Kan ik voogd worden over mijn broertje?

Discussie in 'De lounge' gestart door dayenne, 21 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linnepin

linnepin Fanatiek lid

25 aug 2006
    1.030
    0
    0
    groepsleidster kinderopvang
    brabant
    @Dayenne: Een rechtswinkel is gratis. Er is ook een telefoonnummer wat je kunt bellen voor gratis advies. Zal eens kijken of ik dat nog ergens kan vinden......
    xx

2. Angelina

Angelina Niet meer actief

Ik denk dat je eerlijk gezegd weinig kans maakt.

Ik heb zelf een poos in de jeugdhulpverlening gewerkd, en het enige wat ik je zou kunnen adviseren is contact opnemen met BJZ, maar je zegt zelf al dat deze instantie niks wil doen.

Wanneer BJZ, RvK en de rechter vinden dat jouw broertje ergens anders zou moeten gaan wonen, ( uithuisplaatsing) dan zou je eventueel een kans maken dat hij bij jou zou mogen komen wonen ( Al acht ik die kans zelfs dan heel klein )

Het is een heel complex gebeuren, en de instanties zullen overtuigd moeten zijn dat jouw broertje 'gevaar ' loopt.

Weet je wat je nog zou kunnen doen misschien?
    Gaan praten met zijn school/leerkracht. Misschien dat zij zich ook zorgen maken om hem, en dat je samen met de school melding kan maken bij BJZ. ( Melding van leerkracht weegt altijd zwaar )

3. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    En weer faalt jeugdzorg !
    gatver wat een rot organisatie is dat toch.
    makkelijk hoor om te zeggen dat ze waarschijnlijk nu iedereen verdenkt.
    Die ouders hebben het al eens gedaan dus een 2de keer zit er dik in!

Dayenne ik weet maar een klein beetje van voogdij zaken en je kan het wel worden maar dan moeten je ouders uit de ouderlijke macht worden gezet.
    En daar heb je dus o.a. jeugdzorg voor nodig.
    heel veel sterkte en ik hoop van harte dat je broertje daar snel weg is.

4. linnepin

linnepin Fanatiek lid

25 aug 2006
    1.030
    0
    0
    groepsleidster kinderopvang
    brabant
    Ik vond een telefoonnummer van het Juridisch Loket. Die kun je bellen met allerlei vragen. Het nummer is: 09008020.
    Heel veel sterkte.....
    xxx

5. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    @Linnepin bedankt voor het nummer!

@Milla, ja dat dacht ik al. Helaas. Nou goed, dan toch maar nog een keer bellen. Bedankt!

@Angelina, maar is het niet zo dat familie altijd het eerste recht heeft om voogd te worden? Ik bedoel, als hij uit huis geplaatst wordt dan gaat hij naar een pleeggezin. En zij moeten dan voogd over hem worden. Heb ik dan niet meer kans omdat ik familie ben, en sowieso omdat hij eerder bij mij wilt wonen dan bij vreemden. Telt zijn mening ook?
    Bedankt, ik zal binnenkort gelijk naar zijn school stappen!

6. tam27

tam27 Fanatiek lid

6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Phoe wat een vreselijke situatie meid.
    Ik heb er ook geen verstand van, maar wil je ook heel veel succes wensen.

7. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Dank je wel Tamara, lief van je!

8. Mandarijn

Mandarijn Bekend lid

3 feb 2007
    760
    0
    16
    Wat een moeilijke situatie voor jou zeg, maar ook voor je broertje.

hoe jammer het ook is ik denk niet dat jij voogd kan worden omdat je ouders het gezag hebben over je broertje en mensen worden eenmaal niet zomaar ontheven van hun voogdij, daar gaat een heel lang proces aan vooraf, zeker als het gaat om een gedwongen ontheffing.
    Wat jij kan doen is:
    weer terug naar jeugdzorg gaan en een gesprek vragen, zeg erbij desnoods dat het spoed is, vertel ze alles hoe de hele situatie van je gezin is en wat je zorgen zijn en wat je merkt aan je broertje.
    verder ga je naar het AMK advies en meldpunt kindermishandeling, ook daar vertel je het hele verhaal en vraag hun om een onderzoek te doen
    zoals al eerder is genoemd door iemand, ga ook naar de school van je broertje en doe een gesprek met zijn leerkracht/mentor over je zorgen en vraag de school om ook melding te doen bij jeugdzorg
    Ik kan me niet voorstellen dat jeugdzorg je niet serieus zou nemen, helemaal als de geschiedenis van je vader bekend is, bovendien is je moeder opgenomen, dat zijn heel serieuze aspecten voor hun om in elk geval een onderzoek aan te vragen bij de Raad voor de Kinderbescherming.

wat je verder kan doen: haal je broertje op met al zijn spullen en neem hem bij jou in huis, als jij voor hem kan zorgen en hem kan geven wat hij nodig heeft. Dit kan alleen als je broertje het ook echt wil, want hij moet dan niet meer terug gaan.

Ik werk zelf bij jeugdzorg als secretaresse en ik wou dat ik je beter kon helpen, maar helaas weet ik er niet genoeg van hoe het wettelijk precies zit. Wel kan ik je vertellen dat wij een meisje hebben gehad dat onder toezicht stond en bij haar zus woonde, haar zus heeft haar bij haar in huis gehaald, er is een ondertoezichtstelling gekomen over het jongere zusje en jeugdzorg heeft ervoor gezorgd dat zij bij haar zus kon blijven wonen, omdat dat veel beter/gezonder voor haar was.

als je vind dat alles te lang duurt kan je een advocaat vragen om een verzoekschrift in te dienen bij de kinderrechter en zelf een ondertoezichtstelling aanvragen voor je broertje.

ik wens je heel veel sterkte met alles en ik hoop dat het jou gaat lukken om je broertje op te vangen, want het kan wel, ondanks dat je geen voogd kan worden, ik wou dat ik je beter kon helpen dan dit maar het spijt me dat ik er niet meer inhoudelijk van weet.

9. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hoe krom is Nederland? Dat bewijst hier wel weer.. Dayenne, ik wil je heel veel sterkte en succes wensen met je verdere pogingen je broertje te helpen. Vreselijk lijkt t me om maar te moeten toe kijken hoe je broertje zo de vernieling in gaat. :cry: :cry:

10. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Niet jeugdzorg inschakelen maar het AMK

11. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Mandarijn ontzettend bedankt voor je berichtje! Erg duidelijk, ik ga alles proberen wat jij zegt.
    Jammer dat ik geen voogd kan worden, maar goed als ik maar iets kan doen! Hij moet gewoon weg daar.
    Je schrijft dat je wou dat je mij beter kon helpen, nou ik moet zeggen dat je mij super hebt geholpen! Dit zijn duidelijk richtlijnen, hier heb ik veel aan. Nogmaals bedankt!

Patroeschka dank je wel! Het is inderdaad vreselijk. Maar ik ben opgelucht dat er nu actie gaat komen! Hoe dan ook, hij gaat daar weg.

12. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Dacht ik ook gelijk. Maar ik ben er achter gekomen dat jeugdzorg er hoe dan ook mee te maken gaat krijgen, dus dan kan ik ze beter maar gelijk erbij betrekken. Of niet?
    Ik schakel ze allebei in, jeugdzorg en AMK. Het zekere voor het onzekere nemen lijkt mij.

13. Mandarijn

Mandarijn Bekend lid

3 feb 2007
    760
    0
    16
    Graag gedaan Dayenne, als ik nog iets meer kom te weten hoor je het van me, ik hoop dat het je gaat lukken met alles, het valt niet mee voor iemand te zorgen, maar waar een wil is is een weg
    veel succes en sterkte

14. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Dayenne,succes meid!
    Hoop dat je er iets aan kan veranderen.
    Je hebt je hart op de goede plaats,
    dikke knuffel....

15. Angelina

AMK is een meld en adviespunt, uiteindelijk kom je toch uit bij BJZ. Voor een OTS is een rapport van de RvK nodig.
    En zo snel gaat het echt allemaal niet hoor.

Na een melding komt er een overleg, daarna een onderzoek van het AMK, daarna een aanbeveling van het AMK ( meestal betekent dit dat er vrijwillige hulp geboden wordt door BJZ ) loopt dit niet goed, dan wordt er bekeken wat dan te doen, als BJZ zich zorgen blijft maken melden ze dit bij de RvK, die zal ook een onderzoek instellen, waarna er weer een aanbeveling komt. Denken ze dat het niet goed gaat met je broertje, zullen ze een OTS aanvragen bij de rechtbank, daar krijgen je ouders nog kans op verweer. Komt er een OTS, dan betekent dat, dat de jeugdzorginstelling voogd wordt ( BJZ ), maar dan blijft je broertje toch nog thuis wonen. Wanneer de RvK denkt dat er gevaar is voor je broertje bij je ouders, dan zullen ze OTS aanvragen en uithuisplaatsing, maar dan is het nog de vraag waar je broertje geplaatst gaat worden.

Wanneer je broertje op dit moment DIRECT gevaar loopt ( geestelijk/lichamelijk ) dan mag er direct overgegaan worden tot uithuisplaatsing en moet er binnen 10 dagen geloof ik een rechtzaak komen waarin RvK en BJZ moeten kunnen aantonen dat er een noodzaak was tot uithuisplaatsing. Hier krijgen je ouders ook kans op verweer.
    Maar je zal begrijpen dat dit echt niet zomaar gebeurd, dan moet er echt direct gevaar zijn. Je broertje gaat dan naar een crisisopvangplaats, en vandaaruit zal bekeken worden waar hij dan voor langere tijd kan wonen.

Ik weet niet of je broertje met zijn spullen ophalen een goed idee is.....
    Je ouders kunnen ten alle tijden eisen dat hij terug komt aangezien hij minderjarig is, en je ouders belast zijn met het ouderlijk gezag.

Ik zou beginnen met een melding maken bij het AMK, en een gesprek voeren met de leerkracht van je broertje.
    In dit gesprek zou ik mijn zorgen uiten, en vragen of de leerkracht iets opgevallen is.
    De leerkracht zal geen melding maken bij het AMK omdat JIJ denkt dat er iets mis is thuis, de leerkracht moet die indruk ook hebben. Bijvoorbeeld slechtere schoolresultaten of verandering in houding van je broertje op school. Misschien dat je broertje de leerkracht in vertrouwen genomen heeft. Deel je zorgen in ieder geval met de leerkracht, zodat hij/zij op de hoogte is.

Misschien kun je ook nog contact opnemen met de huisarts van je broertje. Info zal je niet krijgen, maar ook hier zou je je zorgen kunnen delen. Wie weet deelt hij/zij je zorgen. Misschien kan de huisarts je ook nog adviseren.

Succes.

16. Angelina

De procedure zoals hierboven omschreven is een beknopte weergave.

Er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken, maar ik wilde het even in hoofdlijnen voor je samenvatten

17. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    @Mandarijn, inderdaad waar een wil is een weg.
    Dank je wel.

@Maud dank je wel, lief van je!

@Angelina, oeh *slik* das toch iets minder...
    En dan die aanvraag voor ondertoezichtstelling? Gaat dat wel snel?

En over mijn broertje ophalen...Ik ben op mijn 16e uit huis gehaald door mijn schoonmoeder en mijn vriend. Mijn ouders hadden niets te zeggen, ik bleef bij hun (heb er een halfjaar gewoond). Toen heeft mijn schoonmoeder jeugdzorg gebeld, nog geen uur later kwam iemand van hun langs. Zij hebben toen toestemming gegeven, terwijl er geen direct gevaar was voor mij (ik werd niet meer misbruikt, de verkrachting was eenmalig op mijn 9e en mijn moeder sloeg mij niet veel meer).
    Zou het ook niet zo kunnen gaan bij mijn broer? Moet ik het gewoon proberen of raad je het mij echt af?

In ieder geval bedankt!

18. Angelina

Probeer het gewoon Dayenne, het kan nooit kwaad om te proberen!
    Als je broertje het ook wil, hij gewoon in zijn ritme blijft ( school e.d. ) kun je het gewoon proberen. Het is belangrijk dat hij gewoon naar school blijft gaan enz. Je moet een stabiele basis voor hem kunnen vormen!

Die OTS moet via BJZ-RvK-Rechter, dus nee dat is niet snel. Kan alleen via die weg.
    Jij kan dat zelf niet aanvragen.

19. Angelina

Maar houd er rekening mee dat je ouders je broertje op zouden kunnen halen! En dan staan ze in hun recht! Licht BJZ in ieder geval in dat je broertje bij jou woont voorlopig! Hou je er ook rekening mee dat hij niet zomaar op jouw adres ingeschreven kan worden bij de gemeente?
    Informeer ook daar even dan!

20. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    misschien een idee om met de buren van je ouders te praten, zij zullen ongetwijfeld dingen gehoord en gezien hebben. Probeer hun over te halen om melding te maken bij BJZ, de buren staan onafhankelijk van de familie.

Heel veel succes en sterkte,

knuffel
    conny

Deel Deze Pagina