Welk advies kregen jullie bij te snel aankomen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Druif, 8 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif

    Druif Bekend lid

    8 jul 2006
    730
    0
    0
    Hoi,

    na een jojo-geschiedenis was ik eindelijk keurig op gewicht. Al een paar jaar netjes in maat 40.

    Nu ben ik (14 weken zwanger) al 7 kilo aangekomen en ik kijk elkekeer weer met schrik naar de weegschaal. Het gaat echt te snel.

    De dames die daarover advies hebben gekregen van verloskundige of dietist, kunnen jullie mij iets zeggen over hoe ik de boel binnen de perken houd?
     
  2. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Hetzelfde eten als voor je zwangerschap en blijven bewegen. Dat zou voldoende moeten zijn.
     
  3. Druif

    Druif Bekend lid

    8 jul 2006
    730
    0
    0
    Tja, maar voor mijn zwangerschap was ik niet zo'n goede eter - met het oog op mijn gewicht. Wat ik toen at was echt niet goed en genoeg tijdens een zwangerschap.
     
  4. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Wat at je toen en wat eet je nu? Zoveel hoef je niet te eten als je zwanger bent. Twee keer bruin brood, een normale/bescheiden warme maaltijd en evt. gezonde tussendoortjes. Daar kun je haast niet te dik van worden. En het feit dat je nu groeit betekent volgens mij dat je lijf die extra voeding opslaat als vet en het dus niet naar je baby gaat. En voor die tekort komt moet er echt veel gebeuren hoor. Je baby pakt gewoon uit je bloed wat nodig is.
     
  5. Druif

    Druif Bekend lid

    8 jul 2006
    730
    0
    0
    Nou, zulke gekke dingen eet ik niet extra. Een paar boterhammen extra en meestal een banaan en een appel meer dan anders. Niet alleen omdat ik denk dat dat beter is ten opzichte van voorheen, maar ook omdat ik anders echt de dag niet doorkom.
     
  6. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik eet meer sinds ik zwanger ben. Ik heb gewoon veel vaker honger en moet dan ook echt wat eten anders word ik misselijk.
    Heb geen idee wat je zou kunnen doen behalve gezond en niet teveel en te vet eten en bewegen.
     
  7. Writer

    Writer Niet meer actief

    ik ben nu zo'n 4 kilo aangekomen . ik eet gewoon , eerste weken at ik als gek maar nu weer normaal , allen einge wat tijdens zwangerschap minder is , dat je dan snel moe bent , dus beweging doe je niet zo veel , ik doe niks aan zoals sport of dansen word super snel moe en kortadem :( als zwanger vrouw hoef je neit meer eten dan normaal begrijp ik uit veel boeken , blangerijkste is dat je gezond eet , fruit en groenten ieder dag verder heel gewoon eten ,dus meer bewegen, minder vet of snoep of calorierijke dingen , komt helemaal goed ;)
     
  8. Talitha15

    Talitha15 Actief lid

    2 mei 2007
    238
    0
    0
    Mijn zusje had dit ook, zij was bij 14 weken al 9 kilo aangekomen. Zij at niet meer als normaal, maar kwam in het begin gewoon al veel aan. Dit stabiliseerde zich echter ook weer en later kwam ze niet zoveel meer aan. Ze is geloof ik totaal 12 kilo aangekomen, maar na de bevalling was ze binnen een paar dagen weer op haar oude gewicht en na 3 weken had ze maatje 36 ipv 38 voor de zwangerschap. Als je weet dat je niet teveel eet of snoept, dan moet je je er niet te druk over maken. Bij de 1 gaat het nu eenmaal sneller als bij de ander. Ik ben bijvoorbeeld nu 4 kilo aangekomen na 18 weken, maar mischien kom ik vanaf nu wel meer aan. Gewoon gezond eten, dan komt het wel goed.
     
  9. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik eet ook veel meer dan voor dezwangerschap. niet ongezonder, maar meer broodjes en wat meer warm eten. dat je niet meer hoeft te eten gaat dus niet voor iedereen op. :) ik heb 1 dag geprobeerd te eten wat ik normaal at en ik ging bijna van mijn stokje. ik probeer het niet meer dus, ook al ben ik enorm veel aangekomen, echt enorm! (+19 tot nog toe). ik heb me er bij neergelegd, het is niet anders ;)
     
  10. Agapi

    Agapi Bekend lid

    31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Mijn gynaecoloog zei tegen mij dat ik alleen nog maar salades mocht eten... :rolleyes: Ja DAG! Ik was met 13 weken ook al zo'n 5/6 kilo aangekomen. De teller is uiteindelijk op 19 kilo komen te staan maar alles is er inmiddels al weer af.

    Als je er echt over inzit zou ik mij houden aan het advies wat Pendrag je al gaf, Hetzelfde eten als voor je zwangerschap en blijven bewegen. Maar vooral het blijven bewegen is volgens mij belangrijk als je het extra eten niet kan laten zoals ik dat ook niet kon. (ik had honger als een paard)
     
  11. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    Niet teveel fruit eten, want dat wordt omgezet in suiker. (ik dacht ook, laat ik fruit als gezond tussendoortje nemen, versgeperst sap tussen de middag etc). Volgens mijn verloksundige mag je maar maximaal 2 stuks fruit per dag. Je kan dan beter 's middags een liga nemen.
    En vruchtensap voor de helft aanlengen met water.
     
  12. Ik moest van de dokter veel fruit en groente eten en vis, en vooral veel lopen wat ook goed is voor als de bevalling op komst is.
     
  13. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik minder niet in mijn fruit hoor! haha ik voel me er veel fitter bij! en ik at het voorheen ook zonder er van aan te komen, dus ga lekker zo door ;)

    edit: de hoeveelheid suikers in fruit is ook sterk verschillend per fruitsoort
     
  14. Sjaantje

    Sjaantje Bekend lid

    25 jul 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    Dit is het advies van het voedingscentrum, dat was het advies van mijn VK

    Eten en drinken

    De onderstaande basisvoeding is gemiddeld per dag nodig tijdens de zwangerschap:

    Brood: 6 sneetjes (205 gram)
    Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten: 4 stuks of 4 opscheplepels (200 gram)
    Groente: 4 opscheplepels (200 gram)
    Fruit: 2 stuks (200 gram)
    Zuivel: 400 ml melkproducten en 20 gram (1 plak) kaas
    Vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers: 100-120 gram (gaar gewicht)
    Halvarine, margarine, bak- en braadproducten: 40 gram
    Dranken: 1,5 liter


    Behalve foliumzuur en vitamine D is het tijdens de zwangerschap niet nodig extra vitamines en mineralen te slikken. Zwangeren die toch extra vitamines en mineralen willen gebruiken, wordt aangeraden een multi-preparaat speciaal voor zwangeren te kiezen en hiervan de aanbevolen dosis te gebruiken. Deze levert de goede hoeveelheid foliumzuur en vitamine D en is veilig.



    * Neem niet meer dan een boterham per dag met vleeswaren die lever bevatten zoals leverworst, leverpastei, paté, Hausmacher, Berliner en leverkaas en eet geen lever.
     
  15. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    ik kwam ook zo snel aan de eerste weken van de zwangerschap.
    Dat heeft zich gestabiliseerd tot nu 14 kilo ( en er komt niets meer bij :) )

    Ik ken je angst, maar het komt goed. Als je niet veel meer gaat eten, valt het straks allemaal best mee.
     
  16. mayke1980

    mayke1980 Fanatiek lid

    15 apr 2007
    1.017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Ik ben nu ook al 9 kg bijgekomen, schrok hier ook heel erg van. Ik eet niet anders dan voor de zwangerschap, maar sport niet meer zoveel (van 6 keer in de week intensief naar 1 keer realaxed. En fietsen naar m'n werk)
    Ik probeer me er niet druk over te maken, mijn lichaam slaat nu blijkbaar extra dingen op. Hopelijk gaat het er straks weer allemaal af als ik weer lekker kan sporten!

    Groetjes, Mayke
     
  17. pooh26

    pooh26 Actief lid

    15 sep 2006
    176
    0
    0
    He druif, ook ik herken je angst wel. Ik was ook lekker afgevallen voor de zwangerschap en mega trots op mijn lijntje. Ik eet momenteel wel te veel. Ik snoep 's avonds te veel. De rest van de dag gaat het goed net als wat hiervoor beschreven. Ik ben inmiddels 5kg aangekomen en dat vind ik ook best veel. Heb dan ook al een best dikke buik. Bedankt voor je topic het motiveert mij om 's avonds wat rustiger aan te doen! En verder zou ik me er niet te druk om maken. Je lichaam veranderd sowieso na een zwangerschap... :( Moet je kijken wat je er voor terug krijgt! (zegt ze... :oops: ) ;)
     
  18. Juni

    Juni Fanatiek lid

    11 jan 2007
    1.562
    140
    63
    Ik worstel met hetzelfde 'probleem'. Ik ben nu 18 weken en 4 dagen zwanger en zo'n kleine 6 kilo aangekomen. Dat er eerst wat bijkwam begrijp ik want toen moest ik steeds eten tegen de misselijkheid en toen at ik ook vetter en in plaats van koffie (0 calorieën) moet ik andere drankjes uitzoeken want ik walgde van koffie. Maar nu eet ik weer hetzelfde als voorheen, en toch kom ik per week nog wel een halve kilo aan; dus als dat zo door blijft gaan, pfff. Nu was ik wel erg mager voor de zwangerschap, met een BMI van 17. Dus ik neem aan dat ik het extra gewicht echt nodig heb voor het kindje, want ondergewicht is slecht. Ik zit nu eigenlijk op een normaal BMI, net iets meer dan 18. Toch ben ik bang om te veel aan te komen, ik ben ook maar klein (1,60) dus dan vallen extra kilo's sneller op. Hopelijk stabiliseert het zich.

    juni
     
  19. sassie1980

    sassie1980 Fanatiek lid

    30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,
    Ik ben in het begin ook veel aangekomen, zelfs een keer 4 kilo in 4 weken tijd :confused:, maar nu gaat het weer een stuk langzamer. Ik ben de eennalaatste 3 weken 1 kilo aangekomen en de laatste 3 weken een halve kilo, dus dat was dan wel weer netjes.
    Ik ben nu totaal 12,5 kilo aangekomen, dus ik hoop het met maximaal 15 kilo te kunnen gaan redden.

    Wat ik bijvoorbeeld eet op een dag?
    Ontbijt: kom brintapap met extra vezels en een glas jus d'orange
    Tussendoor: mandarijn
    Tussendoor: kop thee met 2 granenbiscuits
    Lunch: 2 volkoren boterhammen, waarvan 1 met kaas en 1 met appelstroop, en een mok melk of yokidrink
    Tussendoor: kop thee met 2 granenbiscuits
    Avondeten: mager vlees met groente en wat zilvervliesrijst of pasta
    Tussendoor: biscuits of fruit of nagerecht

    Als we 's avonds tv kijken, dan neem ik ook wel eens wat chips of nootjes, maar verder probeer ik toch wel gezonde keuzes te maken.

    Groetjes Saskia

    P.S. Na 2 jaar afvallen (ongeveer 50 kilo) en na bijna 2 jaar een stabiel gewicht, wil ik ook niet teveel aankomen en gewoon weer maatje 38/40 passen na de bevalling...
     

Deel Deze Pagina