Bij de 20 weken echo bleek dat ons kindje te klein was, nu met 25 weken nog steeds te klein. Een ruime week achterstand. Dinsdag bij de SHO een extra echo omdat eigen vk niet de volledige verantwoording hiervoor wilde dragen. OP zich niet verkeerd dat ze dat doet, 2 zien natuurlijk meer dan 1. Bij wie was het kindje tijdens echo's ook te klein en wat was zijn/haar geboortegewicht?
Ons kleintje bleek bij de 20wkn echo een te klein hoofdje te hebben, daarna echo gehad door vk in het ziekenhuis bleek ze een groeiachterstand te hebben. 2 weken geleden weer een echo gehad en ze is nog steeds te klein loopt ongeveer 2 a 3 weken achter met groeien. Ze houden het goed in de gaten en elke 3 weken krijgen we een echo om haar groei bij te houden. Ze schatten haar bij geboorte ongeveer 3000/3200 gram. Ze wordt een kleintje met lange benen(van dr pa) We zien het wel over 10weken
hier ook een kleintje, althans een dunnertje met lange benen en een normaal hoofd. Maar een week achterstand kun je toch nauwelijks een groeiachterstand noemen? Gisteren had mijn dochter een buikomvang die 3,5 week achter loopt op de uitgerekende datum..
Bij mij was dat ook bij de 20 wkn echo. Ze liep een weekje achter. Heb toen met 30 wkn nog een groei echo gehad en ze was gewoon een klein poppetje, maar voor de rest deed ze het super. Een weekje 'achterstand' maakte niks uit zeiden ze tegen mij. Bij de bevalling was ze 5,5 pond & 47 cm
Ze kwam uit op een ruime week. Vandaag 25+5, maar kindje rond de 24weken. Dus bijna 2 weken eigenlijk. Rond de p5 grens. P50 is gem.
Vreemd dat ze daar zo'n punt van maken, want dat mag namelijk gewoon: alles wat binnen 2 weken voor of na je uitgerekende datum valt, is binnen normale marges... Ik vind het klinken alsof ze je nodeloos ongerust maken Wat waren de geboortegewichten van je 2 zoons? Want als die ook niet de grootsten waren, zou ik me persoonlijk niet al te druk maken.... Hier hadden we een beetje van beiden: buikje liep 2 weken voor, koppie 2 weken achter, beentjes gemiddeld. En dat was dus ook het formaatje: vorige week bij 39 weken was onze kleine dame 3600 gram (mooi aan de maat dus voor de termijn), bij 49 cm (mooi gemiddeld) en een koppie van 34 cm omtrek (kleiner dan gemiddeld). Allemaal volkomen gezond, apgarscores van 9/9/10, ondanks een stortbevalling waar je u tegen zegt...
Bas was 2565 gram bij geboorte met 36+2 Stijn was 4005 gram bij geboorte met 39+2 Dus geen peil op te trekken
Bij nr 1 geen idee of hij achterliep toen maakte ze amper echo's. Doodgeboren met 36 wkn en was 2255 gr en 44 cm. De 2e liep wel achter en flink... 25 wkn zwanger en liep 5 wkn achter. Doodgeboren met 27 wkn en was 360 gr en 26 vm. De 3e had geen achterstand maar was bij de geboorte 37+5 wkn. 2640 gr en 48 cm. De 4e had met 35 wkn een achterstand van 3 wkn. Geboren met 37+5 en was 2285 gr en 45 cm. Blijkbaar krijg ik gewoon kleine kindjes
5 weken achterstand, geboren met 38.5 week: 2195 gram. onder de P-2.3 (mijn kleintje zat dus nog ver onder de P-2.3) en maar 43.5 cm P5 is klein maar zeker niet te klein om je druk om te maken hoor. Echt, om 1 week achterstand zou ik niet wakker liggen hoor!
Bij de 20 weken echo lag ons Mummeltje een dag of 4 achter. Heb geen idee wanneer ze het dan zorgwekkend vinden, eerlijk gezegd. Vanaf de 28 weken steeds groeiecho's en dopler echo's (navelstreng doorvoer controleren) omdat ze steeds verder achter ging lopen en ik behoorlijke kans had om vroegtijdig te bevallen (door de premature weeen en extra controle kwamen ze er achter dat ze klein was, niet door die paar dagen van de 20 weken echo hoor). Uiteindelijk liep ze met 34 weken (laatste groeiecho) bijna 3 weken achter. Als ze de 40 weken zou halen schatte ze haar 2500/2700gr. Dat ik de 40 niet ging halen was al bekend ivm geplande keizersnede dus ik was enorm bang dat mijn meisje in de couveuse zou moeten. Maar, met 38 weken kreeg ik een geplande keizersnede en woog madame 2950 bij 49cm. En daar had ik me dan 10 weken super druk over gemaakt . Hopelijk valt het voor jou ook alles mee!
Afgelopen vrijdag met 28+1 dag de groeiecho gehad. Daaruit bleek dat ee buikomtrek te klein is.Met de 20 weken echo ook al doorgestuurd naar zh ivm te klein hoofd, dat bleek niet het geval. Kindje is gewoon helemaal klein. Heb toen bloed laten prikken om infecties uit te sluiten. Daar kwam gelukkig niks uit. 2 weken later weer zh omdat de dokter wou zien hoe het kindje gegroeid was. Dit was prima, gewoon klein kind.Nu met de groei echo hadden we nooit bedacht dat er iets niet goed zou zijn. Lekker naief he!Gelukkig konden we smiddags terecht in het zh , de dokter vond het buikje idd wat klein maar niet bijzonder.... hij was er een beetje vaag over. Het kindje is gewoon klein.Hij schat de baby op opgeveer 1kg. Over 1,5 week moeten we weer langs komen om te kijken hoe de baby is gegroeid. De baby zit qua groei op een P7, dit is niet TE klein maar wel klein. Hoe was dit bij jullie rond deze tijd?...
Onze kleine meid heeft al die tijd een week achter gelopen met die groei, ze is geboren met 40+4 en woog 2815 gram en was 47 cm Maar nu zijn wij allebei ook niet groot dus dat scheeld en zelf was ik ook ook zo groot bij de geboorte ik zou me er ook niet te druk over maken
Net groeiecho gehad. Kindje is al beter gegroeid. Het buikje zat al bijna op gemiddeld. Beentje liep nog iets meer achtee, maar ik ben ook maar klein, 1.60 en mijn man is wel lang maar heeft vooral een lange rug. Kindje werd nu op 860 gram geschat. Toch netjes dacht ik met 26+2
@Do1980; ik zie dat je kundje ook in buikomvang achterloopt. Weet jij de reden hiervan en hoe gaan ze bij jou nu controles houden e.d.? Wel een groot verschil tussen buik en been he! @Linda; p10 is inderdaad de lijn wat mag, eronder is kleiner, onder p5 is té klein. Als het 1 week achterstand is, geen zorgen maken, dat kan met een groeispurt bijgetrokken zijn. @Suzetje, p2-3 is echt klein, had je daar een oorzaak voor? Met hoeveel weken zijn ze erachter gekomen dat er een achterstand was? @Hier, bij ons kindje wordt de groeiachterstand steeds groter. Vandaag kwamen we uit op p2 en hebben ze de keuze gemaakt om ons door te sturen naar het AZM. Met name de buikomvang ligt erg ver achter. De doorstroom in de navelstreng is prima, voldoende vruchtwater en de kleine beweegt veel. Wat zou een reden hiervoor kunnen zijn? Ik heb vandaag wel bloed moeten prikken om te kijken als ik infecties gehad heb. Ik heb sinds een 7 weken veel last van mijn astma, zou dit een reden kunnen zijn?
nou wilde zelf ook een topic openen om hier lotgenoten te vinden. Gister de 34 groeiecho gehad en ons manneke loopt bijna 3 weken achter op de groei. Met 30 weken was hij nog op de p5 lijn en 1450 gram wat goed was omdat wij ook niet groot zijn. nu zat hij dus onder de p5 lijn en loopt 3 weken achter in de groei hij was 1930 gram ongeveer. pfff het maakt mij best onzeker....!!! lig al de hele zwangerschap (vanaf 25 weken) veel plat en rust veel ivm harde buiken. Helaas geen zorgeloze zwangerschap zo... Vanmiddag om half 2 moet ik terug naar de gyn voor de plan van aanpak.
Een klein kindje betekent niet altijd dat het niet gezond is he? Kennisje van ons heeft een zoon die 4250 was bij de geboorte en hun dochtertje was 2500 gram en 46 cm. Maar kerngezond dus. Wel bevallen in het ziekenhuis, omdat ze gezien haar formaatje dus wel zorgen hadden en ze een medische indicatie kreeg, maar er bleek dus niets aan de hand. Geen oorzaken gevonden voor de groeiachterstand toen. Het is dus wel goed dat ze het monitoren, (want uiteraard kan het ook juist wel betekenen dat er problemen zijn), maar het hoeft dus niet perse te betekenen dat je kindje niet gezond is...
Ik ben van de jongste bevallen met een geplande keizersnee en lag met een andere vrouw op de kamer en ook haar dochtertje werd met een keizersnee gehaald. We waren even ver, ik 38+3, zij 38+4..... Haar baby was 45cm en nog geen 2300 gram (dysmatuur) en de mijne 53cm en 3900 gram.... En wie mocht er gewoon na 2 dagen naar huis? Juist, zij!! Alles prima met de baby en de mijne viel teveel af, zag te geel en moest dus extra in de gaten gehouden worden. Moraal: kleine/lichte baby's kunnen ook gewoon gezond zijn, dus laat je niet meteen gek maken! (Even ter info: mijn dochter was dus rond de P95 en mijn oudste dochter zelfs P98: 4700gram en 56 cm bij 40+3)
Wij hebben het met onze eerste zoon ook meegemaakt daarom dat ik wat extra bezorgt ben. Hij is met 39 weken geboren met 47 cm en 2665 gram en moest wel in het ziekenhuis blijven omdat zijn suikerwaardes niet goed waren en dat hij zich niet warm kon houden. Ik heb altijd gedacht dat dit door de bevalling kwam omdat ik 4 uur persweeen heb moeten ophouden totdat hij uiteindelijk geboren mocht worden en toen accuut is gehaald omdat zijn hart wegviel. Misschien moet ik me er ook maar bij neer leggen dat dan het ziekenhuis ook beter is omdat we dan meteen op de goede plek zijn.