De titel zegt het al. Mijn VK schatte mijn zoontje afgelopen woensdag al op 8 pond. Mijn dochter was ook een flinke dame. Nu weet ik dat boven een bepaald geboortegewicht je verplicht een nachtje in het ziekenhuis moet blijven en dat ze de suikerspiegel van je kindje ook geregeld prikken en dat ze soms ook gaan bijvoeden om het suiker omhoog te krijgen. iemand kennis hiervan en/of ervaringen?
Jelmer was 4280 gr en die werd idd om de paar uur op suikers geprikt en bijgevoed. Maar ik had zw.diabetes, dus weet niet wat de gewichtsgrens is.
Mijn zoon was 3800 gram en is thuis geboren. Er is nooit geprikt op suiker, wel moest ik goed bijhouden hoe vaak hij had gedronken omdat hij ook al werd gezien als 'grotere baby'. Ook andere signalen werden net even wat scherper gemonitord dan anders (geel-zien, plasluiers, alertheid). Toen de BV nog niet goed op gang kwam, werd sterk aangeraden om wat KV bij te voeden. Heb ik ook gedaan. Toch viel hij vrij veel af en duurde het vrij lang voor hij weer terug was op geboortegewicht (tegen de 10% afgevallen, 2,5 week om terug aan te komen). De ondergrens ligt dus wel boven de 3800 gram, lijkt me, al gaan ze daar wel in de gaten houden of het goed gaat. Bij dochter deden ze dat niet; zij woog 3720, maar dronk ook meteen alsof ze nooit anders had gedaan. Zij was op dag 4 alweer terug op haar geboortegewicht.
Mijn zoon was 4550 gram en daarbij is nooit geprikt. Bij mijn dochter heb ik daarvoor wel een nacht moeten blijven ze was 4625 gram.
boven de p97 lijn. dit is afhankelijk van termijn en geslacht en hoeveelste kindje. Hier 4320 en 4840 en beiden boven de p97 lijn.
Jelmer zat idd op P97, grensgevalletje dus. Maar hij had erg veel moeite met zijn suikers de eerste dag, ook veel afgevallen en duurde ook bijna 2 weken voor hij weer op geboortegewicht was.
hmmm iemand een linkje waar ik die grafiek kan vinden met de P97 lijn? ben dan wel benieuwd. Dochter was 4045 bij 41 weken en toen zeiden ze dat ze er tegen aan zat. edit; ik heb hem zelf gevonden http://www.perinatreg.nl/uploads/167/78/Geboortegewichtcurven_Zoons_Multiparae.pdf P97 betekent dat ie nu al 4300 gram zou morgen zijn omg...
Mijn oudste dochter was bijna 4700 gram bij 40+3 en moest inderdaad een nachtje blijven. Nu was ze geboren met een semi-spoed keizersnede, dus we moesten sowieso blijven.. Jongste is geboren bij 38+3 en woog 3910 gram, was p93 ofzo..
onze kleine is geboren bij een zwangerschap van 40 +4 en was 4067 volgens mijn hebben ze geen glucose geprikt volgens mijn ... maar hij heeft een week in het ziekenhuis gelegen en mischien is het wel aan mijn voorbij gegaan!
Hier bevallen met 40w3d, ze woog 4100 gram. Dat was te zwaar, we moesten 24 uur blijven om glucose te prikken. Als ik het goed heb lag de grens met 40w3d op 3960 gram.
Hier bevallen met 41+0 en gewicht was 4120 gram. Mijn zoontje is ook geprikt om zijn suiker te controleren en hij was P80-P84. Mss verschilt dat beleid per ziekenhuis?
Volgens mij is het beleid hier boven de 4000 gr. dan moet je blijven en het kindje op suiker getest worden. Vorige zwangerschap moest ik ook blijven, zoon woog 4730 gr.
Ik denk dat het er ook aan ligt waar je bevalt. Bij mijn zoon ben ik met 36+3 in het ziekenhuis bevallen. Hij was 4095 gr en is meerdere malen op suiker geprikt. Met hem moest ik 2 dagen blijven. Bij mijn dochter ben ik thuis bevallen met 38+3 en zij was 5120 gr. Zij is nooit geprikt op suiker. En we zijn lekker thuis gebleven.
Met 3900 en 4000 gram bevallen bij 41 weken en 1 en 41 en 2 dagen en nooit geprikt of iets dergelijks.
In ons ziekenhuis prikken ze alleen op suiker als het kindje het moeilijk heeft gehad bij de bevalling of door meconium houdend vruchtwater. Ik ben bevallen de laatste keer van een kindje van 4400 gram (dus bijna 9 pond) moesten 7 uurtjes verplicht blijven. Is 2x geprikt op suiker maar beide keren goed en dan mag je gewoon weg. In mijn geval moest hij 7 uurtjes blijven vanwege meconiumhoudend vruchtwater (gepoept in het vruchtwater) Als je een gewone goede bevalling heb en je kindje gewoon goed scoort met de apgar dan mag je dezelfde dag naar huis.
Ik zal mijn Vk ook eens vragen wat het beleid is in het ziekenhuis waar ik beval, had me er dit keer juist op verheugd snel naar huis te kunnen. Vorige keer moesten we ook blijven omdat de KA haar nog moest zien. Voor de dames die moesten blijven, gaan ze ook meteen bijvoeden of heb je daar zelf ook een stem in?
Ze kijken eerst naar P97 idd, maar boven de 4500 gram noemen ze een kindje macrosoom en moet er glucose gecontroleerd worden. Al zijn er volgens mij geen landelijke protocollen voor. En het is ook een groot verschil of je (zw)diabetes hebt of niet, volgens mij worden bij diabetes alle kindjes gecontroleerd, ongeacht hun gewicht. Ik ben thuis bevallen van mijn dochter (41+5 wkn) die redelijk onverwacht 4520 gram bleek te zijn. Volgens protocol van ons ziekenhuis moest ze meteen ten minste 24 uur worden geobserveerd tav glucose. Dus gehecht, gedoucht en meteen met frummel naar het ziekenhuis (wat een domper, zeg!). Er was een protocol voor hoe vaak geprikt moest worden en haar glucoses waren aan de krappe kant, dus zij moest vaak geprikt worden en we zijn 48 uur moeten blijven, voordat de kinderarts tevreden was. Mijn dochter is overigens (net) niet bijgevoed, kinderarts heeft dat heel netjes uitgelegd wanneer ze dat zouden doen (en dan zouden ze het van te voren melden). Maar zij heeft net niet de kritische grens van 2,0 mmol/l gehaald, haar laagste glucose was 2,1... Mijn zoon overigens was ook boven P97, 4355 gram en die is nooit gecontroleerd... (maar ander ziekenhuis)
Mijn 2e is om de 2 uur geprikt op suiker. Ze woog 4120 met 42.2 wkn. Ik vond het zo zielig. Elke keer lag ze net lekker te slapen en dan kwamen ze weer in haar hieltje prikken.... Mijn oudste hoefde niet geprikt te worden, maar kreeg, net als mijn 2e gelijk suikerwater te drinken na de bevalling.