Ik werk als uitzendkracht en heb voor volgende week een echo staan onder werktijd. (Ik plan normaal de controles buiten werktijd, maar dit kon even niet anders) Nu heb ik bij het uitzendbureau gevraagd hoe ik dit moet verantwoorden. Zij zeggen dat je daar kort verzuim voor op moet nemen. Dit moet je dus eerst opbouwen. Ik heb dus voor deze controle/echo niet genoeg 'kort verzuim' staan en zij gaven mij als antwoord dat ik dan verlof-uren moet opnemen. Klopt dit? Ik heb toch recht op mijn controles?
Het klopt dat je hiermee niet in de min kunt staan. Dus als je nog niet zoveel hebt opgebouwd moet je verlofuren opnemen of geen uren schrijven (dus niet betaald krijgen) Heb je een fase 3 of detacheringscontract dan is dit wel mogelijk. Maar bij een uitzendkracht contract niet.
De werkgever is verplicht jou in de gelegenheid te stellen om naar je controles te gaan (medisch noodzakelijk), maar ze mogen je wel vragen daarvoor uren op te nemen cq de gemiste tijd anders in te halen.
Ik schreef altijd dat ik niet werkte. Mijn verlof uren had ik nodig voor gewoon eens een dagje vrij....die offertes ik daar niet voor op. Toen ik een fase drie contract kreeg werd datum anders gedaan en kreeg ik dan gewoon vergoed onder bijzonder verlof. Huisarts of tandarts bezoek viel daar ook onder. Helaas met gewoon uitzendcontract heb je niet zoveel rechten.
Oké, bedankt voor jullie antwoorden. Wel beetje raar dan, maar goed, het zij zo. Begin ik 's morgens wel wat eerder en kijk ik wel hoe ik het laatste (half) uurtje op los!
Nee het is niet raar hoor. Als je net werkzaam bent als uitzendkracht kan zowel je opdrachtgever als jij op ieder moment van de dag stoppen met de samenwerking. Dus het is dan logisch dat je niet in de min kunt staan met kort verzuimuren, want als je morgen niet meer hoeft te komen, wie betaald die uren dan? Het uitzendbureau natuurlijk niet en de opdrachtgever al helemaal niet. Dat zijn nou eenmaal de voor- en nadelen van het werken op uitzendbasis. Bij een Fase 3 bouw je inderdaad al wat meer credits op en kan het wel.