Ik wil je even een hart een onder de riem steken. Ik heb zelf jaren als kraamverzorgster gewerkt en heb ook mijn borstvoeding certificaat behaald. Het wel of niet veranderen van je borsten tijdens de zwangerschap heeft totaal niks mee te maken of wel of geen bv kunt geven. Dus jij kunt gewoon bv geven. Don't worry Naar mijn mening (en ervaring) is de grootste valkuil met het niet slagen van de bv is een gestresde moeder. Die haar melk uit haar borsten kijkt en daardoor niet kan ontspannen. Want dat voelt je baby en dan krijgen ze op een gegeven moment afkeer van de borst omdat ze merken dat hun mama helemaal gestrest raakt. En ik weet dat het makkelijker gezegd is als gedaan maar dat is wel echt een gouden tip die ik je mee wil geven. een ontspannen moeder= een ontspannen baby
Die fles zou ik sowieso in huis halen maar dan voor de voeding die je gekolfd hebt. De borstvoeding komt sowieso pas NA geboorte op gang en je borsten hoeven zoals hierboven gezegd niet te veranderen. Ik zou wel een andere kraamhulp aanvragen Dat wel.
Bedankt voor alle reacties! Ik weet nou in elk geval dat ik mij hier geen zorgen meer over hoef te maken, dat het eigenlijk niet zoveel zegt en dat het waarschijnlijk vanzelf wel goed komt als ik eenmaal ben bevallen. Daarnaast is het ook wel heel fijn om te weten dat ik niet de enige ben die tijdens de zwangerschap geen verandering heeft gemerkt. Zo uitzonderlijk is het dus ook weer niet. Degene die de intake heeft gedaan komt zelf niet bij ons kramen. De kraamzorg organisatie zelf is een grote voorstander van borstvoeding, ze hebben een certificaat voor borstvoeding en organiseren ook regelmatig voorlichtingsdagen op dat gebied. Je zou dus denken dat dit wel goed moet zitten. Blijkbaar hadden wij net de verkeerde persoon getroffen.
Een kantoormiep dus die zonder enkel verstand van zaken jouw onnodig ongerust heeft gemaakt! Het zal wel loslopen. Als je opstartproblemen hebt, kan je eerst bijvoeden met een vingerspuitje en/of kolven met een professionele kolf van de thuiszorgwinkel om de boel op gang te helpen. Bij pijnlijke tepels kan je een tepelhoedje gebruiken. Er zijn zoveel mogelijkheden! De kraamhulp regelt dat wel. En zo niet, schakel dan zsm een lactatiekundige in. Je hoeft niet op voorhand melkpoeder in huis te halen. Als bv niet lukt, is een bus poeder zó gekocht.