatie laten varen en toch te gaan voor een winter bruiloft.... En dan de optie van een jaar later trouwen: dit lijkt ons inderdaad een steeds betere optie. Dan is de kleine rond een jaar oud, en heeft het ons zelf ook meer gelegenheid om dingen te regelen etc. Bedankt allemaal nogmaals voor de input!