Ik zit met die vraag. Bij mijn 2 dochters wist ik het op voorhand, had de dag van te voren mijn slijmprop verloren en toen begonnen zachtjes de weeën. Dit is nu 12 en 9 jaar geleden. Deze zwangerschap is veel zwaarder als die van mijn dochters en door de 3 mk die ik heb gehad ben ik vlug in paniek. Zaterdagnacht ben ik nog op controle geweest, zat met wat voorweeën en druk. Mijn baarmoederhals is 2,2cm lang maar nog wel mooi gesloten. Nu deed die arts assistent precies of ik nergens last van kon hebben en nam mijn klachten niet serieus. Ze geloofde niet dat ik pijn had van de samentrekkingen van mijn baarmoeder, ze had het mogen overnemen hoor, ze waren vrij pijnlijk. Zij heeft controle gedaan en de kleine ligt goed ingedaald en drukt hard, dat kon ze vaststellen. Baarmoederhals was nog mooi gesloten en nog steeds 2,2cm lang. Dus zij zei, de contracties doen niets. Ok voor nu, dinsdag mag ik weer op controle. Ik vroeg haar waar ik dan op moest letten. Zij zei "als je echt pijn hebt van de samentrekking, bij bloedverlies of vochtverlies dan begint het en zolang de kleine bewegelijk, is komt hij nog niet." mijn vraag nu aan jullie, is dit waar? want ik heb al sinds zaterdag een enorme druk op de vagina, echt geen fijn gevoel. Heb een beetje bang als ik weeën krijg of iets dergelijks het wel eens heel snel kan gaan en moet ik echt wachten tot het breken van mijn water of bloedverlies? En voel je de kleine inderdaad niet bij het voorwerk?
Elke bevalling start anders, dus niet elke bevalling start met bloed of vochtverlies... het is echt afwachten ben ik bang voor je, hoe die van jou start...
Ik heb al heel lang een druk op mijn vagina en zo een gevoel dat mijn vliezen knappen en veel pijnlijke harde buiken.... Maar ze zit nog in mijn buik!
Hoi Edel, die druk heb ik het nu ook niet over want daar hebben veel zwagere vrouwen last van. Mijn vraag is of je echt altijd bloed of vochtverlies op voorhand hebt. Bij mijn dochters lag ik al op de bevallingstafel toen mijn water brak en niet veel later waren ze daar. Buiten het verlies van de slijmprop en dan de weeën die begonnen geen last gehad. Nu doet mijn lichaam al wat voorwerk maar kan het zijn dat ik deze x niet merk dat ik de slijmprop verlies en dat het allemaal ipv een 12 uur duurt het veel sneller gaat zonder enig voorteken?
Eigenlijk is er geen touw op te trekken, elke baring is anders. Je kan wel enigszins iets zeggen over het te verwachten beloop als je al eens eerder bevallen bent, maar in de verloskunde komen uitzonderingen daarop regelmatig voor. Specifiek antwoord op je vraag of een bevalling altijd tekenen geeft van bloedverlies of vochtverlies van te voren; nee. Het verloop wat het vaakst voorkomt is een rommelige buik die overgaat in harde buiken die uiteindelijk zodanig pijnlijk worden dat we ze weeën noemen. Het verschil tussen weeën en harde buiken is dat harde buiken geef ontsluiting geeft en weeën wel. In 10% van de gevallen begint een bevalling met het breken van de vliezen en komen daarna (soms met vele uren niks) de weeën opgang. Op het moment dat de weeën dusdanig effectief worden kan je gaan tekenen (= bloedverlies). Lichtroze, slijmerig, helderrood -> alles is normaal als het maar niet meer dan een flinke menstruatie wordt. En nog eventjes 1 ding over het verliezen van de slijmprop; dat zegt niks over wanneer je gaat bevallen. Sommige dames verliezen de slijmprop 2 weken voordat ze echt gaan baren en andere verliezen hem gedurende de bevalling. Het zegt echter wel dat je lichaam zich aan het voorbereiden is op de baring. Zelfs met een derde heb je niet 'zomaar' 10cm ontsluiting zonder dat je dat opmerkt. Vaak gaat het wel allemaal wat vlotter, maar kinderen vallen er niet 123 uit. Daarnaast lees ik dat je laatste bevalling 9 jaar geleden was (klopt dat?), wat maakt dat je lichaam weer een beetje teruggaat naar een eerste bevalling. Dus vrees niet, je gaat de weeën echt wel opmerken. Met of zonder vocht- en/of bloedverlies ! PS. De pijn die jullie beschrijven als drukkend op de vagina (gok ik?) is het indalen van het hoofdje. Kan ontzettend drukkend en stekend zijn en niet fijn. Maar het zegt wel dat ook nu je lichaam zich aan het voorbereiden is .
Ok, dank je wel dames. We wachten wel af en zullen het over enkele weken wel merken dan weet ik in ieder geval dat ik mij zaterdag niet aangesteld heb.
Bij de eerste braken mijn vliezen en bij de tweede gewoon uit het niets ineens heftige weeën zonder bloed of vochtverlies. Volgens mij begint niet iedere bevalling met bloed of vochtverlies. Helaas zit er niks anders op dan afwachten.... Succes met wachten
Wat ik begreep kan het ook rustig beginnen met wat lichte krampen die toenemen. Soms breken je vliezen helemaal niet en moet de VK dat voor je doen. Ik begrijp alleen even niet... waar komt dat bloedverlies in het begin vandaan? Ik bedoel: bij het loslaten van de placenta snap ik het. Maar wat is dat eerdere bloedverlies eigenlijk?
Het begon bij mij ook gewoon met weeën, bloedverlies heb ik niet gehad tijdens de bevalling en vochtverlies pas toen de vk mn vliezen doorprikte Dus het hoeft echt niet zo te zijn dat je pas aan het bevallen ben als je bloed of vocht verliest.
Hier geen bloed of vruchtwater gezien. Prop al 1wk kwijt. Vliezen zijn gebroken door vk bij 9cm ontsluiting. Daarnaast een hyperactieve baby tijdens de weeën en bevalling.
Dat van dat bloedverlies versta ik ook niet zo goed. Mijn gynaecoloog heeft mij wel wat gerust gesteld. Hij zei dat ik het wel rustig aan moet doen omdat de baarmoederhals korter wordt en hij toch graag had dat de kleine nog een week bleef zitten. Hij gaf ook aan dat het waarschijnlijk met weeën zal beginnen en niet op die trastische wijze zoals die assistent omschreef. Die assistente van zaterdag was er gewoon niet graag bij denk.