Lieve dames, Allereerst voor de zwangeren: van harte gefeliciteerd met de zwangerschap! Heeft een van jullie ervaring met zwanger worden/zijn en een nieuwe baan? Mijn vriend en ik proberen al een tijdje zwanger te worden, maar ik zou ook graag op zoek naar een nieuwe baan... Ik ben erg ongelukkig bij mijn huidige werkgever, maar ik ben ook bang om straks zwanger en werkeloos thuis te zitten. Stel: ik raak deze maand zwanger, ik heb een opzegtermijn van 2 maanden. Als ik dan bij mijn nieuwe werkgever begin ben ik al 13 weken zwanger! Stel dat hij me dan ontslaat? Je begint immers met een jaarcontract. Of als je via een uitzendbureau binnenkomt... Ik twijfel me gek en ik vraag me af of er iemand met ervaring is die mij hierover wat wijze raad kan geven... Alvast bedankt!
Hee floddertje, Ik had een aantal maanden precies hetzelfde en toen hebben wij besloten even te wachten. Ik heb inmiddels mijn nieuwe baan met jaarcontract wat 1 januari verloopt. Wel de toezegging dat die verlengt wordt met ws een vast contract. Ben "per ongeluk" zwanger geworden (helemaaaal niet erg natuurlijk) en tot nu toe geen negatieve reacties gehad. Nog niet iedereen weet het hoor, de directie bijvoorbeeld nog niet. Het is natuurlijk een gok, maar als je een goede arbeidskracht bent zou ik me niet teveen zorgen maken. Ontslaan mag zoiezo niet, dus als je een jaarcontract krijgt mag je dat gewoon afmaken. Als je met je verlof werkloos bent krijg je zwangerschapsverlof betaald van het UVW, kan je daarna weer op zoek gaan. Het is natuurlijk wel een keus die je zelf moet maken, je moet er zelf achter staan!
Heb afgelopen vrijdag gesolliciteerd. In het gesprek werd duidelijk dat ik de enige was met wie er gesproken was en ging worden en of ik wilde komen werken. Heb toen gezegd dat ik zwanger ben en dat was echt geen enkel probleem - supercoole reactie (ben nu nog blijer met mn nieuwe baan): "Dan moeten we in december een vervanger hebben - gefeliciteerd". Krijg ook een jaarcontract, maar ook met uitzicht op vast en ik ga er vanuit dat ik een vast contract krijg. Bovendien mag een werkgever je natuurlijk niet ontslaan omdat je zwanger bent ... gewoon doen dus lijkt mij! Succes met zwanger worden en het zoeken naar een nieuwe baan!
Ik ben in juli vorig jaar begonnen aan een nieuwe baan. In november ben ik zwanger geraakt. Van mijn werkgever kreeg ik alleen maar positieve reacties en nog mooier: mijn contract is per 1 juli verlengd ondanks dat ik momenteel voor 63% in de ziektewet zit en waarschijnlijk binnenkort moet stoppen met werken. Zelf heb ik mijn kinderwens nooit opzij gezet voor een baan. Je weet dan nooit hoe lang je met je kinderwens moet wachten voordat je vastigheid hebt. Wat betreft het melden van zwangerschap weet ik niet wat je dan het beste kunt doen, maar niet alle werkgevers ontslaan je meteen of verlengen je contract niet vanwege een zwangerschap. Wat dat betreft moeten werkgevers als ze bang voor zwangerschap zijn gewoon geen vrouwen in vruchtbare leeftijd aannemen .