kan ik wel zwanger worden door die medicijnen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Boukje34, 21 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boukje34

Boukje34 Bekend lid

20 sep 2006
    654
    0
    0
    Fryslan
    Ik heb bijna om de maand last van een vag. infectie :oops:

Dit is niet alleen lastig, het betekend ook dat ik na de eisprong (dat was volgens de gyn de periode waarin een infectie kan ontstaan) altijd aan de canesten 3 vag. tabletten en de microgynazol (of zoiets) creme moet.

Maar mocht er toch ooit een eitje worden bevrucht, heeft het dan wel overlevingskans? want het heeft toch tijd nodig om in te nestelen?

Ik weet dat deze medicijnen de zwangerschap zelf niet schaden, maar zou het geen kwaad kunnen bij een innesteling? wie heeft ervaring?

2. mariekebalm

mariekebalm Fanatiek lid

31 okt 2006
    1.882
    0
    0
    Argeliers, Frankrijk
    Ken veel mensen met schimmelinfectie tijdens zwangerschap die dan zelfs gewoon hun medicijnen mogen nemen. Hebben alleen niet dezelfde namen hier, zou het even aan de HA vragen als ik jou was.....

3. Mariekje

Mariekje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Hoi,

Ik heb het even voor je gegoogled,
    en ik neem aan dat het medicijn miconazol heet,
    lijkt het meeste erop met wat ik heb gevonden.

Dit is de bijsluiter ervan, let op punt 5.

miconazol voor toepassing in de vagina

Miconazol is sinds 1971 internationaal op de markt. Voor toepassing in de vagina is het op recept verkrijgbaar onder de merknamen Gyno-Daktarin en Gyno-Miconazolnitraat en als het merkloze Miconazolnitraat. Het is verkrijgbaar in vaginaalcrème en in vaginaalcapsules.

Miconazol wordt ook op de huid gebruikt in crème, applicatievloeistof en strooipoeder. Onderstaande informatie gaat alleen over de toepassing in de vagina.

1. Wat doet dit middel en waarbij wordt het gebruikt?

Miconazol is een antischimmelmiddel. Artsen schrijven het voor bij schimmelinfecties van de vagina.

Schimmel- en gistinfectie van de vagina
    Dit middel bestrijdt schimmelinfecties, zoals infecties van de vagina met Candida albicans. Miconazol beschadigt de celwand van de schimmel, waardoor deze afsterft. Als de infectie echt in de vagina zit schrijft de arts de vaginaalcrème of vaginaalcapsules voor. Bij schaamlippen die zijn geïnfecteerd of bij besmetting van de eikel van de mannelijke partner, schrijft de arts een huidcrème met miconazol voor. Zie hiervoor de tekst over miconazol op de huid.

De schimmeldodende werking begint direct na het inbrengen. Na één tot enkele dagen merkt u dat de jeuk en afscheiding verdwijnen. Zo niet, raadpleeg dan uw arts.
    Klik voor meer informatie over geneesmiddelen bij schimmel- en gistinfectie van de vagina

2. Op welke bijwerkingen moet ik letten?
    Naast het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven. De belangrijkste bijwerkingen zijn irritatie na het inbrengen en overgevoeligheid.

Zelden
    Vlak na het inbrengen last van een branderig gevoel, jeuk of irritatie. Dit verdwijnt weer.
    De crème en de capsules kunnen het rubber van condooms aantasten. Een condoom kan daardoor makkelijker scheuren. Dit effect houdt aan tot drie dagen na het einde van de behandeling.
    Zeer zelden
    Overgevoeligheid voor dit middel. Dit merkt u aan een branderig of stekend gevoel, roodheid en jeuk. Zeer zelden ontstaat ook huiduitslag en galbulten op andere delen van het lichaam. Raadpleeg bij deze verschijnselen uw arts. Geef aan de apotheek door dat u overgevoelig bent voor miconazol. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u het middel niet opnieuw krijgt.
    Als u porfyrie heeft, een stofwisselingsziekte waarbij men aanvallen van buikpijn, braken, koorts en hartkloppingen krijgt: dit middel kan een aanval uitlokken. Geef aan de apotheek door dat u porfyrie heeft. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit middel of andere uitlokkende middelen niet krijgt.
    Raadpleeg uw arts als u te veel last heeft van één van de bovengenoemde bijwerkingen, of als u andere bijwerkingen ervaart waar u zich zorgen over maakt.

3. Heeft dit middel een wisselwerking met andere medicijnen?

De medicijnen waarmee de belangrijkste wisselwerkingen zijn:
    antistollingsmiddelen, namelijk fenprocoumon (Marcoumar) en acenocoumarol (Sintrom). Miconazol versterkt het effect van deze middelen. Uw arts zal miconazol vervangen door een ander middel. Neem hierover contact op met uw arts.

4. Als ik dit middel gebruik, mag ik dan...
    utorijden, alcohol drinken, alles eten?
    Bij dit middel zijn hiervoor geen beperkingen.

5. Kan ik dit middel gebruiken als ik zwanger ben, wil worden of borstvoeding geef?

Zwangerschap
    In de normale dosering kunt u dit middel veilig gebruiken. Het wordt al jarenlang gebruikt door zwangere vrouwen, zonder nadelige gevolgen voor het kind.
    Bent u zwanger, dan kunt u dit middel het beste inbrengen met de vinger in plaats van met de applicator. De vaginaalcapsules lenen zich hier beter voor dan de crème; gebruik dus liever de vaginaalcapsules.

Borstvoeding
    U kunt dit middel veilig gebruiken. Het wordt al jarenlang gebruikt door vrouwen die borstvoeding geven, zonder nadelige gevolgen voor het kind.

6. Hoe moet ik dit middel gebruiken?
    Kijk voor de juiste dosering altijd op het etiket van de apotheek of in de bijsluiter.

Hoe?
    De vaginaalcrème wordt geleverd met een speciale wegwerpapplicator. Hiermee kunt u de crème diep in de vagina inbrengen. Ga hiervoor op de rug liggen met enigszins gebogen, gespreide benen. Breng de met de crème gevulde applicator diep in de vagina in. Druk dan de applicator leeg en gooi hem weg.
    De capsules kunt u met uw vinger inbrengen.
    De crème en de capsules kunnen het rubber van condooms aantasten. Wees erop bedacht dat condooms hierdoor makkelijker kunnen scheuren. Dit effect houdt aan tot drie dagen na het einde van de behandeling.
    Wanneer?
    Breng vóór het slapen gaan in. Het middel kan dan enkele uren in de vagina blijven.
    Gebruik liever niet tijdens de menstruatie, het kan dan namelijk minder goed werken. Start de behandeling wanneer de bloeding van de menstruatie niet meer zo hevig is.
    Hoe lang?
    Er zijn verschillende kuren mogelijk. De vaginaalcapsules kunnen eenmalig gegeven worden of als een kuur van drie dagen. De kuur met de vaginaalcrème duurt twee weken. Maak de kuur altijd af, ook al zijn uw klachten al vóór afloop van de kuur verdwenen. Dit betekent namelijk niet dat alle schimmels al verdwenen zijn.

Als uw klachten na enkele dagen niet zijn verdwenen, raadpleeg dan uw arts. Mogelijk moet u de behandeling herhalen, of moet ook uw partner worden behandeld.

7. Wat moet ik doen als ik een dosis ben vergeten?
    Volgt u een kuur van enkele dagen of twee weken? Breng de vergeten dosis dan alsnog zo snel mogelijk in. Dat kan eventueel ook 's ochtends. Lukt dat niet, maak dan in ieder geval de volledige kuur af door aan het eind de kuur te verlengen met de vergeten dosis. Bij onderbreken of te vroeg stoppen kan het resultaat onvoldoende zijn.

8. Kan ik zomaar met dit middel stoppen?

Krijgt u dit middel als kuur van drie dagen of twee weken, dan moet u de hele kuur afmaken. Als u de kuur niet afmaakt, is de schimmel waarschijnlijk nog niet verdwenen en kan de infectie terug komen.

Laatste herziening: 9-3-2004

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en ik sluit me aan bij mijn naamgenootje hierboven,
    als je het echt zeker weten wil, contacteer je huisarts of apotheker even, dan weet je heet zeker,

Groetjes Marieke

4. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Hai,

Ik heb me ook al eens afgevraagd, wat Boukje34 nu vraagt.
    In de bijsluiter staat inderdaad dat je dit middel gewoon mag gebruiken als je zwanger bent. Maar wat doet een schimmeldodend middel met de zaadcellen, als je ei er net aan zit te komen? Lijkt me toch dat ze dan niet ver meer zwemmen....? :(:

XXAnna

5. brigitte22

brigitte22 Fanatiek lid

13 nov 2006
    2.601
    0
    0
    maar de zaadjes moeten er al zijn voordat je de creme of capsules gaat gebruiken dus dat kan geen kwaad... en zo ver komt het ook niet volgens mij..... dus ik denk dat je het zonder problemen kunt gebruiken als je zwanger wilt worden... maar anders moet je het even aan een van de VK hier op het forum vragen...

6. Boukje34

Boukje34 Bekend lid

20 sep 2006
    654
    0
    0
    Fryslan
    Bedankt voor jullie antwoorden! Ik vraag het de apotheker binnenkort, het lijkt me dat hij het antwoord wel weet..
    Ik denk dat Brigitte een goed punt heeft; de zaadjes zijn (als het goed is) al onderweg
    Als ik weet hoe het zit, laat ik het zeker even weten!

@mariekje; bedankt voor je uitleg!

7. brigitte22

brigitte22 Fanatiek lid

13 nov 2006
    2.601
    0
    0
    @Boukje: dat middel voor je infectie doodt alleen de schimmels en niets met zaadjes of eitjes... het niet gebruiken kan misschien nog minder goed zijn omdat dan de infectie zich kan uitbreiden... en misschien in je baarmoeder ook kan komen.... dus lekker gebruiken

8. Boukje34

Boukje34 Bekend lid

20 sep 2006
    654
    0
    0
    Fryslan
    yep! doe ik zeker!

Deel Deze Pagina