Kan je (juridisch) ruilen zonder bon?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lindangel, 20 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Tja, gelukkig is niet iedereen hetzelfde daarin. Dat zou mijn dag erg voorspelbaar maken....

2. 4days

4days Niet meer actief

Dat je in staat ben keuzes te maken wilt niet zeggen dat je ook altijd dezelfde keuzes maakt. ;)

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik heb dat ook wel eens gehad, hoor. Dat ik twijfelde of ik het moest kopen. En dan koop ik het uiteindelijk tóch, meestal omdat de verkoopster zegt dat het goed staat. Kom ik thuis, bedenk ik dat die twijfel niet voor niets was en dat ik het nooit zal dragen. Of omdat mijn moeder of man of vriendin zegt dat het me niet staat.

Maar tegenwoordig hanteer ik de regel: Bij twijfel altijd nee. Ik heb zo namelijk al een aantal miskopen in mijn kast hangen. Die had ik misschien ook terug moeten brengen, maar heb ik niet gedaan.

4. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Als je bewijs hebt dat je het gekocht hebt ( dmv bankafschrift ) en je wilt het ruilen binnen de toegestane termijn en ze gaan moeilijk doen dan heb je wel degelijk juridische een poot om op te staan, je hebt toch het bewijs van aankoop ... ;)

5. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Nee ,want je bent volgens de regels van de winkel verplicht een gespecificeerd aankoopbewijs van de winkel te hebben ,om te ruilen/geld terug te krijgen, zelfs binnen de toegestane termijn. Een bankafschrift is geen gespecificeerd bewijs, er staat alleen een bedrag op en geen artikel e.d. Als de winkel een beetje servicegericht is doen ze hier uiteraard niet moeilijk over.

6. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Klopt idd en dit komt omdat je wettelijk gezien mag verwachten dat artikelen binnen een redelijke termijn niet kapot gaan.

7. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Nou dames, ik ga het vandaag maar proberen... Ik hoop dat ze niet moeilijk doen, maar ik ga er een beetje van uit van niet. Ik koop daar best wel veel en anders kom ik er gewoon niet meer.
    Ik vraag me wel af of ik mijn geld terugkrijg, of een tegoedbon...

Over de irritatie van de verkoopsters: ik begrijp het wel hoor. Ik stond daar alleen met mijn zoontje en had dus een beetje haast en inderdaad, ik twijfelde daar al. En eigenlijk doe ik het dus nooit als ik twijfel (ook mijn gouden regel), en nu weet ik weer waarom. En het is me een te groot bedrag om in de kast te laten hangen...

8. 4days

4days Niet meer actief

Er bestaat wettelijk gezien niet eens een recht om te ruilen. Die termijn is gewoon verzonnen door winkeliers. Wettelijk gezien koop je iets, en dat was dat. Zodra je het hebt gekocht vervalt elk recht om je geld nog terug te krijgen. Dus het is zelfs zo: ook MET bonnetje heb je wettelijk gezien niet het recht om te ruilen.

TENZIJ dat wat je hebt gekocht niet goed werkt of kapot blijkt te zijn, DAN heb je wel recht om je geld terug te krijgen.

9. charlie80

charlie80 Bekend lid

26 jan 2010
    697
    1
    0
    ik hoop dat het lukt hoor.. het is echt niet zo dat ik tegen ruilen ben. das onzin. maar je hebt mensen die alles zo kopen. altijd twijfelen, en dan geld terug willen.
    maar je hebt allemaal wel eens dat je te snel gehandeld heb en dan thuis denkt, shit!!! het gaat mij er om dat het geen gewoonte of normaal iets is wat sommige klanten echt denken.
    zo van, toch maar niet, ga na een maand me geld is terug vragen, ja dacht het niet!!;)

succes!!!! en tip, niet gelijk kwaad worden, dan zijn ze veel eerder geneigd om het gewoon terug te geven. als je gelijk een beetje gaat blazen(zeg niet dat jij zo ben) dan gaan ze je meestal pesten.;)

10. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hmm, ik heb hier een jas gekregen met kraamkado...die kon ze aan toen ze bijna 1 was! en die ging na 2 weken en 1 wasje helemaal stuk aan de binnenvoering...

ik ben dus terug gegaan naar de winkel (wist waar het verkocht werd) en kon of een andere uitzoeken of hetzelfde model (dat er nog hing) weer meenemen!!)

Dat vind ik nog eens service....zonder bon en na 1 jaar......

je kunt het altijd proberen toch....misschien herkend de verkoopster je nog! of idd het bankafschrift..

Ben je er al mee terug geweest ts? en hoe is het gegaan?

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Klopt helemaal.

Maar goed gelukkig doen de meeste winkels niet te moeilijk.

Ben benieuwd of het is gelukt.

12. Kaat2000

Kaat2000 Fanatiek lid

22 dec 2008
    1.129
    0
    0
    In de buurt van Utre
  13. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Nou, ik kon ruilen hoor! Ik heb alleen geen geld terug gekregen, maar een tegoedbon. Ze deden helemaal niet moeilijk over het feit dat ik mijn bonnetje kwijt was.

Ze was bovendien erg aardig, want eigenlijk mag je met afgeprijsde artikelen (hij was iets afgeprijsd) alleen iets anders uitzoeken en geen tegoedbon. Maar het was zo'n hoog bedrag dat ze me toch een bon gaf!

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Kijk, da's nog eens service!

Deel Deze Pagina