Opvang voor de oudste tijdens de bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Jelske1978, 19 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoi allemaal!

Pff.... ben even benieuwd of ik nou zo moeilijk doe/denk na een gesprekje met m'n moeder.....

Ik ben nu hoogzwanger van ons tweede kindje, en m'n ouders (met name mijn moeder) heeft al snel aangegeven dat als de bevalling aan de gang gaat ze graag Thomas op komt halen of zorgt voor de opvang. Nou ja, super natuurlijk, daar voelt ie zich ook het meest op zijn gemak.

Bij de bevalling van Thomas braken eerst de vliezen (rond 1 uur), rond half 4 de eerste weeen.... Vanaf 6 uur ging het rap, vlotte ontsluiting tot 9 uur met een flinke weeenstorm, om half 11 is ie uiteindelijk geboren.

We hebben ook wel meerdere mensen in de omgeving die evt. hulp aangeboden hebben, maar als ik dat haar vertelde reageerde ze wat beledigd en voelde zich gepasseerd... zij komt hem wel ophalen...

Nu zijn we echter inmiddels zelfs overtijd (Thomas kwam 2 dagen voor de uitgerekende datum) en vertelt ze doodleuk dat ze zaterdag samen nog naar Utrecht gaan (als alles mee zit zou ze dan in 1,5 uur hier zijn), en toen ik aangaf dat dat misschien wat ver is, beteuterd dat ze dan misschien zondag ook niet kan gaan fietsen (als ze 50 km met de fiets van huis zijn, kan het 2,5 uur duren voor ze hier is....)
    Dus heb gezegd dat ik ook niet weet hoe het gaat, maar dat het dan wel kan zijn dat we ook anderen kunnen bellen gelukkig....

De verloskundige heeft nu aangegeven dat we in principe naar het zkh moeten, en dat we direct moeten bellen als ik iets voel, omdat het nu met een tweede behoorlijk snel zou kunnen gaan....

Stel ik me nou aan?? En heb ik last van al die hormonen... ??!!??
    Ik weet echt wel dat dit dametje er niet zomaar uit zal vallen, en ze hoeft hier niet in de tuin te kamperen, maar ik ben toch niet onredelijk als ik verwacht dat ze hier toch wel redelijk snel kan zijn.....
    Zij biedt aan om voor Thomas te zorgen tijdens de bevalling, dan heeft dat ook consequenties, toch??

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Kan daar kort over zijn, vind dat je gelijk hebt. Wanneer je dochter serieus ieder moment gaat bevallen en je hebt aangegeven op de oudste te passen ga je niet nog even een heel eind fietsen of op 1,5 uur afstand winkelen.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Als zij toch wat anders wil gaan doen ipv de hele dag naast de telefoon te zitten wachten, dan is dat haar keus. De consequentie is dan dat jij misschien een andere opvang voor je oudste regelt. Zolang zij zich dat realiseert (en jij die andere mogelijkheden hebt) kan ze doen wat ze wil. Maar ben het helemaal met je eens dat ze dan niet moet gaan zitten mokken dat zij niet haar kleinzoon heeft kunnen ophalen...

Als er één ding is wat je zeker weet bij een 2e bevalling, is het dat je net zo min als de eerste keer weet wat je te wachten staat. Het kan zó anders verlopen.
    Overigens: bij mijn 2e had ik zo rond een uur of vier in de middag door dat het nu wel voor het echie was, maar alsnog had ik om negen uur 's avonds maar 2 cm ontsluiting. Zó ontzettend snel ging het dus ook weer niet. Daarna wel, dochterlief is kort na middernacht geboren.

4. Thanx voor de reacties! Is ook zo, dat het haar keuze is, maar dan moet ze ook accepteren dat er evt. iets anders geregeld wordt...

Gelukkig weten we niet van te voren hoe deze bevalling zal gaan, maar je moet er van uit gaan dat je de opvang voor de oudste zo snel mogelijk geregeld wilt hebben toch? Puur voor het geval dat....

5. Krissa

Krissa Bekend lid

16 mei 2007
    585
    0
    0
    Sittard-Geleen
    Ik ben het met je eens. De opvang voor je oudste moet zo snel mogelijk kunnen. En natuurlijk ook voor hem vertrouwt zijn.

Mijn eigen moeder woont het verste weg en heeft geen eigen vervoer. Ze heeft dan ook aangegeven dat ze best wel wil oppassen maar dan wel als laatste optie zodat het voor onze oudste beter is.

Gelukkig hebben we hele goede kennissen in de buurt van het ziekenhuis wonen waar hij ook graag is en die 's nachts (als de man niet hoeft te werken) met 15 min hier zijn, anders hebben we haar met 30 min hier als we haar zelf ophalen.

Wij hebben het probleem met het werk van mijn man. Hij heeft gevraagt in de buurt van het depot te werken (de eerste bevallin duurde 4,5 uur) zodat hij snel thuis kan zijn en we naar het ziekenhuis kunnen (beval onder gyn). Nu werkt hij op 30 min van het depot, dan nog 20 min naar huis. Je begrijpt dus dat wij hem ook knijpen net zoals jij met je moeder.

Ik zou met haar proberen te praten en het uit te leggen. De keuze moet ze toch zelf maken.

Succes en hopelijk is je kleine er gauw, dan zijn deze zaken ook voorbij want de hormonen spelen bij ons allemaal wel een rol denk ik.

Groetjes,
    Krissa

6. @ Krissa, dat is ook zo'n lastige idd, je wilt je man dan ook graag zo snel mogelijk thuis hebben, je weet maar nooit... Dat is ook het nadeel he, je weet niet hoe het zal gaan!! Dus moet je er van uitgaan dat je alles wat je kunt regelen, geregeld hebt....

Zei al tegen m'n moeder... komt de verloskundige, meldt dat we naar het ziekenhuis gaan, en moet ik zeggen dat ik over een uurtje wel kom, dan heb ik oppas.... ;)

ps: ze gaat niet shoppen in Utrecht, ze gaat samen met mn vader n schilderij naar mn andere zusje brengen, in de auto van iemand anders, want die van hun was niet groot genoeg....
    Mijn voorstel was al dat dat bijv. mn vader dat schilderij gaat brengen en zij thuis blijft met de eigen auto ter beschikking....

7. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je heel duidelijk aan moet geven dat een bevalling niet voorspelbaar is en dat de opvang van je kindje op nummer 1 staat (en niet degene die het op gaat vangen).
    Anderzijds kun je ook weer niet van je moeder verwachten dat ze de hele dag startklaar naast de telefoon zit. Persoonlijk zou ik gewoon regelen dat er ook iemand dichtbij is die op kan vangen. Je kunt dan eerst je moeder bellen, als die het niet haalt kun je de andere opvang inschakelen.

Geen idee hoe wij het gaan doen. Ik vermoed dat we onze buren vragen om de eerste opvang te doen, zodat opa en oma alle tijd hebben om de oudste bij hen op de komen halen. En als het 's nachts zou zijn, dan is de kans wel weer groot dat we alleen de babyfoon bij de buren droppen, met de mededeling dat opa en oma onderweg zijn.

8. Heb inderdaad ook mn overburen klaar staan hoor, dus dat is op zich wel geregeld, en het komt ook vast wel goed....
    Maar als ik dat aangeef, dan voelt ze zich gepasseerd, dat vind ik zo jammer...

9. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    jammer dat je moeder zich gepasseerd voelt! Maar het is toch logisch dat als zij wil oppassen en jij al aan je 40weken zit dat ze er dan rekening mee moet houden dat het elk moment kan gebeuren en dat het kan zijn dat ze dan heel snel moet komen of dat er anders iemand anders oppast!

*is nu zelf heel blij dat zusje hier logeerd tot ukkepuk geboren is*

10. @ Guppekop, fijn dat je zusje kan blijven logeren en je zo altijd opvang bij de hand hebt! Goed geregeld....

Had net m'n moeder aan de telefoon, geloof dat ik haar gisteren wel aan het denken heb gezet.... Ze bood nu aan om Thomas morgenvroeg al op te halen, zodat hij mee kan naar Utrecht en naar m'n zusje, want ze wilden ook nog wat planten etc. kopen.....
    Iedereen blij!! Evt. kan ie dan daar ook blijven slapen, dan gaat ze ook niet fietsen als ons dametje er dan ook nog niet is :)

11. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    en als er morgen niks gebeurd heb je wel lekker een dagje rust:)

12. Precies, dat is ook niet verkeerd met zo'n peuter ;) Aardig slopend zo'n dagje...

13. Floor85

Floor85 Fanatiek lid

26 jul 2009
    1.679
    0
    36
    Vrouw
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Ben het hier helemaal mee eens!
    En als ze toch zover weg wil gaan zal ze ook moeten accepteren dat jij een 'back-up plannetje' maakt. Je moet toch opvang hebben, ook als het opeens supersnel gaat!
    En er is natuurlijk wel verschil tussen naast de telefoon gaan zitten, en op 1,5 uur afstand zijn!!
    De oplossing dat je vader alleen gaat en je moeder met haar autootje thuisblijft vind ik wel een hele goede! Wat vond ze daarvan?

Spannend allemaal hoor!! :D Je hebt toch geen idee hoe zo'n 2e bevalling loopt hé, kan wel helemaal anders zijn...

Hele goede bevalling gewenst in ieder geval!! :)

@Guppekop, goed geregeld!!!! :$:D

14. Floor85

Floor85 Fanatiek lid

26 jul 2009
    1.679
    0
    36
    Vrouw
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Sorry Jelske, had je laatste reactie over het hoofd gezien!! Wat goed dat alles is geregeld nu! Dat zal wel rust geven zo kort voor de bevalling :)

Groetjes Lara

15. @ Lara, bedankt voor je reactie, ben ook blij zoals het nu is geregeld. Thomas is nu nog lekker met oma op stap en wij hebben een dagje voor onszelf (uiteraard gebeurt er vandaag nog niks, maar ja.... je weet nooit he, zul je altijd zien ;) )

16. marooz

marooz Fanatiek lid

3 jun 2008
    1.444
    0
    0
    pedicure
    Leeuwarden
    Leuk heh die moeders, ik ben zelf 11 oktober uitgerekend en het weekend ervoor van 6-10 oktober gaan mijn ouders een lang weekend weg!!!!

Heb er ook al woorden om gehad, en eigenlijk nu gezegd dat ik mijn beste vriendin ook standby heb....

Ze was ook gepikeerd, maar ja, ze kiest er zelf voor om weg te gaan!

Gelukkig is het bij jullie nu geregeld!

Veel succes bij de bevalling!

17. Oh, da's ook een handige planning ja... zitten ze ook ver weg?
    Fijn dat je dan wel je vriendin ook nog als backup hebt!

Heb soms ook het idee dat ze aan de ene kant er zwaar aan tillen (elke dag bellen of het nog rustig is....) en aan de andere kant blijven relativeren (komt wel goed hoor, ze valt er niet zomaar uit....)

Maar goed, hier is het weekend alweer bijna voorbij en ons dametje is nog niet echt van plan zich te gaan melden.... Gelukkig heeft mn moeder komende week nog vakantie!!

18. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Lastig idd. Mijn ouders en schoonouders wonen allebei 1.5 uur weg en dat is te ver. Mijn tweede bevalling duurde 2.5 uur en ik moet in het zkh bevallen. Wij voor de tweede de zus van mijn man gebeld, en die was er met drie kwartier, en dat was eigenlijk al te krap. Ik zou een alternatief zoeken voor je moeder als die weg is.

19. marooz

marooz Fanatiek lid

3 jun 2008
    1.444
    0
    0
    pedicure
    Leeuwarden
    Ik woon zelf in leeuwarden en ze gaan naar Assen, dus valt nog wel beetje mee (al hoop ik natuurlijk dat ik vliegensvlug beval! haha)
    Maar ze zitten op een afgesloten terrein waar je alleen onder begeleiding af kan!.... Dus tjah....

En laat ik nu net zo'n voorgevoel hebben dat ze die week komt! hahaha

Ik blijf het erg lastig vinden.

Deel Deze Pagina