ik ben nu 14 weken zwanger .... als ik naar mijn borsten kijk merk ik op dat ze niet veel gegroeid zijn , ze zijn wel wat voller maar niet veel groter . waar ik me zorgen om maak is dat ik bijna geen tepel heb .....soms bij aanraking of koud krijg ik wel wat tepel maar niet veel , ook zijn mijn tepels vaak gevoelloos . mijn moeder kon vroeger geen bv geven omdat ze bijna geen tepel heeft , zou het kunnen dat het bij mij hierdoor ook niet mogelijk in om bv te geven ?
Hallo Sybje Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Het is super dat je groei in de borsten opmerkt. Dit zal tijdens het verloop van de zwangerschap nog wat meer worden. Het klinkt alsof je tepel vlak is. Je geeft aan dat bij prikkeling er wel tepel verschijnt. Dat is heel mooi! Ik raad je aan om een LK in de buurt te zoeken en daar een voorlichting bij te wonen. Vaak zijn deze in een kleine setting of 1 op 1. Je krijgt dan uitleg over hoe het geven van BV in de praktijk gaat (met name de eerste weken). daarnaast kan je je tepels laten bekijken en gericht wat handvaten meekrijgen om in jou situatie mee aan de slag te gaan. Er zijn verschillende tips om het voeden met een vlakke tepel te vergemakkelijk maar het lijkt me wat vroeg om daar nu al op in te gaan. Belangrijk is dat je iemand zoekt (bv de LK bij jou in de buurt) waar je terecht kan wanneer het niet direct lukt. In jou situatie is het raadzaam op tijd aan de bel te trekken als het niet lekker loopt. Borstvoeding geven mag geen pijn doen! Wanneer een kindje goed hapt heeft hij een grote hap borst in de mond (tepel en tepelhof) dan maakt het hem niet uit hoe de tepel eruit ziet. Soms kan met een vlakke tepel de start wel wat lastiger zijn. Dus mogelijk wat meer geduld en goede begeleiding kunnen dan handig zijn. Succes Ilse
Je kan een vrijgevestigde vinden op de site van de NVL www.nvlborstvoeding.nl Groet Ilse PS Met de pinksteren ben ik nog een paar daagjes weg, dus als je nog mailt dan komt de reactie pas dinsdag