Hallo allemaal, Ik ga proberen in het kort te vertellen wat er speelt. Ik ben in middels moeder van (adoptie dochter) 4,5jaar oud, zoontje van 3 jaar en zoontje van ruim een jaar. Ik heb een aantal moeilijk jaren achter de rug. Niet zwanger kunnen worden. 6 miskramen. Nu heb ik 3 prachtige kinderen super leuk gezin. Maar bij mij gaat het toch wel kriebelen voor een laatste spruit. Nu is het probleem dat ik na de geboorte van mijn jongste zoontje, psychisch ben ingestort. Ik had een kraampsychose en post partum depressie, en ik heb al een aantal jaar ptss. Nu zit al geruime tijd aan antidepressiva en antipsychotica en rustgevende en slaap medicatie. Nu is mijn wanhopige vraag kan en mag ik nu zwanger worden? Heeft er iemand zelf ervaring mee? Of kun je me meer over vertellen? Ik wil echt HEEEEEEEL graag nog een kindje.... Maar wil er wel zeker van zijn dat het voor mij en de baby kwa gezondheid en/of gevaren kan? Wie helpt? Liefs Chan
Dat ligt volledig aan de medicatie die je gebruikt. Maar aangezien je meerdere soorten medicatie gebruikt, neem ik aan dat je bij de psychiater bent? Zij kunnen je er alles over vertellen.
Ja ik ben bij een psychiater maar die willen dat ik helemaal niet zwanger wordt omdat ze denken dat ik na de bevalling weer in kan storten. Hij is nu op vakantie maar als hij terug is ga ik zoiezo vragen. Ik hoopte hier op ervaringen enzo
Met sommige anti depressiva kan het wel en andere niet.. Kalmerende middelen zijn als ze sterker zijn vaak niet goed volgens mij.. Zou degene die ze voorschrijft eens vragen en anders de gynaecoloog misschien!
Ik gebruik ook anti depressiva. Heb ook slaapmedicatie gebruikt die ik overdag ook wel heb gebruikt om rustig te worden mAr die moest ik beslist stoppen!
Misschien kun je met iemand anders praten dan je psychiater, als die er niet echt op in wil gaan omdat hij niet wil dat je zwanger wordt? Een lieve huisarts, een maatschappelijk werker (iemand van het ziekenhuis?), een andere psychiater...? Iemand die wat meer begrip heeft voor je wens en je daar goed in kan begeleiden?
De gynacoloog weet er ook veel van. Er zijn vaak protocollen voor vrouwen die zwanger raken of zijn die medicatie gebruiken. Daar val ik ook onder. Ben onder strenge controle bij de gyn en moet in het zh bevallen. Na de bevalling komt baby op de kinderafdeling ter observatie.
Thanks meiden, ik ga maandag naar de huisarts even dingen na vragen. Theebeeb mag ik vragen welke medicatie slikt?
Beste Dunchan, Laat je goed voorlichten in het Erasmus MC, daar is pas het Kenniscentrum Zwangerschapspsychiatrie geopend. Een volgende zwangerschap zal dan goed begeleid worden en waarschijnlijk wordt er dan lithium na de bevalling voorgeschreven. Overigens lees ik dat je antidepressiva inneemt, dit is NIET de juiste medicatie. Hierdoor kunnen klachten toenemen. Mvg, Karin den Oudsten
Je weet dat het risico op wederom een psychose of depressie groot is he? De medicijnen die je nu gebruikt zorgen ervoor dat je niet in de war raakt, na een eerste psychose is het advies in elk geval 2 (of misschien is het advies zelfs 5) jaar de antipsychotica te gebruiken. Want je hebt de pech dat je een psychose hebt gehad en er dus een gevoeligheid voor hebt. Wil je dat risico lopen? Edit: zie dat je ook antidepressiva, kalmeringsmiddelen en slaapmiddelen gebruikt. Dat is nog al wat. Klinkt mij niet als een ideale situatie om zwanger te worden. In jou geval zou ik mijn wens met de psychiater bespreken en voorafgaand aan een zwangerschap kijken welke medicatie afgebouwd kan worden (terwijl je stabiel blijft). Ik zou het echt te vroeg vinden om nu (met alle medicatie die je gebruikt) al weer een zwangerschap aan te gaan.
In nederland zijn er in verschillende ziekenhuizen de zogenaamde POP-poli's, dit zijn spreekuren voor mensen met psychische problemen en een kinderwens. Aanwezig zijn een gynaecoloog, kinderarts en psychiater. Samen geven zij een advies op hun vakgebieden. De huisarts of behandelend psycholoog/psychiater kan je doorverwijzen. Hopelijk kun je hier wat mee, succes!
Zolang er nog zoveel speelt op psychisch gebied en je aan die zware medicatie bent (het dus nodig hebt) is het onverantwoord voor jezelf, je ongeboren kind en je huidige kinderen om zwanger te raken. Je hebt een verantwoordelijkheid als moeder om EERST aan je eigen stabiele situatie te werken.
Ik zou eerst ook zorgen dat je een hele tijd stabiel bent met minder met medicatie. Dus zou ik wel in overleg gaan met de psychiater of de huisarts welke medicatie je eventueel kan proberen af te bouwen. Weet wel dat dit een project van lange duur kan worden. Bij een eventuele zwangerschap zal je sowieso onder begeleiding van een gynaecoloog vallen. Maar dat lijkt mij dus pas iets voor als je effectief al geminderd bent met medicatie. Hoe staat je partner er tegenover? Want hij moet je natuurlijk wel 200 % steunen aangezien het een heftige periode kan worden. Jullie hebben ten slotte al 3 kinderen.
Bedankt voor alle reactie. Ik heb een afspraak met psychiater in emc een gesprek gehad. Met de medicatie die nu krijg mag ik absoluut niet zwanger worden. Het is gevaarlijk voor mij en de baby. Wel hebben over de optie gehad om zwanger te worden. Ik ga nu medicatie afbouwen. En kijken hoe dat gaat. In september heb ik een gesprek om te kijken hoe het gaat en dan volgend jaar mag ik onder streng toezicht zwanger worden als we dat dan nog willen... Dus voor nu de wens even op zij gezet...
Beste Dunchan, Goed dat je het EMC hebt opgezocht, zij zijn erg kundig als het gaat om deze problematiek. De psychiaters daar kunnen jou op de best mogelijke manier helpen. Zelf coach ik momenteel vrouwen die na hun opname thuis weer de boel op de rit willen krijgen. Want dat is nog een verhaal apart, weet ik uit eigen ervaring... Groetjes, Karin den Oudsten