hallo teddy ik heb een klein probleempje. ik geef jélano borstvoeding,maar 1 borst doet zoveel pijn,dat ik hem daar niet meer kan aanleggen. ik heb daar een kloof zitten,en jélano hapt niet al te goed aan deze borst,omdat het een vlake tepel is. nu voed ik dus om de 3 uur,telkens uit mijn andere borst. hier lijkt hij tot nu toe tevreden mee te zijn. mijn vraag is eigenlijk,kan ik zo door blijven gaan?? dus hem lekker iedere voeding aan dezelfde borst leggen,en mijn pijnlijke borst gewoon laten doen??(haal wel zelf de druk eraf met de hand) ben zo bang om jélano te kort te doen,of dat het opeens niet meer genoeg is voor hem. doe ik er ook verstandig aan om een pak ha voeding in huis te halen,voor het geval dat?? alvast bedankt voor je antwoord. gr tamara
Hoi Tamara. Als Jélano tevreden is na de voeding uit 1 borst en hij groeit, plast en poept goed, dan hoef je je geen zorgen te maken of hij wel voldoende voeding krijgt. Om de 3 uur is prima. Mocht hij honger krijgen, dan meld hij zichzelf wel eerder. Het is erg vervelend dat je een kloof heb op je andere tepel. Dit kan je verzorgen door een beetje moedermelk op de kloof te smeren en/of schoon te maken met lauw/warm water. Door een hydrogel borstpad in je BH te doen van bv. Rite Aid. voorkom je dat het wondje aan je BH blijft plakken en het bevorderd de genezing van je kloof.Verschoon deze volgens de gebruiksaanwijzing van de verpakking. Smeer geen zalfjes op de kloof! Zodra je kloof geheeld is kan je Jélano ook weer met je andere borst gaan voeden. Ga tot die tijd door met het handkolven om die borst wel te blijven stimuleren tot het aanmaken van melk. Mocht je kloof na een paar dagen geen verbetering laten zien wat betreft de genezing, dan is het raadzaam om even langs je huisarts te gaan. Saskia
hoi saskia. ik wou ff latenweten,dat ik nu gelukkig weer beide borsten kan aanbieden aan jélano. de borst waar ik de kloof had,is nog wel gevoeliger,maar ik kan jélano er wel weer mee voeden. nu heb ik nog een vraagje. als jelano een grote hap neemt,dan heeft hij er altijd lucht bij,en lukt het hem niet om de tepel goed vast te pakken,en gaat hij vaak kokhalzen. hij werkt de tepel dan veder naar voren,en moet dan vaak toch een keer of 5 opnieuw happen,voordat hij hem eindelijk een beetje goed in zijn mondje heeft nu heeft hij de tepel dus niet zover in zijn mond,dus eigenlijk maar net de tepel,en een heel klein beetje van de tepelhof hoe zou dit komen???heb er opzich geen last van,het is alleen wat meer gevoelig. maar krijg hem dus niet beter aan de borst. kan het kwaad om hem zo aan mijn borst te laten?? het lijkt wel of zijn mondje te klein is voor mijn tepel,maar weet niet of dit kan.
Hoi, Fijn dat je weer beide borsten kan aanbieden. Een grote hap is het beste, maar op zich hoeft het geen probleem te zijn dat hij je tepel/borst "zuinig" in zijn mondje heeft bij het drinken. Let daarbij wel op dat het de kans vergroot om een kloof te krijgen. Houd dat dus goed in de gaten! Groet Saskia